Test: Kawasaki Versys 1000 (2012)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Versys 1000 (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

Kawasaki

Kawasaki Versys 1000 P19Met een per 2012 ineens erg grote drukte in het segment van de dikke allroads, viel Kawasaki gruwelijk buiten de boot. Maar men greep op stel en sprong in met de Versys 1000, die een heel klein gaatje in de markt vult. Stadsmotor.nl reed de Grand Tourer.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Kawasaki heeft nooit geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden – de laatste echt originele motorfiets, de Z1300, dateert uit 1979 – en baseert alle modellen op slechts een paar motorblokken. Nemen we bijvoorbeeld de vloeistofgekoelde 649-cc metende paralleltwin, die vinden we in de ER-6n, de ER-6f en de Versys (City/Tourer). En wat de denken van de VN1700 V-twin? Wordt gebruikt in vijf varianten. De absolute klapper is de 1000-cc viercilinder. Hij wordt in één of andere versie gebruikt in de supersporter Ninja ZX-10R, in de streetfighter Z1000 (Black Edition), de sporttoerder Z1000SX (City/Tourer) en nu dus ook in de allroad Versys 1000 (Grand Tourer). Dat kun je vervelend vinden, of je kunt het voor kennisgeving aannemen. Een blok dat veel wordt geproduceerd is een betrouwbaar blok, en wie wil dat niet?

Aldus vinden we vanaf 2012 de beroemde zestienklepper ook in de allroad Versys 1000 en zijn toerbroer Versys 1000 Grand Tourer. En da's best raar, want grote allroads hebben – of hadden, tot dit jaar – altijd een dikke tweecilinder (BMW, Ducati, Honda, Moto Guzzi, Yamaha) of driecilinder (Triumph). Honda is inmiddels ook met een viercilinder allroad op de markt gekomen, de VFR1200X Crosstourer, maar da's een V4, en dat is toch weer heel wat anders dan een vier-in-lijn.

Storend is het Versys-blok zeker niet te noemen. De vermogensafgifte en de viercilinderjank passen gevoelsmatig niet bij de ontspannen zit zoals we die op een allroad gewend zijn, maar dat is natuurlijk omdat we nog nooit op een allroad met vier-in-lijn hebben gereden, omdat die dus nooit bestond.

Is de 'vier' een nadeel of een voordeel? Het zal maar net de reden zijn dat je nooit een allroad bent gaan rijden, omdat je een pesthekel hebt aan tweecilinders. Dan word je met de Versys 1000 op je wenken bediend. Zou een tweecilinder ideaal zijn voor een allroad omdat de trekkracht al bij aangenaam lage toerentallen vrijkomt, met een 1000-cc viercilinder heb je echt niet te klagen over trekkracht 'onderin'. En zou een viercilinder niet geschikt zijn voor een allroad vanwege het piekerige motorkarakter (de bekende plotselinge KABOEM vanaf de 7.000 tpm.), de Versys 1000 is voorzien van een knopje waarmee het vermogen van 118 pk te drukken is tot 88,5 pk (75%) en daarnaast is er viervoudig instelbare tractiecontrole aan boord. Als die hulpmiddelen niet genoeg zijn om een eventueel piekerig motorkarakter in toom te houden op glibberige ondergrond, heb je een serieus communicatieprobleem tussen je hersenen en je rechterhand, die normaal gesproken het vermogen in goede banen leidt.

Kawasaki Versys 1000 P5

Rijden op de Versys 1000 is best een feestje. Het blok pakt zijdezacht op en heeft – als gezegd – kracht zat om vanuit elke versnelling voortvarend weg te galopperen. De zit is daarbij 100% allroad, en wie vaker motortests leest op Stadsmotor.nl (er staan er genoeg) kent onze voorkeur voor de ontspannen zit die niet alleen lang vol te houden is, maar bovendien riant overzicht op het verkeer biedt.
Kawasaki heeft de framebouw serieus genomen. De Versys 1000 is met zijn 239 kilo niet superzwaar, maar het is qua afmetingen een stevig apparaat en je moet echt niet de kleinste zijn om erop te komen. Zit je echter eenmaal, dan hoef je niet meer te sturen. Simpelweg de bocht doorkijken is in vrijwel elk geval genoeg om zonder brokken aan de andere kant te komen.
We zijn ook blij met de Grand Tourer-uitvoering. Er hangt een drietal knoeperds van Givi's aan (2x35 liter en 1x47 liter) en daar kunnen we best wat mee. Volpakken bijvoorbeeld, met de geruststellende zekerheid dat het extra gewicht met de makkelijk verstelbare achtervering amper van invloed is op de wegligging of het weggedrag (zulks in tegenstelling tot de kleine Versys Tourer!). Voor woon-werkverkeer beperken we ons tot de topkoffer, maar de zijkoffers maken de fiets niet wezenlijk breder, dus verhuismotortje spelen door de file kan ook prima. Het zicht naar achteren blijft in de uitstekende spiegels altijd optimaal.

De Versys 1000 was een week in het beheer van Stadsmotor.nl en we hebben er echt wel wat mensen mee laten rijden. Ester niet verder dan een blokkie om, want twijfels over de balans bij het stoplicht (wegens alleen tenen aan de grond en die net niet getraind in de sportschool), maar de rest springt erop en springt er net zo vrolijk weer af, ongeacht de gereden afstand. Je hoort wat opmerkingen over de gebrekkige bescherming van het bovenlichaam, ondanks de handmatig verstelbare ruit, maar dat is nu eenmaal zo bij een allroad. De accessoirehandel zal vast met een beter stuk plastic komen. In de eigen catalogus vinden we 'm in elk geval niet, net zo min als handkappen. Hm. Wél in die catalogus: handvatverwarming en valbeugels.

Ook niet in de catalogus: een cardan.

De eindoverbrenging van de Versys 1000 verloopt per ketting (waar is de middenbok voor het smeren?!) en dat zien we bij moderne dikke allroads alleen nog bij de Triumph Tiger 1050. Kawasaki geeft ermee aan dat het de concurrentie met de echt dikke allroads niet aan wil, maar voor weinig – € 13.698 + € 1.199 voor de GT-kit = € 14.897– graag iets in de schappen zet dat net zo veelzijdig is in te zetten, mits de eigenaar niet het onderste uit de kan hoeft te halen. Ter vergelijking: de driecilinder Triumph Tiger 1050 (ook met drie koffers) kost € 14.490,-, maar is naar onze beleving net iets kleiner, dus minder geschikt voor de langere medemens c,q, geschikter voor de kortere.

Waarom de Kawa Versys 1000?
Omdat het een allroad is met een vier-in-lijn.
Vraagt men de oudere en meest ervaren motorrijders van Stadsmotor.nl welke 1000-cc Kawa het zou moeten worden als we mochten kiezen uit het hele rijtje: de Versys 1000 Grand Tourer.
Vraagt met het de jongeren, dan is het de ZX-10R. Maar goed, dan zijn jongeren. Die nooit zo oud zullen worden als ze ZX-10R willen rijden.

Versys 1000 Eiffel Udo
Stadsmotor.nl megamaxi-allroadspektakel. Piloot Rob.

Eifel 2013: Stadsmotor.nl megamaxi-allroadspektakel

En dan staat de Versys 1000 ineens in Duitsland tussen de - zeer geduchte - concurrentie, bestaande uit de Aprila Caponord 1200, Honda VFR1200XA Crosstourer, KTM 1190 Adventure, Triumph Tiger Explorer XC en maar liefst twee Yamaha's XT1200Z Super Ténéré (Explorer en Wordcrosser). Het doel is te kijken hoe deze dikke allroads zich tot elkaar verhouden: welke is het ruigst, welke het best geschikt voor de lange baan? De Kawasaki heeft net als de Aprilia 17-inch wielen voor en achter, en het is met name het 17-inch wiel aan de voorzijde dat verraadt dat het accent van de 'allroad' voornamelijk gezocht moet worden op 'alle goede wegen'. De zit van de dikke Versys is 'allroad', de rest van de fiets - net als de Aprilia - niet. Met dit verschil dat de Aprilia zich met zijn lange versnellingen en 'sportieve' stuurkarakter alleen als sporttoer laat rijden, en de Versys wel degelijk als allrroad, en dan hebben we het over wendbaarheid en beweeglijkheid. Zolang het asfalt strak is in de Eifel, kost het de zeer diverse Versys-piloten geen moeite om de andere kanonnen bij te houden. De Versys stuurt net zo makkelijk, en de vriendelijke viercilinder laat zich soepeler rijden dan (in elk geval) de tweecilinders, waar je maar net van moet houden. Wordt het wegdek slechter, dan heeft de Kawa het moeilijker. Een verstandige chauffeur zou er dan aan kunnen denken minder snel te rijden. 
Een echte allroad is de Versys 1000 niet en zal hij nooit worden. Mogelijke kopers mogen zich afvragen hoe erg ze dat vinden. Om de Versys 1000 wordt in de Eifel door veel gelegenheidstesters zo'n beetje gevochten, en dat zegt wel wat over z'n populariteit. Een tester die in deze liever anoniem wil blijven (supersporthater) noemt de Versys 1000 zonder schroom de beste Kawasaki van dit moment, of in elk geval de meest bruikbare.

En dat voor een prijs die toch echt een stukkie onder die van de concurrentie ligt...



 

Aangepast zoeken

Reacties   

 
0 #1 Johan Thole 06-10-2012 08:40
Het gebrek aan cardan zou voor mij doorslaggevend zijn om niet voor zo'n Versys te kiezen. Daarnaast ben ik geen viercilinder-fa n, want die vind ik vaak een beetje "ongevoelig".
Misschien ben ik ouderwets, maar na twee cardanfietsen wil ik nooit meer terug naar een kettingfiets, vooral omdat ik het hele jaar doorrij (pekel en ketting is een ramp).
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Versys 1000 (2012)

Disclaimer - Privacy Policy