Test: Kymco People One 125i (2013)
En Kymco gooit er nóg maar eens een 125-cc scooter tegenaan, waarmee het totaal aan vervoermiddelen voor het A1-rijbewijs – inclusief de K-Pipe motorfiets – op zes komt! Zit Kymco zichzelf niet enorm in de vingers te snijden met de nieuwe de People One 125i?
Nou, nee. Het Kymco-aanbod bestaat momenteel – van goedkoop naar minder goedkoop (duur zijn ze geen van alle) – uit de Agility 12 125 (met 12-inch wielen, € 1.899), de Agility City 16 125 (met 16-inch wielen, € 1.949), de nostalgische Like 125 (€ 2.199), de nieuwe People One 125i (€ 2.499) en de Downtown 125i ABS (€ 3.599). Subtiel verschil tussen de twee laatstgenoemde motorscooters en de eerste drie: de i achter de 125, verwijzend naar brandstofinjectie in plaats van 'beademing' via een carburateur. En voor wie weten wil waarom de Downtown naar Kymco-begrippen zo duur is: dat is een snelwegscooter, met volle bescherming en ook de volle 11 kW, ABS et cetera.
Dat is de lichte (113 kilo!) People One 125i dus niet, met marginale bescherming tegen de elementen, normale remmen (schijf/trommel) en een bescheiden 7,8 kW/10,6 pk. Motorpuristen zullen nu even uit hun zadel glijden van het lachen vanwege de introductie – nu pas – van injectie op een lichte 125-cc scooter, want andere merken hadden die al lang. En dat is waar. Maar ook weer niet zó lang. En waar staat geschreven dat je de eerste moet zijn om de beste te zijn?
Kymco mag (althans in Nederland) in de motorscootermarkt geen grote naam zijn als Honda, Suzuki of Yamaha, maar wil men even niet vergeten dat de BMW's motorscooters C 600 Sport en C 650 GT (2012) zonder Kymco niet waren geweest wat ze nu zijn en dat de nieuwe Kawasaki J300 motorscooter onderhuids zelfs helemaal een Kymco is? Als die twee merken al op onze Taiwanese vrienden vertrouwen, waarom de Nederlandse consument dan niet?
Wat is aldus de Kymco People One 125i? Een echte Kymco – goedkoop – maar dan moderner. Zijn veel van de reeds bestaande kleine Kymco's vermoedelijk alleen interessant voor mensen die geen stuiver overhebben voor techniek of design, aan de People One is echt wel aandacht besteed, zoals alleen in het best vrolijke dashboard al te zien is. Geen digitale poespas, maar een snelheidsmeter, kilometerteller, brandstofmeter, knettergrote knipperlichtindicators, een 'check engine' en groot licht. Aan de stuurhelften ook geen polonaise: rechts start en licht, links claxon, knipperlichten en groot licht. Wel poespas bij het afsluitbare contactslot. Ontgrendelen vanaf het stuurslot, en dan naar keus het contact aanzetten en starten, of de buddy openen, of de klep voor de brandstoftank, waarvan de vulopening hoog links in het schutbord zit.
De People One is nog steeds voor mensen die geen bal geven om techniek, maar die design wel kunnen waarderen, en boven dat: eenvoud in de bediening. Bij de People One kun je overal bij waar je bij moet, zonder ook maar één keer te hoeven bukken. Da's alvast prettig. Onder de ruime buddyseat (de goden zijn gedankt: geen rugsteun voor de bestuurder, dus alle ruimte!) plek voor één helm en een dikke handtas. Onder het stuur een haak voor een big shopper, die met gemak kan rusten op de volledig vlakke vloer. En die je nog makkelijk vol krijgt, want niet alleen kun je goed boodschappen doen met deze Kymco, een injectieblok is zuinig, en dat betekent dat je met de 5,6 liter benzine die er in de tank gaat, probleemloos tweehonderd kilometer ver komt. Kymco beweert zelfs tot een verbruik van 1 op 48 te komen, maar dat lukt Stadsmotor.nl niet, met een dik varken in het zadel, 70 km/u tegen de (harde) wind in en 110+ km/u met de wind mee, alles en altijd vol gas.
Voor de snelweg is de People One 125i nog steeds niet gemaakt, net zo min als vrijwel álle andere 125 cc'ers. En de vraag is waarom, want erg moeilijk kan het niet zijn om 11 kW uit het blok te pielen, waarna de People One met z'n 16-inch wiel voor en 14-inch wiel achter prima mee moet kunnen komen. Blijf je in de stad: prima ding, waar ook langere mensen uitstekend op kunnen zitten. Ga je ook over de snelweg of autowegen: opvoeren! Het verbruik zal daarmee stijgen, maar ach... Het rijwielgedeelte kan het moeiteloos aan.
Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A1-rijbewijs.