Test: Kawasaki J300 ABS (2014)
In de motorwereld was het niets minder dan een donderslag bij heldere hemel toen Kawasaki in oktober 2013 de komst van de J300 motorscooter aankondigde. Kawasaki, dat toch voornamelijk bekend staat om de snelle supersporters...
Het zal vaste lezers van Stadsmotor.nl niet onbekend zijn dat we weinig op hebben met marketing, marketeers, marketingstrategieën et cetera. Om de simpele reden dat marketing een verkooptechniek is die producten 'in de markt' zet. En niet alleen producten waar je wat aan zou kunnen hebben, maar ook producten waar je vermoedelijk niets aan hebt, en die dus als enig doel hebben de producent ervan rijk te maken.
In het geval van de Kawasaki J300 motorscooter willen we nu eens een positieve uitzondering maken. We hebben de J300 gereden en beschouwen hem objectief als 'de zoveelste 300-cc motorscooter', omdat er simpelweg niets nieuws of vernieuwends aan te ontdekken is. Kawasaki bevestigt dat nota bene in haar eigen marketingcampagne, door de J300 te introduceren met de pay-off (= marketing-lulkoekbingo) Brave New World. Een term die grappig genoeg verwijst naar de gelijknamige sciencefictionroman uit 1932 van de Britse schrijver Aldous Huxley, waarin de techniek in een totalitaire wereldstaat eenvormig is en de mens als gevolg daarvan idem dito.
Links Kymco Downtown 300i, rechts Kawasaki J300.
De J300 (€ 5.498 in zilver, € 5.638 als SE in groen/grijs) is een door Kawasaki naar 'huisstijl' aangepaste Kymco Downtown 300i ABS uit 2011 (€ 4.949). Het Kymco-motorblok van de J300 levert 28 pk, naar opgave bijna vijf pk minder dan de Downtown. Daar staat tegenover dat Kawasaki een maximaal koppel van 28,7 Nm opgeeft, tegen Kymco 24 Nm. Het zal elkaar in de praktijk weinig ontlopen, wat we helaas niet kunnen uitproberen omdat onze vrienden van Kymco wegens een show ergens in het land op het moment dat de Kawa in huis is geen Downtown beschikbaar hebben. Maar we hebben het over een 300 cc'er, en dat betekent in de praktijk: sneller van zijn plek dan 90% van de auto's in de stad, en snel genoeg – 130+ km/u – om mee te komen op de snelweg. Het is alles wat je nodig hebt qua persoonlijk vervoer, en het is dan ook niet raar dat Kawasaki de 300 cc uitkiest voor de eerste motorscooterpoging.
Brave New World... eenvormige techniek. Qua wegligging valt er dan ook niets op. Niet in positieve zin, niet in negatieve zin. Het is een blijft een scooter: gas geven is rijden, remmen (met abs) is stilstaan. Sturen doet het als een scooter; als je wilt sporten, koop een motor. Maar de eigen (!) vering is redelijk straf en de ruit is laag, dus het voelt al snel, eh... snel.
Dat de J300 een marketingproduct is, blijkt uit al het zichtbare. Het uiterlijk leunt sterk op de styling van de Ninja-supersportmotoren, en het zullen ook alleen het design en de merknaam zijn die kopers moeten overhalen om de J300 te kopen. Stadsmotor.nl-testjongedame Ester (privé Kawasaki ZX-6R) noemt de J300 'sportief' en 'best mooi - voor een motorscooter', terwijl ze normaal gesproken niet uit haar Kawa-dromen ontwaakt voor iets ordinairs als een scooter.
En zo zal het ook potentiële kopers vergaan. Nooit te porren voor een motorscooter, maar ineens staat er 'Kawasaki' op en is-ie gifgroen, en dan kan het ineens wel. Het is een duidelijk signaal dat marketing – hoe onzinnig ook – toch werkt.
In aflevering 7 van het onvolprezen tv-programma MotoPlus Roadtrip – 'mede mogelijk gemaakt' door BMW, Kawasaki en Yamaha – werd de J300 naast de BMW C 600 Sport en de Yamaha TMAX gezet. Over het motorblok van de Kawa werd gezegd dat deze afkomstig was van (sponsorgestuurde quote Jeroen Hidding) "een van de grootste scooterproducenten ter wereld". Jeroen verzuimde te vermelden dat ook het motorblok van de BMW afkomstig is van deze producent. Het zal Kymco in Taiwan een biet wezen dat ze volkomen worden genegeerd door RTL, want of er nou Kawa's of BMW's verkocht worden met Kymco-blok, er is winst voor Kymco. Het is alleen een beetje jammer voor de Nederlandse Kymco-importeur, die steeds meer Kymco-producten ziet rondrijden zonder dat hij ze heeft verkocht.
Maar deze kan zich troosten met de gedachte dat met de komst van Kawasaki (en BMW in 2012) op de motorscootermarkt de aandacht voor motorscooters zal toenemen. En dat het in deze Brave New World uiteindelijk weinig uitmaakt of je op een BMW, Kawasaki of Kymco rijdt. Behalve dan voor je portemonnee. Een besef dat langzaam bij de consument zal doordringen.
We wilden qua relatie tussen prijs en merktrouw nog de vergelijking maken met Apple computers en iPhones tegenover pc's en Android-smartphones: je betaalt twee keer zo veel, maar krijgt ook de helft minder. Dat is met de Kawasaki J300 niet zo. Je betaalt iets meer, en krijgt hetzelfde, maar net iets anders.
Met de J300 is niets mis, tenzij je te lang bent. Maar de meeste langere Kawasaki-rijders hechten niet veel waarde aan het behoud van hun rug, dus ach.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.
{jcomments on}