Low Car Diet maakt arm
Gisteren – 10 oktober – was het de Dag van de Duurzaamheid en werd het startsein gegeven voor het tiendaagse Low Car Diet. Tien Nederlandse topbestuurders leverden hun autosleutel in en maken gedurende tien dagen gebruik van het openbaar vervoer en Greenwheels deelauto's. Hun ervaringen zullen via moderne media worden gedeeld met de rest van de wereld.
Stichting Urgenda, initiatiefnemer van deze actie, wil samen met Greenwheels, Regus en de NS laten zien dat autodelen in combinatie met 'hoogwaardig frequent collectief vervoer' (een nieuwe naam voor een nog niet bestaand fenomeen: betrouwbaar openbaar vervoer) de stap is naar een duurzame toekomst. Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, verdedigde het initiatief van haar stichting onder andere als volgt: "Het kan nu beginnen, je hoeft niet te wachten tot er een of ander futuristisch weet-ik-wat-systeem is, dat het ook best te doen is zonder auto."
En aldus werden de tien topbestuurders:
1. Eduard Schaepman, CEO van Regus
2. Hans van der Valk, VP Pon Passenger Cars
3. Stef Kranendijk, CEO van Desso
4. Jeroen van Loon, Managing Director Duisenberg School of Finance
5. Pieter Jongstra, CEO van Ernst & Young
6. Thomas Heerkens, CEO van Landal GreenParks
7. Ewoud Goudswaard, CEO van ASN Bank
8. Diederik Schonebaum, CEO van Strukton
9. Maurice Koot, CFO ABN Amro Lease
10. Huib Morelisse, CEO van Nuon
en de bekende autoliefhebbers Michiel Mol, ondernemer en mede-eigenaar van Force India F1, en collega-bijna-vriend Jaco Bijlsma, hoofdredacteur Autovisie, voorzien van een NS-Business Card, die het volgende biedt:
- Reizen met de trein bij NS met 20% korting buiten de spits (na 9:00 uur), in het weekend en alle dagen in de maanden juli en augustus
- Reizen met Fyra en taxi
- In- en uitchecken bij NS (zonder vooraf saldo te laden)
- OV-fiets, NS-scooter of Greenwheels-auto huren
- Fiets stallen op het station
- Parkeren bij Q-Park P+R terreinen bij NS-stations
- Gratis toegang tot 1e klas NS Hispeed Lounges
- Korting bij Regus vergaderlocaties en werkplekken
- Betalen alleen voor het werkelijke verbruik
Een card die iedereen wel zou willen hebben, zeker omdat-ie maar € 30 kost (€ 50 voor daluren)!
Of nee, dat is alleen de card die het mogelijk maakt alle bovenstaande diensten één keer per maand te factureren aan de werkgever. Alle diensten (die ene korting uitgezonderd) moet je gewoon betalen.
We mogen hopen dat de facturen van de tien topbestuurders worden opgestuurd naar Greenwheels, Regus en de NS, anders zullen de tien topbestuurders ontdekken wat het openbaar vervoer kost en wat dus de prijs is van de door Urgenda nobel nagestreefde duurzaamheid.
En dan hebben we het alleen nog maar over de prijs in euro's en niet de prijs die betaald wordt in tijd. Want reken maar dat de tien topbestuurders zich de haren uit het hoofd zullen trekken zodra ze ondervinden wat het openbaar vervoer werkelijk vermag: tochtige bushokjes en treinperrons, verspilde reistijd, verspilde wachttijd, gemiste aansluitingen en gemiste afspraken, hoogst ongewenst contact met het minder beschaafde deel van de OV-populatie...
Had de autoverslaafde topbestuurders tien dagen een Piaggio MP3 LT of Quadro 350D (driewielscooter op B-rijbewijs) ter beschikking gesteld!
Dán hadden de topbestuurders meegekregen dat duurzaamheid niet ten koste hoeft te gaan van reissnelheid en niet duurder hoeft te zijn. Dan hadden ze meegekregen dat het daadwerkelijk heel goed mogelijk is om zonder auto snel en goedkoop van A naar B te komen.
Sneller en veel goedkoper dan met de auto.
Veel sneller en goedkoper dan met het openbaar vervoer of zelfs het gedroomde 'hoogwaardig frequent collectief vervoer'.
Een normale motorscooter rijdt 1 op 30. Een zuinige motorscooter rijdt 1 op 40 tot 1 op 50! Aanschafprijs vanaf € 2.000! Staat nooit in de file. Heeft geen last van wisselstoringen.
Michiel Heemskerk
11 oktober 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}