Agusta in de file!
Het zal trouwe bezoekers zijn opgevallen dat Stadsmotor.nl nog nooit een MV Agusta heeft getest. Dat is geen onwil, althans niet van de supersporttesters, maar meer de gedachte dat niemand zo gek zal zijn om met een Agusta woon-werkverkeer te gaan doen. Dat klopt dus niet helemaal...
Want wat passeerde ik gisterenmiddag in de onverklaarbaar drukke middagspits ná de Coentunnel op de A8? Een MV Agusta F3! Het was voor het eerst (!), beste lezers, dat ik een Agusta in het wild zag. Wat ook niet zo verwonderlijk is, want de onnavolgbare verkoopcijfers van nieuwe motorfietsen van de RAI laten voor dit jaar de verkoop in Nederland zien van welgeteld nul MV Agusta's.
Helemaal kloppen zal dat cijfer niet, want vorig jaar zette importeur Motomondo (wederom volgens de RAI) 45 fietsen weg (waarvan 16 F3's (Oro)), dus je zou verwachten dat ze nu toch zo'n beetje op de helft daarvan moeten zitten. Nog niet wereldschokkend, als je bedenkt dat BMW van de R 1200 GS alleen in 2013 al 350 exemplaren verkocht, maar goed.
En het is ook niet raar, want MV Agusta heeft de naam peperduur te zijn. Maar is dat wel zo? Een nieuwe F3 675 kost vanaf € 13.990, een vergelijkbare Triumph Daytona ABS (ook 675 cc driecilinder) € 13.890. Viercilinder supersporters van Japanse bodem (600 cc) koop je vervolgens voor een prijs die daar amper onder ligt.
En Japanse viercilinders... die zie je dagelijks rijden. Zeker wie afgelopen zondag boven het Noordzeekanaal was en daar de Stadsmotor.nl ZX-6 636 Zonnige Zondag-toer tegen het lijf reed.
Die tocht bevestigde althans aan ondergetekende dat supersporters niet zijn gemaakt om meer mee te doen dan ernaar kijken, en met een niet bepaald verse herinnering (1995) uit een vroeger motorleven aan een spijkerharde Laverda 650 (twin) toch nog in het geheugen, trekken Agusta's me niet aan. Temeer dus omdat ik ze nooit tegenkom in de file.
Tot gisteren dus.
Ik naderde de F3 op de A8 van achter, waar hij geheel links op zijn (linker)rijbaan reed om motorbroeders te laten passeren. Hij maakte niet de geringste aanstalten om ook tussen de rijen door te willen glippen. En bevestigde aldus mijn vermoeden dat Agusta's niet geschikt zijn voor woon-werkverkeer, zelfs niet als ze er toch in terecht komen.
Onderstaand evengoed een video van de nieuwe MV Agusta F3 800. Maar alleen omdat we hem nooit in het wild zullen zien.
Michiel Heemskerk
9 juli 2013
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}