Test: Honda XL700V Transalp ABS

Inhoudsopgave
Test: Honda XL700V Transalp ABS
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Honda tests
Honda

Transalp 2012 rechtsEen allroad avant la lettre en tegenwoordig tevens de laatste der Mohikanen. Dat is zo'n beetje hoe de Honda Transalp - 25 jaar jong - omschreven kan worden. Stadsmotor.nl ging aan de rol met de special edition 'La Bonette'.

Avant la lettre, ja. Voor wie niet meteen weet wat dat betekent: voordat er een naam voor was, voordat het was benoemd. De Honda Transalp was in 1987 een van de eerste allroads die het grote publiek bereikte, maar was dat al voordat de term allroad ooit door iemand werd bedacht. Een allroad was namelijk feitelijk een soort van woestijncrosser – voorzien van een soort van stroomlijn – die op soort van half straat-/half crossbanden werd gezet en vervolgens van knipperlichten en kenteken voorzien. De legendarische Yamaha XT500 ging de Honda Transalp voor als eerste crosser die wegmotor werd, maar de XT was een ééncilinder en de Transalp – met zijn kenmerkende dubbele uitlaat rechts – was en is een tweecilinder, en dat zou in de decennia die volgden toch echt de standaard worden voor dikke allroads.

Transalp 1987
Honda Transalp 1987

Transalp 1996
Honda Transalp 1996

Dikke allroads, trouwens, die steeds dikker werden, steeds zwaarder, hun spaakwielen inruilden voor gietwielen, hun soepele, lange veerwegen zagen verstrakken... De allroad werd weer gewoon een straatmotor, maar dan met het uiterlijk en de stuurkarakteristieken van een allroad.

Tegenwoordig zie je her en der de echte allroad – die dus ook offroad kan – weer een beetje terugkeren, maar het origineel bestaat ook nog steeds, en het origineel is de Honda XL700V Transalp ABS, waarvan Stadsmotor.nl de special edition 'La Bonette' rijdt.

De vraag is niet of de Transalp goed is – als-ie slecht was had-ie het geen 25 jaar (!) volgehouden – maar hoe hij zich verhoudt tot moderner spul. In de categorie allroad/reis-enduro zou je bij moderner spul kunnen denken aan de BMW's F 650 GS (€ 10.034) en F 800 GS (€ 12.274) en de Triumph Tiger 800 XC (€ 11.690). Welnu: deze bevinden zich rijtechnisch op een dusdanig hoog niveau dat Stadsmotor.nl er graag mee gestraft zou willen worden voor de rest van ons stoffelijke leven. Het is een niveau dat door de Transalp niet wordt gehaald. Ben je dus op zoek naar de combinatie offroad-mogelijk/straatgedrag-perfect: blader snel door.

Maar de Transalp houdt het al 25 jaar uit op de markt, en was nooit een mirakel op het gebied van wegligging (zwak uitgedrukt, de eerste versie had een frame van te lang doorgekookte spaghetti). Er moet toch iets goed aan zijn?

Natuurlijk is er iets goed aan. De wegligging is naar alle standaarden van tegenwoordig gewoon goed, en de rest is perfect. De zit is rechtop, dus eindeloos vol te houden. De bescherming tegen weer en wind is niet als van een toermotor, maar voor dagelijks verkeer prima. Het motorblok is een Honda V-twin, wat in termen van betrouwbaarheid zo veel betekent als: hij overleeft de kleinkinderen van je kleinkinderen.
Het concept is al 25 jaar in ontwikkeling en is gebaseerd op iets wat al veel langer in ontwikkeling is. Koop je een Transalp, dan koop je niet alleen een stuk motorhistorie, maar ook iets dat uit en te na is getest en verbeterd. Kinderziektes zul je op een Transalp niet meer tegenkomen. Kijk vooral naar de video onderaan deze test en begrijp dat de Transalp het daar getoonde gebruik kan hebben zonder uit elkaar te lazeren.
Je kunt je de reële vraag stellen hoe de Transalp dan uit en te na is getest, en daarop is het antwoord: door honderdduizenden kritische motorrijders die driedubbeldik poep hebben aan topvermogen en topsnelheid en een ding zochten waarmee alles kon: boodschapje, woon-werkverkeer, stadsritje, weilandje, weekendtripje, wereldreisje, nog een wereldreisje... Maar dan graag zonder gedoe en niet te moeilijk.

De La Bonette wordt wat dat betreft afgeleverd voor al die doeleinden. We vinden handvatverwarming, een hoog windscherm, een middenstandaard, zijkofferset (2x29 liter), topkoffer (45 liter) en in ons geval ook nog een navigatiesysteem. Daarmee ben je klaar voor alles. De navi en de handvatverwarming maken de linkerhandgreep wat onrustig met alle extra knoppen naast de claxon, knipperlicht, gevarenlicht, dim/stads/grootlicht, maar daar ben je snel aan gewend. Rechts vind je alleen de startknop en dodemansschakelaar. Geen elektronische poespas op deze oudgediende, en daar zal de koper ook geen behoefte aan hebben. De Transalp is wars van overbodige zaken, blijkt ook uit het instrumentarium. Links een digidash met brandstofindicatie, kilometerteller, trip 1/2, snelheidsmeter en tijd. Rechts een ronde toerenteller met een klein lcd-display voor de koelvloeistoftemperatuur.

Transalp 2012 dash

Met de tijd meegegaan zijn de remmen – twee schijven vóór en een schijf achter, uiteraard gecombineerd abs – maar ouderwets gebleven is de vering: lang en deinerig.
Het is juist die vering die de Transalp van de concurrentie onderscheidt. Het is die vering die maakt dat je bij sommige cross-evenementen ineens nog een Transalp op noppenbanden tegenkomt. De veelzijdigheid van de motor – zeker met het La Bonnette-pakket ter waarde van bijna € 2300 voor een meerprijs van slechts € 750 – is enorm.
Met z'n tweeën moet je er misschien niet mee op vakantie gaan – hij is ruim genoeg, maar wij zouden dan meer pk's willen – maar verder kan alles. De naam Transalp geeft aan dat deze motor door Honda is gemaakt met Europa in gedachten, en daarin is men wonderwel geslaagd. Het accessoirepakket náást de La Bonette-uitvoering omvat nog mistlampen voor én achter (tamelijk uniek) en daarmee blijft er voor woon-werk eigenlijk helemaal niets meer te wensen over. Zelfs met zijkoffers erop is deze motor nog relatief smal en uiterst wendbaar, en je kunt hem gerust als pakezel gebruiken zonder dat de wegligging daaronder te lijden heeft.

De Transalp is de eerste en laatste van zijn generatie allroads en daarmee de laatste der Mohikanen.
En voor wie dat boek(James Fenimore, 1826) niet heeft gelezen: die laatste der Mohikanen, genaamd Uncas, was springlevend tot het moment dat hij werd opgeslokt door de 'vooruitgang'. Dat moment is voor de Transalp nog niet aangebroken, maar het moment dat het gebeurt, houden wij een minuut stilte, want respect en eerbied zijn gepast.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda XL700V Transalp ABS

Disclaimer - Privacy Policy