Test Aprilia Caponord 1200 ABS ATS Travelpack (2013)
Wat we sinds 2007 misten in het almaar uitdijende segment van de dikke allroads: de Aprilia Caponord. Hij is terug, en sterker dan ooit! Maar is het ook wat?
Persbericht:(Test daaronder)
"De Caponord 1200 ABS die Aprilia op de EICMA onthult is het nieuwe wapen van het Italiaanse merk in het sportieve deel van het allroad segment, waarmee Aprilia een perfecte balans tussen sportiviteit en comfort heeft gevonden. Dat maakt de Caponord 1200 ABS geschikt voor een breed publiek. Hij is gemakkelijk in de omgang en prima toegerust voor rijden in de stad dankzij het geavanceerde lichtgewicht chassis. Tegelijkertijd voelt de Caponord 1200 ABS zich ook perfect thuis op bochtige provinciale wegen als gevolg van het verfijnde motormanagement en de kracht van de imposante tweecilinder krachtbron. Bovendien ontpopt de nieuwe Aprilia enduro zich als een zeer prettige toermotor voor langere afstanden. Met dank aan een actieradius van ruim 300 kilometer, de comfortabele zit voor de bestuurder en duopassagier en het aerodynamische ontwerp (inclusief een in hoogte verstelbare voorruit) van de nieuwe Aprilia, dat er voor zorgt dat berijder en passagier perfect beschermd zijn tegen de elementen.
Uiterlijk onderscheidt de nieuwe Caponord 1200 ABS zich door zijn dynamische trekken, geheel in lijn met de sportieve genen van het merk. Die aandacht voor sportiviteit heeft zelfs geresulteerd in een in hoogte verstelbare einddemper, die schuiner omhoog ingesteld kan worden wanneer de naadloos geïntegreerde, in bodykleur meegespoten koffers niet zijn gemonteerd, voor een nog agressievere uitstraling.
Naast tal van andere features heeft de Caponord 1200 ABS een nieuw chassis gekregen, vervaardigd uit een combinatie van stalen buizen en gegoten aluminium beplating. En dan is er natuurlijk de 1.200cc 90o V-twin. Het is in de basis de motor die ook de Dorsoduro 1200 aandrijft, maar voor de Caponord is hij zowel hardware- als softwarematig op tal van gebieden vernieuwd. Met als resultaat meer progressief vermogen bij lagere toerentallen (ten faveure van het comfort), nog meer koppel (voor extra rijplezier) en een lager brandstofverbruik. Met de introductie van deze V-twin biedt de Caponord 1200 zijn berijder de keuze uit drie rijstanden dankzij het Ride by Wire systeem: Sport, Touring en Rain.
De Aprilia Caponord 1200 wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2013 leverbaar, de prijzen zijn begin 2013 bekend."
Aanvulling 21 februari 2013! De prijzen zijn bekend € 14.990,- in Nederland en € 13.290,- in België.
TEST!
Het is september 2013...
... en als we de testverslagen mogen geloven van collega's die wél bij de introductie van de Aprilia Caponord 1200 zijn geweest, rijdt 95% van de allroad-rijders nooit offroad. "Dus waarom zou je voor die vijf procent toch die eigenschappen inbouwen?" redeneert Aprilia. Nou...
... dat willen wij van Stadsmotor.nl, de ruigste junglerijders van het enige land land ter wereld zonder natuur, best vertellen! Het zijn namelijk de specifieke offroad-eigenschappen van allroads die ze naar onze allerminst bescheiden mening geschikt maken voor alle soorten wegen. Allroad betekent namelijk niet alle soorten ondergrond (zand, klei, water, asfalt), maar alle soorten wegen. En dus niet alleen glad asfalt, dat we in Nederland uitsluitend op de snelweg en op circuits vinden, maar álle soorten: klinkerwegen, verwoest asfalt, gerepareerd asfalt, asfalt met drempels, asfalt met grind... Wegen dus, die je in Nederland bijna overal vindt, en in België zelfs echt overal.
De redenatie van Aprila over die 5% slaat helemaal, absoluut, nergens op. Ze bouwen tenslotte ook de gevreesde superbike RSV4. En, beste Aprilia, is het niet zo dat 95% (misschien wel 99%) van de supersportrijders rijdt als een oud wijf (vergeleken met superbike-coureurs in elk geval)? Waarom dan wél een fiets bouwen voor die ene procent?
Het is precies om deze reden dat de Caponord 1200 ABS ATC – in tegenstelling tot zijn voorganger ETV 1000 Caponord (2001-2007) – zeer zeker geen allroad is. De Caponord 1200 is een sporttoermotor, niets meer, niets minder. En dat wordt pijnlijk duidelijk als de nieuweling de pech heeft deel uit te maken van het groot Stadsmotor.nl allroad-spektakel 2013, waarin de Eifel en de Moezel onveilig worden gemaakt. Wat het allemaal met stadsmotoren en stadsverkeer te maken heeft? Geen biet, maar wij willen ook weleens buiten spelen zonder de Coentunnelfile of honderdmiljoen drempels tegen te komen. En heb je dan veertien allroads bij elkaar, dan kom je snel tot de ontdekking dat het er eigenlijk maar dertien zijn. (Of eigenlijk twaalf, maar dat is een ander verhaal.)
Redenen dat de Caponord geen allroad is:
- Het motorkarakter: sterk zat (125 pk), maar binnen de grenzen van de wet heb je aan de eerste en tweede versnelling genoeg, mits je heel handig bent met de koppeling, anders bokt het ding als een wilde mustang. De tweecilinder mist aan alle kanten de precieze souplesse die je bij een allroad wilt voelen. Dit blok is gemaakt voor hard accelereren en hard doorhalen. Voor een sportmotor dus.
- Het motorgeluid: heel fraai als je houdt van Italiaanse tweecilinders en zonder meer geschikt om je buren en de rest van de wereld te irriteren, maar de gemiddelde allroad-rijder zit niet te wachten op extra aandacht van de hermandad.
- Het stuurkarakter: een allroad stuurt vanzelf, de Caponord niet.
- De veerwegen: zijn bij een allroad lang, bij de Caponord (zeker gevoelsmatig) niet.
- De wielen: 17 inch achter oké, maar een 17-inch voorwiel? Dat heeft niets te maken met allroad.
- De vering: de BMW R 1200 GS met ESA 2 en de Ducati Multistrada met Skyhook ten spijt: actieve vering zuigt! En ook op de Caponord. Ze zeggen dat de vering zich aanpast aan het wegdek, maar dat is onmogelijk. Vering kan zich alleen aanpassen aan wat is geweest, niet aan wat nog komt, tenzij de ADD (Aprilia Dynamic Damping) een ingebouwde kristallen bol heeft of alleen over trajecten rijdt die al zijn gepasseerd. Zeker in de automatische stand, bij een rijstijl waarbij het eveneens geleverde abs en de tractiecontrole volop aan het werk mogen vanwege het belabberde asfalt, de continue bochten en het stijgen en dalen, is de ADD zelfs ronduit gevaarlijk. Het systeem kan niet bijbenen wat er gebeurt en doet maar wat, met als resultaat dat je amper demping hebt als je het zeker wil, en strak als een snaar bent als het juist losser mag.
Niks tegen elektronisch instelbare demping, voor alle duidelijkheid, want het is best prettig om je onderstel aan te kunnen passen aan de ondergrond, maar laat zo'n ding alsjeblieft niet gaan denken, want dat kan-ie niet.
Een sporttoermotor dus, daadwerkelijk gestroomlijnd in de windtunnel, stabiel als een huis en snel als een haas op de snelweg, met aardige zijkoffers (die best wat vaker dicht zouden mogen blijven tijdens het rijden) en een prettige zit achter het handmatig verstelbare ruitje. De Caponord lijkt net een allroad (en zelfs dat niet echt), maar is het niet. Wat helemaal niet erg is zolang je alleen op strak asfalt rijdt en de ruimte hebt. In Nederland is dat zelden het geval.
Geschikt voor woon-werk?
Tja... met de mappings Sport, Touring en Rain, en abs en tractiecontrole aan boord én stevige handkappen om autospiegels weg te beuken ben je in principe klaar voor alle omstandigheden, maar een Caponord koop je met een prijs vanaf € 14.990 – € 17.990 in de Travelpack-versie (met koffers en middenbok) – niet voor de file alleen. De ruit biedt bovendien niet heel veel bescherming tegen de Nederlandse herfst en met de enorme hoeveelheid aluminium wil je ook niet echt de pekel in duiken.
Lekker voor de zomer bewaren, deze Caponord, en dan comfortabel op vakantie; op de snelweg de cruise control aan en knallen maar. Want op mooi wegdek is deze Italiaan wel degelijk in zijn element...