Test: Harley-Davidson Street Glide (2011) (Touring)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Harley-Davidson Street Glide (2011) (Touring) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Harley-Davidson tests |
Je zou kunnen zeggen dat de Street Glide de eenpersoonsversie is van de Electra Glide, de bekendste en de vetste Harley-Davidson. Heb je in de stad wel wat aan zo'n enorm ding?
Ongetwijfeld zullen er meer details verschillen dan je op het eerste oog ziet, maar wie een Electra Glide naast een Street Glide zet, zal in de eerste plaats opvallen dat de Street niet zo'n (enorme) topkoffer met geïntegreerde rugleuning heeft als de Electra. Dan zal ook opvallen dat het 'velletje' op het achterspatbord van de Street in geen verhouding staat tot het springkussen op de Electra. Nee, achterop de Street is het voor een passagier aanmerkelijk minder goed toeven.
Het doet je maar weer eens beseffen wat een slim ding een toermotor eigenlijk is. Ga je alleen op reis, heb je aan zijkoffers voldoende. Ga je met z'n tweeën, dan komt de extra ruimte in een topkoffer van pas. En die gebruik je dan ook meteen maar als rugleuning voor je passagier. In je eentje heb je beide niet nodig.
Waarom je per se alleen zou willen rijden? Omdat solorijden nu eenmaal niet zo gezellig is, maar wel zo leuk. Er is geen motorfiets (zijspan uitgezonderd) waarvan de wegligging verbetert naarmate er meer personen op plaatsnemen. Je zwaartepunt kun je bovendien maar beter zo laag mogelijk houden, dat komt het stuurgedrag zeer ten goede.
Nog iets dat de Street anders heeft: de hoogte van kuipruit. De ruit op de batwing-kuip van de Electra is veel hoger dan die op de Street. Da's ook zoiets wat duidelijk maakt dat de Street sportiever is dan de Electra, want alsof die batwing nog niet genoeg wind vangt, de ruit doet er nog een schepje bovenop. Het mag duidelijk zijn dat de windbescherming op de Street ook minder is, maar met de genoemde aanpassingen ziet de Street er wel weer een stuk meer gestyled uit dan de al veel langer bestaande Electra. Dan is het door Stadsmotor.nl geteste exemplaar ook nog eens geverfd in de kleur Scarlet Red. Daar kun je op een plaatje al een halfuur verwonderd naar kijken, maar in het echt is het helemaal overdonderend. Reacties variëren van "helemaal te gek" tot "afschuwelijk", maar niemand blijft onberoerd.
Qua entree bij een terrasje is de helrode Street Glide wel hét ding om mee aan te komen. In de Harman Kardon geluidsinstallatie past dan eigenlijk nog maar één cd: If you want blood, you've got it, het eerste live-album (1978) van AC/DC, waarbij gekozen kan worden tussen tracks 2 of 7 voor maximale aandacht: Hell Ain't a Bad Place to Be en Rock 'n' Roll Damnation.
Om maar te zeggen: met de sexy-ness van de Street zit het helemaal snor. Maar rijdt het nog een beetje in de stad? Nou, beter dan de Electra, vanwege de lagere ruit en het ontbreken van de massieve topkoffer. Wél heeft de Street net als de Electra het grote 103-motorblok, dat de mogelijkheid biedt bij stationair toerental de achterste cilinder van de V-twin uit te schakelen. Dat heeft twee voordelen: de bestuurder krijgt het minder warm van de opstijgende hitte van het blok, en het blok zelf krijgt het minder warm. Dat laatste is in de stad erg handig, want Harley-Davidsons zijn luchtgekoeld en met name de achterste cilinder krijgt het snel warm als er niet of slechts langzaam gereden wordt.
Is zo'n Street niet veel te groot voor in de stad? Tja, een 125 cc-motorscooter is het niet en zal het ook nooit worden, maar als de massa ijzer eenmaal rolt, merk je door het lage zwaartepunt nog maar heel weinig van het gewicht. Liever met een Street Glide de stad in dan met een supersporter, dat is in ieder geval zeker. En in de file... met een breedte van vast wel een meter (wordt niet opgegeven) ben je niet de slankste. Daar moet je wel even rekening mee houden. Je zult dus in de file af en toe aan de kant moeten voor snelverkeer, want blokkeren is niet netjes... De wielen zullen in ieder geval niet blokkeren, want ook Harley-Davidson monteert op de nieuwere modellen tegenwoordig gewoon abs. Zoals het hoort.