2017: de debilisering van Nederland
Als heel normale forens – woonachtig in een slaapstad, werkzaam in de echte stad – met doorgaans ambtelijke werktijden kijk ik 's ochtends bij de koffie nogal eens naar programma's die aangekondigd worden als 'nieuws'. Deze programma's bieden inderdaad nieuws, en zeker geen nieuws waarvan je vrolijk wordt...
Lezers die RTL Nieuws en NOS Journaal elke ochtend met aandacht volgen, mogen nu afhaken, want die gaan het volgende niet begrijpen.
Dat wil zeggen, als ze bereid zijn te kijken naar de Jip en Janneke-nieuwsprogramma's RTL Nieuws en NOS Journaal en ook nog denken daarvan iets op te steken, zijn ze in de val getrapt. En die val is: indoctrinatie. Er was maar één goede reden om NOS Journaal te kijken: Dionne Stax. Maar elke keer als ik haar nog zie, zie ik er een zwetende Humberto Tan achter met zijn broek op zijn enkels, dus Dionne zet ik sinds enige tijd meteen af. Gelukkig kwam deze zomer een andere ster op: Amber Brantsen! Zij heeft sinds jaren een vaste relatie met een verder relatief onbekende collega, en als Humberto een volgende keer in haar richting buiten de pot gaat piesen, zullen we dat direct laten weten. Tot die tijd in de ochtend dus: NOS Journaal met Amber Brantsen, en anders niets.
En dan nu waarom het nieuws interessant is: de zichtbare debilisering van Nederland.
In de vakantieperiodes laat die zich bij het ontbreken van het programma Goedemorgen Nederland met zijn oerdomme presentatiemethode lastiger herkennen, maar het kan.
Ten eerste de keuze van het nieuws: die wordt de facto gebaseerd op beschikbaarheid van leuk of spannend beeld. Niets bijzonders bij televisie, maar de beschikbaarheid van beeld mag natuurlijk nooit een criterium zijn voor nieuwsselectie. Iets is tenslotte nieuws omdat het nieuws is, en niet omdat het een leuk plaatje is.
Toch?
Fout, maar daarover verderop meer.
Eerst Weer en Verkeer.
In deze enige vaste rubrieken worden steevast de omstandigheden belicht waarmee automobilisten rekening moeten houden. Letten we op? Automobilisten. Er wordt nooit een woord gezegd over de omstandigheden voor al dan niet gehandicapte voetgangers of al dan niet gemotoriseerde tweewielers. En alleen als het hele land echt serieus ontwricht is, wil er weleens een bezorgd kijkende, genderneutrale persoon van ProRail of de NS in beeld komen.
Daarover verderop meer.
Eerst de reclames.
– Sinds de zomer worden we geterroriseerd door reclames van Specsavers. Een Engelstalige jongedame in sportkleding met ghettoblaster haast zich een ruimte vol bejaarden in, heeft dat niet in de gaten en krijgt de stokoude massa aan het bilschudden. GIEREN! Toch? Nee. Het was de eerste keer al niet leuk, laat staan de tweede, derde tot en met de miljardste keer. Als Specsavers iets aan het gezamenlijk gezichtsvermogen van Nederland zou willen doen, al is het voor eigen gewin, zouden ze beter automobilisten kunnen leren op de weg te kijken in plaats van op hun MOBIELTJE! Desnoods met een Specsavers-bril die dichtbijkijken onmogelijk maakt. Niet voor niets werd appongeluk het woord van het jaar. Denk daar maar eens over na.
– Sinds kort bestookt de NS ons weer met reclames over de enorme gezelligheid van het treinreizen, terwijl ieder mens weet dat treinreizen in de spits de hel op aarde is. Eerder klaagde Stadsmotor.nl de NS al aan bij de Reclame Code Commissie vanwege misleidende reclame, maar de Commissie reageerde niet. Zal ook wel een overheidsinstantie zijn. Maar de nieuwsprogramma's zeggen niets over de dagelijkse spoorhel, vermoedelijk daarin gesteund en gesponsord door de overheid, en dus kan de NS vrolijk doorgaan met het voorliegen van het volk. Dat kennelijk dom genoeg is om het te geloven, want ze kijken de nieuwsprogramma's... Denk daar maar eens over na.
– Sinds kort mogen we in de ochtendreclameblokken ook genieten van Booking.com. Deze overigens naar mijn ervaring prima boekingsorganisatie voor hotels en dergelijke heeft een reclame waarin ene Magnús Magnússen, werkzaam bij Booking.com, Oeganda bezoekt. Hij zit achter in een nogal wrakke minibus (zonder gordel) en zegt dan dat hij ergens in Oeganda is, maar hij weet niet waar. En bij die reisorganisatie moeten wij dan boeken?! Vervolgens zien we Magnús achter op een motor zitten, zonder pak of helm. Ik weet niet of u ooit in Oeganda bent geweest, maar ga ervan uit dat de rijopleidingen of de infrastructuur weinig voorstellen en weet dat deze Magnus een ongelooflijk domme lul is. Wat betekent dat Booking.com een ongelooflijk domme organisatie is. Of – en denk daar maar eens over na – dat Booking.com zich qua klanten richt op ongelooflijk domme mensen.
Ik wilde het dus even hebben over de debilisering van Nederland, en wat schreef ik een paar woordjes geleden? Iets is nieuws omdat het nieuws is, en niet omdat het een leuk plaatje is.
Vertaald naar motoren zagen we het afgelopen jaar modellen op de markt verschijnen die niets nieuws bieden, maar wel zo worden gepresenteerd. En het domme volk stinkt er nog in ook, opgejaagd door de social media die iedere domkop in staat stellen zich als expert te presenteren. En dan zijn er ook nog superdomkoppen, die niet in staat zijn een domkop van een expert te onderscheiden en alleen luisteren naar wat ze horen willen. Wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt… De lamme leidt de blinde…
Het is niet zo dat er vóór het internet geen domkoppen op de motor klommen, maar die hadden meestal wel verstand van motoren en motorrijden, want daarvoor hoef je niet specifiek intelligent te zijn. In 2017 zagen we de opkomst van de domme motorrijder zónder enig verstand van motoren óf motorrijden. Ze zijn te herkennen aan hun motor, kleding en helm. Kenners weten dan genoeg.
Daarover meer in 2018!
Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
31 december 2017
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl