Wintersport
Het was gisterenochtend even schrikken bij de gebruikelijke pre-motorrit weer-check op de smartphone. Er ontbrak iets! Dat bleek het alarm-icoontje te zijn van FrostWarner, dat mij sinds december dagelijks waarschuwt voor vorst en dus mogelijk gladheid. Voor het eerst was het boven de twee graden 's ochtends...
Ik heb het even nagekeken, het was begin december dat ik de barre ritten maakte naar de Piaggio-importeur in Breda voor het ophalen en wegbrengen van de Aprilia SRV850 en de Piaggio X10. Het waren lange ritten, waarna ik na thuiskomst subiet naar de kroeg vertrok om me te warmen met een emmer Jägerthee. Inmiddels is het eind maart, en nu doet de kou me niets meer. Alles went. En ja, met uitzondering van de anderhalve week dat er sneeuw lag, ben ik rustig op en neer naar het werk in Amsterdam blijven rijden. Eerst op mijn oude (22 jaar nu) en trouwe TDM, nu op allerlei 125-cc fietsen die de markt overspoelen, momenteel een Yamaha Xenter 125.
Vaak ben ik voor gek verklaard, maar ik redeneer dan: jaarlijks gaan er een ziljoen mensen op wintersport, waarvan alleen al 3.400 Nederlanders in het ziekenhuis belanden. Ik heb hier mijn eigen wintersport, die er voornamelijk uit bestaat dat ik me goed moet kleden, de motor aan moet zien te krijgen, en de rit moet overleven, soms onderbroken door een uitputtende sessie met tankslot-ontdooier. Altijd spannend, kan ik melden, en je komt gegarandeerd wakker op je werk.
Dat het desondanks op moet houden met vriezen, is duidelijk.
Tot en met 24 maart is er in Nederland dit jaar al negen miljard kuub gas verbruikt, en dat is nog nooit voorgekomen. Waarom dat slecht is - los van het feit dat half Groningen ongeveer honderd meter is verzakt - het levert de staat geld op. Alles wat wij aan bodemschatten verstoken, komt op de rekening van de overheid. De overheid koopt daar allemaal nieuwe ambtenaren van! En die dingen zijn hartstikke duur! Van een ambtenaar heb je weinig last, zou je zeggen. Het zit in fonkelnieuwbouw of een monumentaal historisch pand dat geen enkele zelfstandige ondernemer zich zelfs maar in zijn stoutste dromen kan veroorloven, en het doet verder niets. Maar dat is dus niet zo, want sommige ambtenaren gaan op een gegeven moment gisten en bedenken dan allerlei pestregeltjes, ondermijnen logische processen en verbruiken ook weer gas en maken zo de overheid nog weer rijker, met nog meer ambtenaren tot gevolg. En ze doen dat niet eens gratis, maar vragen er nog salaris voor ook! Het is maar dat u het weet.
De kou is dus een ramp voor Nederland, en niet alleen omdat het onbehaaglijk is op de motor of scooter.
Zo heb ik bij mijn opdrachtgever om de hoek de hufterfabriek zitten, waar nieuwe ambtenaren worden gemaakt. Ik mag wel zeggen dat ik langs die straat altijd héél voorzichtig rijd, want je weet nooit wat er de hoek om zal komen zeilen. Nieuwe ambtenaren moeten zorgvuldig worden afgesteld, en dat doen ze dus gewoon op de openbare weg. Eenmaal goed afgesteld, kan een ambtenaar een burger zijn hele leven lang uitzuigen en leeg laten bloeden. Ook dat komt alleen maar ten goede van de ambtenarij.
Het is tijd dat het lente wordt.
Michiel Heemskerk
29 maart 2013
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}