Het jaar 2015

Op 31 december denken we allemaal terug aan het verstreken jaar, en bij mij was dat vanmorgen op de A7 naar Amsterdam niet anders. Geïnspireerd door het verkeer en het ochtendnieuws werd ik zelfs een beetje vrolijk.

Niet dat er iets te lachen valt in mijn leven, maar ik vind Nederland een grappig land.

Op 18 december werd de A4 tussen Delft en Schiedam of vice versa geopend. 'Voor het wegverkeer,' meldde Rijkswaterstaat, naar mijn idee ten overvloede, want ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit van plan zou zijn het eens met een roeiboot of zeiljacht te proberen.

Ik weet niet hoelang het heeft geduurd voordat 'men' begon met de aanleg van het laatste stuk A4, want de plannen lagen er al vanaf de tijd dat de Kaninefaten nog in berenvellen door de regio dwaalden. Maar hij is er dan, en dat werd door de plaatselijke supersportrijders gevierd door knalhard – letterlijk en figuurlijk – door de aanwezige tunnels te jakkeren en de video's daarvan op Facebook te publiceren.
Ik ben daar geen fan van. Net zomin als ik fan ben van Brag&Boost en Wheelietime en soortgelijke Randstedelijke motorclubs die het naar mijn beleving voornamelijk interessant vinden om te laten zien hoe stoer ze zijn. Ik ben de wet niet, en zeker niet roomser dan de paus, maar als je publieke aandacht voor motorrijden wilt trekken, doe dat dan niet met asociaal (weg)gedrag. 'We' hebben al genoeg negatieve aandacht met de OMG's (Outlaw Motorcycle Gangs). Justitie maakt anno 2015 gelukkig onderscheid tussen motorrijders en criminelen met een A-rijbewijs, maar voor de rest van de bevolking is het één pot nat. Ik vind het stiekem wel leuk dat er een nieuwe generatie motorrijders opgroeit die zich stoort aan god noch gebod, maar dat kan ook zonder anderen daarmee lastig te vallen.

Op de (tweebaans) A7 in de richting Amsterdam kregen we er vanaf mooi Purmerend kortgeleden een spitsstrook bij. Het wegdek van de A7 op dit traject mag ondanks de uitgebreide renovatie nog steeds om te janken zijn, het extra rijstrookje brengt een enorme verlichting van de filedruk. Behalve vanmorgen, toen men de spitsstrook op rood had gezet en er op de twee overgebleven stroken alsnog drukte ontstond.
Ik snap best dat men de spitsstrook sloot, want als deze open is, mag je maar 100 km/u op de A7, en als ie dicht is 120 km/u, en sneller is altijd beter. In de praktijk maakt het overigens niets uit, want spitsstrook of niet, A7-gebruikers vliegen – als het even kan – standaard met 130 km/u en sneller naar en van Amsterdam. Vanmorgen heb ik – bij een snelheid van netjes 120 km/u in de zeer rustige ochtendspits – drie vrachtwagens ingehaald en één motorrijder. Het overige verkeer haalde mij in! En die ene motorrijder... was vermoedelijk een beginner, want waarom zou je op een perfectly good Honda VFR 800 (RC46) 100 km/u op de rechterbaan lopen keutelen? Maar het was een motorrijder, en een motorrijder die op 31 december nog op de fiets zit, dus een keiharde kerel (M/V).
En die paar automobilisten die met veel te hoge snelheid ook over de A8 en door de Coen reden... Maandag is het weer voorbij, tot de zomervakantie begint.

Ter zake. In 2015 is een hoop nieuw asfalt aangelegd, waarvan iedereen al lang wist dat dit het fileprobleem niet zal oplossen. Extra wegcapaciteit betekent extra verkeer, en dat betekent opstoppingen als vanouds, alleen nu over nog meer rijstroken. En met een ongewijzigde hoeveelheid parkeerplaatsen in de steden, dus het verkeersinfarct wordt met extra asfalt op den duur alleen maar erger.
De experts schreeuwden moord en brand in de ochtendnieuwsprogramma's, want een oplossing voor het fileleed leek verder weg dan ooit! Rekeningrijden werd weer uit de kast getrokken. De motor en scooter werden ouderwets doodgezwegen... Ik vind het allemaal best. Steek allemaal lekker de kop in het zand en blijf in de auto zitten. Des te rustiger is het tussen de auto's in.

Nieuwsprogramma's!

Vanmorgen was er een woordvoerster van de politie of brandweer of zo in een of ander Limburgs plaatsje in beeld. Ze sprak, accent terzijde, exact hetzelfde lingo als een overheidswoordvoerder een paar dagen eerder uit een geheel andere plaats en provincie. Het drong tot me door dat hoezeer Nederland regionaal ook verdeeld mag zijn – Limbo's haten Brabo's en vice versa, Groningers en Friezen haten iedereen, iedereen haat Hollanders, Hollandse stedelingen haten voornamelijk elkaar hartstochtelijk omdat de rest van Nederland wat hen betreft niet bestaat – ambtelijk spreken ze allemaal dezelfde taal. Helaas geen taal die normale mensen verstaan, maar toch. Ik werd me ervan bewust dat de verwijdering tussen overheid en burgers met de dag toeneemt. De overheid doet maar wat en denkt dat iedereen luistert, terwijl het alleen maar mensen in overheidsdienst zijn die luisteren, en zelfs die vaak niet. Typisch Nederlands.

Geruststellend vond ik het dan ook toen ik vanmorgen uit het nieuws vernam dat West-Brabant Amsterdam heeft verstoten als regio met de meeste moorden. In Amsterdam wordt van oudsher het meest gemoord. Dat vinden we hier in de regio 020 nooit zo'n probleem, want meestal betreft het afrekeningen in het criminele milieu. Zielig voor de moeders, vrouwen en kinderen van de criminelen natuurlijk, maar verder gaat er weinig aan verloren. Op de weg heb je zelden last van moordpartijen. Het zal me dan ook niet echt een zorg zijn dat West-Brabant nu de moordregio van Nederland is, want het enige wat wij van Stadsmotor.nl met Brabant doen, is er zo snel mogelijk doorheen rijden op jacht naar graziger weiden. Tenzij we natuurlijk in Breda een Aprilia, Piaggio, Moto Guzzi of Vespa moeten halen.

Ik heb altijd al een beetje een dubbel gevoel gehad ten opzichte van Limburgers en Brabanders. Ik denk altijd dat ze me voor de gek houden met die zachte g. Ik weet dat het niet zo is, maar kan het niet van me afzetten. Ik heb een goede vriend die Limburger is, en ik heb in het verleden bijzonder prettig samengewerkt met Limburgers en Brabanders, en doe dat nog. Toch gaan mijn nekharen overeind staan als ik de dialecten hoor, terwijl ik weer gek ben op Vlaams. Men moet niet alles willen beredeneren, maar afgelopen zomer stond ik in Kroatië op een camping en een twintigtal meters bij ons vandaan was een tent gevuld met Brabanders. Dit was niet alleen merkbaar aan het onwaarschijnlijk grote PSV-badlaken dat dag en nacht over het droogrek hing. Het was vooral af te leiden uit het taalgebruik, waarbij de lezer mag denken aan het beschavingsniveau van de New Kids uit Maaskantje, maar dan nog veel platter en vulgair tot in het extreme. En alles qua volume op orkaankracht uiteraard. Nooit heb ik me meer geschaamd Nederlander te zijn. Nooit ben ik blijer geweest dat zo weinig mensen in het buitenland Nederlands spreken. Nooit ben ik meer geneigd geweest me als Hollander te distantiëren van de rest van het land.

Van de New Kids werden twee speelfilms gemaakt, geproduceerd door Reinout Oerlemans. Reinout Oerlemans had de Nederlandse televisiekijker veel leed bespaard als hij voor eeuwig Arnie uit GTST was gebleven (een rol die zelfs hij haat), of, liever nog, nooit zijn geboortegehucht Mill had verlaten. Mill ligt in Noord-Brabant, tegen de grens van Limburg aan, dus het laat zich raden dan het van mij weinig krediet krijgt. Maar dan lees je dat in Mill ook Henk van Kessel, oud-wereldkampioen 50cc wegrace (1974) is geboren, en dan snap je weer dat je een compleet volk niet mag veroordelen op basis van de misdaden van een enkeling, zelfs niet als die zo erg zijn als die van Reinout Oerlemans. (Anders is dat met Venlo. Venlo heeft uitsluitend idioten voortgebracht.)

Dwaal ik af? Dat dan alleen om een punt te maken: idioten zijn ook in 2016 overal, maar dat geeft niet, want je kunt er langs rijden. Als je een motor hebt.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
31 december 2015

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy