Vakantie!

Ben je net terug van vakantie aan de Côte d'Azur en de Bloemenrivièra, denk je je aandeel krankzinnige verkeersdrukte voor de rest van het jaar wel gehad te hebben, kom je tot de ontdekking dat de Ring A10 (Amsterdam) West wordt gerenoveerd. Vandaag was dag één...

Dag één van de schoolvakanties in deze regio, de dag dus waarop zomerwerkers als ik vooruit konden kijken naar zes weken onbezorgde rust op de wegen. Maar helaas ook dag één van de werkzaamheden aan de Ring A10 Amsterdam-West, en het was dus weer een ouderwetse bende. Ouderwets in die zin van het woord dat de snelwegen in de richting van de gevreesde Coentunnel en de A10 Amsterdam-Noord muurvast stonden. Het wierp me even terug in de tijd, want als er geen klappers zijn, valt de drukte in zuidelijke richting tijdens de ochtendspits sinds de opening van de nieuwe Coentunnels enorm mee. Hoe het ook zij, ik viel al snel in het oude patroon van door de file heen sneaken – want dat moet in de middag terug naar het noorden nog altijd – maar het viel me op dat veel automobilisten niet terugvielen in hun oude patroon van netjes opzij gaan, wat ze voorheen altijd wel deden.
Zijn wij motorrijders dan zo snel vergeten?
Kennelijk. Wat misschien ook wel logisch is, want ik heb vanmorgen niet één motorrijder gezien, behalve in de reflectie van mijn eigen keukenraam. Klaarblijkelijk zijn de motorrijders in de regio 020 allemaal vader, moeder of kind, in elk geval met vakantie.

Met betrekking tot de situatie bij de Coentunnel, het is de laatste tijd vaak zo dat de Coen in de avondspits in noordelijke richting zomaar dichtgaat. Of niet zomaar, maar uiteraard met voorbedachten rade van het ambtenarenapparaat, maar dan niet omdat er ín de tunnel iets is gebeurd, maar omdat het ná de tunnel druk is en men probeert die druk te verlichten door tijdelijk de tunnels dicht te gooien. Dat kan rustig een halfuur duren. Een halfuur waarin menig zichzelf nu nog steeds respecterend motorrijder een gruwelijke dood sterft van de hitte in zijn CE-goedgekeurd reflecterend en fluorescerend clownspak.

Ik zeg: DISCRIMINATIE!

Want op deze wijze krijgen motorrijders last van de autodrukte, en dat was nu net de reden dat we waren gaan motorrijden, om daar géén last van te hebben. En dat was nu net de reden dat motorrijders tussen de files door mogen rijden; opdat mens en machine niet bezwijken in de hitte.
Het zou onze overheden sieren als ze motorrijders gewoon doorlaten bij random afgesloten tunnels, dus dat zal wel nooit gebeuren.

Ik vermoed een COMPLOT OP EUROPEES NIVEAU, want net terug van een vroege dus voordelige zomervakantie aan de Côte d'Azur en de Bloemenrivièra – als gemeld – heb ik ter plekke kunnen constateren op de kustweg tussen St.-Tropez en St.-Raphael, de wegen rond Monaco, de weg tussen Monaco en Genua tot en met de regio Portofino, dat men ook daar alles in het werk stelt om motorrijders het leven zuur te maken. De auto – in alle eerlijkheid – is daar al jaren de sigaar. Autorijden... je kunt beter gaan lopen. Of met de motor(scooter) gaan natuurlijk, maar ook tweewielers worden gruwelijk gediscrimineerd, want hebben eigen parkeerplaatsen toegewezen gekregen.
Lekker, zou je denken, maar een eigen parkeerplaats is alleen maar lekker als ie niet bezet is, en dat is ie uiteraard altijd wel. En als er speciale parkeerplaatsen zijn, mag je daarbuiten ineens nergens meer staan!

Het leidt wel weer tot komische situaties, zoals de keer dat wij – gezeten in onze open vakantiecabrio – in St.-Maxime een jongeling op een Ducati Hypermotard ineens piepend en krakend tot stilstand zagen komen omdat hij een plekje op een motoparking tussen twee scooters had gespot en die METEEN moest hebben. Aldus remde hij zichzelf handig dwars op de doorgaande weg en manoeuvreerde daarbij de twee bejaarde toeristen te fiets die hij net had gepasseerd in blinde paniek en een bijna-crash.
Normaal gesproken zou ik medelijden voelen, maar het slapstickgehalte was hoog, en laten we wel wezen: als bejaarde toerist zou je toch beter moeten weten dan uitgerekend langs die route te gaan fietsen op het drukst van de dag (= van acht uur 's ochtends tot half tien uur 's avonds).

De reden dat ik op vakantie was met een auto... Een mens wil weleens wat anders dan altijd maar op de motor. En als je dan op vakantie gaat met het gezin, en je het gezin te vriend wilt houden, ga je dus met de auto. Want hoe leuk we motorrijden allemaal ook vinden, motorrijden is naar mijn mening helemaal niet leuk boven de 25 graden, laat staan boven de 30 graden, wat het in Zuid-Europa altijd is in de zomer. Het is te doen zolang je rijdt, maar daarvan is op de dichtgeslibte boulevards maar zelden sprake. Ik heb ze zien sjouwen over de kades van St.-Tropez en Monaco, in hun leren broek en laarzen met motorjas en helm over de arm. Het hoofd hoogrood, druipend van het zweet, het houthakkersshirt doorweekt, de tatoeages uitgelopen. Dat zijn de momenten dat je geen motorrijder wilt zijn, maar lekker in je cabrio wilt stappen. Overdag airco op diepvries, in de ochtend en avond kap naar beneden en in de verkoelende zeebries genieten van de omgeving vanuit je mobiele fauteuil. En dan te bedenken dat er malloten zijn die hun motor achter op een aanhanger zetten om 'daar' te gaan rijden. Dan heb je het concept motorrijden dus niet begrepen.

Overigens angstaanjagend veel Harleys 'daar'. Lawaaiig, net als de Italiaanse supersportwagens in dezelfde file.
Autochtonen zonder miljoenen rijden uiteraard gewoon motorscooters. Maar die hoeven ook niet te doen alsof. Dat geldt gelukkig overal ter wereld.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
24 juli 2017

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy