MP3 volgens de automobilist

2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel30Ooit reed hij brommer, maar vanaf het moment dat hij in mei 1984 zijn BE-rijbewijs haalde, stonden er alleen maar auto's voor de deur. Tweedehands, maar altijd het topmodel, de meest luxueuze en als het even kon de zwaarst gemotoriseerde versie. Maar Stadsmotor.nl-forumbeheerder Ferry wilde ook wel eens zo'n driewieler proberen. Zijn verslag...

Als automobilist met alleen een BE-rijbewijs (sinds mei 1984) was ik zeer benieuwd hoe het zou zijn op een driewielmotor. Piaggio heeft de MP3 'LT'-versies waar je volgens de Nederlandse wet met een B-rijbewijs op mag rijden. Sterker, je mag op die dingen niet rijden als je alleen je A hebt. Vreemde zaak, maar het is een gevolg van de techniek de wet heeft ingehaald, zoals wel meer voorkomt. Dat je er voor de wet op mag rijden wil nog niet zeggen dat het verstandig c.q. veilig is. Ik was de mening toegedaan dat het prima was en een uitkomst voor de door files en hoge parkeergelden geplaagde automobilisten. Want ik ben in principe anti-regeltjes en anti-wetten. Ik zag het probleem niet zo. Ik kon me niet voorstellen dat het zo vreselijk moeilijk was om met zo'n ding te rijden. Ik zou de Quadro 350D ophalen op de dag voordat we met negen mensen naar de Duitse Eifel zouden vertrekken. Er zouden, buiten zes echte maxiscooters, in totaal drie driewielers meegaan. De driewielers allemaal bestuurd door mensen zonder A-rijbewijs en alleen in het bezit van het B(E)-rijbewijs.

Ik was nogal enthousiast over het fenomeen driewieler waar je alleen je B voor nodig had en heb dat op het forum van Stadsmotor.nl ook duidelijk laten blijken. De 'echte' motorrijders waren duidelijk veel minder enthousiast over die dingen en vonden het maar gevaarlijk, al die automobilisten op die driewielers. Ze vonden die dingen überhaupt maar niets en zeiden dat het geen 'echte' motoren waren. Ik had het idee dat ze eigenlijk alleen maar een beetje afgunstig waren dat je nu zonder motorrijbewijs op een 'motor' mag rijden. Want, zo dacht ik, hoe moeilijk kan het zijn? Maar toch wel ietwat gealarmeerd ben ik toch het een en ander gaan uitzoeken. Ik vond een site van een motorrijschool die tot in detail het rijden op een motor beschreef. De plek op de weg, spiegel gebruik, bochten maken, remmen enz. Ik heb dat alles goed in mijn hoofd gestampt en die theoretische voorbereiding kwam mij erg goed van pas, zo bleek.

Helaas ging de Quadro 350D driewieler op het laatste moment niet door omdat hij niet op tijd zijn kenteken had. Dus kon ik pas in Breda bij de Piaggio-importeur op een driewielmotor stappen. Bij de eerste kennismaking met deze toch ietwat vreemd uitziende motoren viel mijn keuze in eerste instantie op de Piaggio MP3 300 Hybrid LT omdat die er toch wat robuuster en zwaarder uitzag. De term Hybrid zegt wat over de energiebronnen die voor de voortstuwing gebruikt worden. Meervoud? Ja, in dit geval wel want hij is half elektrisch aangedreven. Enerzijds door de 278 cc 1-cilinder en daarnaast zit er ook nog een elektromotor in die, afhankelijk van de instelling, helpt bij de acceleratie. Met een knopje aan het stuur kan je die setting veranderen in opladen, en volledig elektrisch rijden. Die laatste setting zal hier in Nederland waarschijnlijk niet veel gebruikt worden. Hooguit als je de laatste meters aflegt in een woonwijk. Want volledig elektrisch kom je niet veel verder dan een kilometer of tien à vijftien en met een topsnelheid van 30 km/u schiet dat ook niet op.

Wij driewielpiloten kregen nog wat uitleg van een medewerker van Piaggio over de speciale functies van de MP3. Met name het lock-systeem van de voorwielen had mijn interesse. De motor blijft gewoon staan als de voorwielen in de lock-stand staan. De standaard is dus niet nodig. Wel even niet vergeten de handrem erop te zetten, anders zie je je geliefde MP3 er alsnog op eigen beweging vandoor gaan. De handrem zit in het midden van het schutbord en als je de hendel helemaal naar boven trekt, blijft-ie stevig op zijn plek staan.

De MP3's zijn allemaal automaten, dus alleen gas geven en remmen. De LT-versies kenmerken zich door een grotere spoorbreedte van de voorwielen, een rempedaal die op alle drie de wielen werkt en knipperbollen die op steeltjes staan in plaats van verwerkt te zijn in de kuip. Allemaal dingen die nodig waren om ze binnen het B-rijbewijs te krijgen. Het knopje om de voorwielen te ontlocken bevindt zich rechts op het stuur. Je kunt de MP3 alleen ontlocken als je met je volle gewicht op het zadel zit. Een geel lampje in het midden van het stuur geeft aan dat de voorwielen gelockt zijn. Een rood lampje ernaast geeft aan dat er nog niet genoeg gewicht op het zadel rust en het systeem niet te ontlocken is. Nog een rood lampje brandt om aan te geven dat de handrem erop staat. Omdat er vanwege de extra accu's bij de hybrid nagenoeg geen ruimte is onder het zadel was was Piaggio ze vriendelijk geweest er een topkoffer op te monteren zodat mijn sporttasje prima meekon.

Het was tijd voor een kort rondje, niet rond de kerk maar rond het industrieterrein waar de Piaggio-importeur zich bevindt. Ik ga op het zadel van de Hybrid zitten en het rode lampje gaat uit om aan te geven dat ik hem kan ontlocken. Eerst maar even de motor starten. Dat gaat zoals bij echte motoren dmv een knopje rechts op het stuur en de motor komt tot leven. Ik haal de handrem eraf en ontlock de voorwielen, waarvoor gewaarschuwd wordt met een piepje. Direct voel ik dat de voorwielen niet meer gelockt zijn en ik de motor nu zelf rechtop moet houden. Beetje gas erop en ik rijd het Piaggio-terrein af. Dat eerste rondje gaat prima. Vol vertrouwen rijd ik wat bochtjes om vervolgens weer op het nest terug te keren.

Even later gaan we op weg naar het Limburgse Echt om de derde Piaggio MP3, een 300 LT op te halen. Op de snelweg gaat alles prima, maar de bijna 300-cc 1-pitter komt niet veel verder dan 120 km/u, wat even snel inhalen niet mogelijk maakt. De wind komt wisselend links en rechts tegen je helm dus een verhoogd raampje voorop is geen overbodige luxe. Zeker bij het inhalen van vrachtwagens op de snelweg voel je de wisselende wind goed. Een halfuurtje van Echt vandaan stap ik van de Hybrid over op de YOURban (ook opgehaald in Breda, red.).

Degene die de YOURban vanaf Breda tot daar had bereden, klaagde over zware turbulentie, zeker bij het inhalen van vrachtwagens. Het was mij bij de Hybrid niet opgevallen, maar daaruit blijkt wel dat de YOURban een stuk lichter is dan de Hybrid. Op het stukje tot aan Echt merkte ik echter niets van die turbulentie en vond het veel lekkerder rijden dan de Hybrid. Hij is lichter, wendbaarder en kleiner, wat ik heerlijk vind.

Op naar België. Tot aan Verviers nog steeds snelweg en vanaf daar binnendoor naar Luxemburg. Ik nog steeds op de YOURban, met dit keer straffe tegenwind. Nu voel ik ook waar de vorige berijder over klaagde: turbulentie. Ten eerste ging het ding niet meer sneller dan 110 km/u en dat ging gepaard met schudden van de motor, wat mij dwong mijn snelheid te laten zakken tot rond de 100 km/u om toch nog een beetje comfortabel te rijden. De kuip van de YOURban is lager dan die van de Hybrid en daarom voel je de wind goed. Maar ik vond dat beter dan de Hybrid aangezien je op dat ding de wind wisselend links en rechts op je helm kreeg en bij het lage kuipje van de Yourban was het meer een constante winddruk. Op de MP3 die we in Echt gehaald hadden zat een opzetruit, waardoor het nadeel van de wisselende wind op de Hybrid veel minder was. Aanrader dus als je met je MP3 veel op de snelweg zit.

De volgende dag is het dan eindelijk tijd de YOURban echt aan de tand te voelen in de heuvels van de Duitse Eifel. In de loop van de ochtend krijg ik pas goed door hoe je bochten moet maken, door de motor met mijn heupen te besturen en in de bochten het stuur naar beneden te drukken. Ik kopieer de lijnen die de ervaren motorrijders rijden en heb totaal geen moeite om mee te komen. Wel zie ik weinig van het landschap aangezien ik als onervaren (motor)rijder al mijn aandacht bij de weg nodig heb.

Het feit dat ik pas op de tweede dag doorkrijg hoe je bochten moet maken, hoe je moet kijken, je plek op de weg vindt, moet remmen et cetera, maakt dat ik mijn mening moet herzien. Ik pik het 'motorrijden', mede door mijn goede theoretische voorbereiding, erg snel op en ben niet bang. Maar dat geldt duidelijk niet voor iedereen. Een MP3 LT mag op autokenteken staan, het is absoluut géén auto. Het is in alle opzichten een motorfiets en moet ook als zodanig bereden worden. En die ene dag cursus die je krijgt bij een nieuw kopen van zo'n ding is echt niet voldoende.

Conclusie
Piaggio MP3 YOURban LT

Stabiliteit
Duidelijk meer geschikt voor stadsverkeer. Je kunt er de snelweg mee op, maar bij snelheden boven de 110 wordt hij toch wel wat onstabiel. En dat bij windkracht drie. Bij hardere wind zal het probleem erger worden en ook waarschijnlijk beginnen bij een nog lagere snelheid.

Vermogen
De 278-cc 1-cylinder komt heel goed mee in stadsverkeer, maar boven de 100 km/u is de pit er echt wel uit. Voor de funfactor zou het vermogen best hoger mogen zijn, maar dan zal ook de topsnelheid hoger worden en dat zal het stabiliteitsprobleem niet oplossen.

Bagageruimte
Goed. Er past met gemak een medium sized sporttas in, of twee integraalhelmen.

Comfort
Voor korte tot middellange afstanden zit je er erg lekker op. Maar de YOURban is duidelijk niet bedoeld voor erg lange ritten, want dan ga je je spieren echt voelen. Van het irritante rempedaal had ik weinig last. Gebruiken doe je het echter niet. Dus wat mij betreft: weg ermee. Dan heb je toch meer ruimte voor je rechtervoet.

Rijden
Rijden is doodsimpel zolang het rechtuit gaat of tijdens niet al te scherpe bochten. Gas geven en remmen is alles wat je hoeft te doen. En daarbij alleen de remhendels gebruiken; laat het rempedaal met rust. Zodra je goed door hebt hoe je bochten moet maken, is de YOURban erg stabiel en zal je niet gauw verrassen met glijpartijen. De dubbele voorwielen houden de YOURban prima op koers.

Features
Het dashboardje is simpel en geeft alle basic info die je nodig hebt. De toch wel erg grote temperatuurmeter hadden ze wat mij betreft mogen vervangen door een toerenteller en de temperatuurmeter totaal weghalen. Alleen een lampje als de temperatuur te hoog wordt, is meer dan genoeg. Verder is alles prima afleesbaar en in het digitale gedeelte onbreekt ook een klokje niet. Verder zijn er lampjes die je vertellen of de handrem er nog op staat, of de voorwielen gelocked zijn c.q. te locken zijn en of je de voorwielen kunt ontlocken. Een 12V-stopcontact heb ik niet kunnen vinden, maar heb daar ook niet echt naar gezocht. Het zou handig zijn voor een navigatiesysteem en/of het opladen van een telefoon.

Piaggio MP3 300LT/Hybrid

Stabiliteit
Zwaarder dan de YOURban en dat komt de stabiliteit duidelijk ten goede. Ik heb weinig van turbulentie gemerkt maar een extra hoog raampje is wel aan te bevelen voor extra comfort bij snelheden boven de 100 km/u.

Vermogen
De Hybrid is duidelijk sneller dan de YOURban, mede doordat de elektromotor meehelpt bij acceleratie. De Hybrid heeft dezelfde motor als de YOURban – de 278-cc 1-cilinder – en komt heel goed mee in stadsverkeer. De Hybrid haalt een iets hogere topsnelheid maar veel sneller dan 120/130 km/u kom je echt niet. Ook hier geldt: voor de fun factor zou het vermogen best hoger mogen zijn.

Bagageruimte
Beperkt. Door de grote extra accu's is de standaard bagageruimte nagenoeg nihil. Een topkoffer is zeer aan te bevelen, maar zal ook het zwaartepunt naar boven toe verplaatsen.

Comfort
Voor korte tot middellange afstanden zit je er erg lekker op. De Hybrid is ook niet echt niet bedoeld voor erg lange ritten, maar je houdt het wel langer uit op de Hybrid dan op de YOURban. Van het irritante rempedaal had ik minder last.

Rijden
Rijden is doodsimpel zolang het rechtuit gaat of tijdens niet al te scherpe bochten. Gas geven en remmen is alles wat je hoeft te doen.

Features
Als bij de YOURban

Voor alle MP3's
Tanken gaat bijna niet zonder morsen door de lage plek van de vulnozzle. Ook is het even hannessen met de contactsleutel voordat je het klepje open hebt dat over de tankdop zit. Hetzelfde geldt voor het openen van de bagage ruimte.
Bij gewoon woon-werkverkeer zal je echt elke week naar de pomp moeten, want meer dan 200-250km ga je niet op een volle tank.
Ben je alleen in het bezit van een B-rijbewijs en totaal geen ervaring met echte motoren: gewoon kopen dat ding. MAAR!: vóórdat je er echt de weg mee opgaat, neem even minimaal vijf lessen bij een motorrijschool op je eigen MP3. Leer hoe je pilonnen moet rijden en achtjes maken. Leer hoe je je in het verkeer moet gedragen. Plek op de weg, kijken, remmen, en gezien worden. Dat is in mijn ogen een must voor je eigen veiligheid en die van anderen.
Ik denk persoonlijk dat het voor autobilisten een uitkomst is als je dagelijks in de file staat, torenhoge parkeerkosten hebt en veel tijd kwijt bent naar het zoeken van een parkeerplaats. Maar nadat je een tijd op zo'n ding gereden hebt je toch gaat verlangen naar iets zwaarders. Dat zou de 400-cc of de 500-cc MP3 kunnen zijn, maar ik denk toch eerder aan een echte motor. Het is een mooie tussenstap om eens te proeven hoe het is om motor te rijden en als je de smaak te pakken hebt de 300-cc-versies toch te licht bevonden worden. De funfactor is er wel, maar het zijn duidelijk meer vervoersmiddelen dan dat je er echt fun mee hebt...

De tester en zijn YOURban (naast een Kymco MyRoad 700i en een BMW C 600 Sport)
2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel30

De YOURban
2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel28

De YOURban en de Yamaha TMAX en de Kymco MyRoad
2012-09-19 MegaMaxiScooterSpektakel05 Half uur van Echt 03

De YOURban van achter naast de MP3 300 LT
2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel25 02

YOURban-dashboard naast Honda NC700D Integra
2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel26 03

YOURban naast de 300 LT
2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel 27

Bevroren 300 LT tussen Yamaha TMAX en BMW C 650 GT
2012-09-20 08.08.31

Zwanger? 300 LT heeft niks gezien.
2012-09-20 MegaMaxiScooterSpektakel35

Hybrid (met open topkoffer)
2012-09-19 MegaMaxiScooterSpektakel03 Half uur van Echt 01

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Driewielers Piaggio MP3 volgens de automobilist

Disclaimer - Privacy Policy