Test: Kymco Agility 16" 125/150 (2013/2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kymco Agility 16" 125/150 (2013/2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Kymco tests |
De Kymco Agility 150 is niet de rijkst uitgeruste lichte motorscooter aller tijden, maar hij kost dan ook slechts € 1.999. Dat maakt 'm niet de goedkoopste van Nederland, maar wel de goedkoopste 150-cc'er. AANVULLING 2013: Test 125 cc-versie onderaan!
En dat te bedenken dat de Agility 150 nog wel meer in zijn mars heeft dan alleen zijn prijs. Daarbij valt te denken aan de 16-inch wielen. Hoe groter de diameter van een wiel, hoe beter hij raad weet met kuilen en oneffenheden in het wegdek. Een kenmerk van de Agility 150 is dan ook dat-ie als een streep rijdt. Zelfs de vervelendste korte hobbels op ons testparcours neemt-ie zonder al te veel protest. Accelereren gaat ondanks het geringe vermogen van 7 kW/9,5 pk heel behoorlijk. Je voelt de automaat even van 'neutraal' in 'de versnelling' schieten, maar dan trekt-ie ook vlot door naar 85 km/u of de opgegeven 90 km/u, die met onze 100 kg-plus bestuurder in winterpak in het zadel slechts wordt bereikt met wind mee. Met de aanmerkelijk lichtere en smallere vrouwelijke testrijder gaat dat onder alle omstandigheden. Nog steeds niet iets waar je op de snelweg vrolijk van wordt, maar als je daar niet komt, zul je het ook niet missen. Tot stilstand komen gaat best: de enkele schijf in het voorwiel voldoet al, en met de achterrem erbij heb je helemaal geen probleem.
Over die testrijders gesproken, de Agility is een smalle scooter, wat betekent dat alle testpiloten met hun voeten bij de grond komen. Overeind houden is met een gewicht van 119 kg ook voor niemand een probleem. De spiegels... altijd gehannes. Bredere bestuurders zullen hun ellebogen moeten intrekken om achteruit te kijken, smallere bestuurders niet. De spiegels zijn overigens goed trillingsvrij en da's altijd prettig. Best verwonderlijk ook, want de vering is nogal strak en da's op klinkertjes en verkeersdrempels goed te merken. In het (ook in het donker) goed afleesbare dashboard verder niks wereldschokkends: analoge snelheidsmeter, brandstofmeter en kilometerteller en een digitale klok. Wat heb je verder ook nodig?
Minpuntjes: De bagageruimte en de zit achterop. Onder het zadel past geen (grote) helm, dus die zul je na afstappen mee moeten zeulen, tenzij je gaat voor een topkoffer. Maar die zul je als je met z'n tweeën op pad gaat nu net willen gebruiken voor de helm van de passagier. En dat kan maar beter geen klein kind zijn, want ons testkind (groep 6 basisschool), haalde de voor haar bestemde voetsteuntjes maar nét. En dan die handrem. Eh, die is er niet. Horizontaal parkeren dus, anders gaat de Agility er alleen vandoor.
Pluspuntje: De 12V-aansluiting in het dashboardkastje. Daar past natuurlijk mooi de stekker van een gps in. Of wat je verder ook maar aan elektrische apparaten onderweg zou willen opladen.
Stadsgeschiktheid: Deze Kymco heet Agility, en da's het Engelse verzamelwoord voor snelheid van bewegen. Uiteraard is de Agility gezien zijn geringe gewicht en formaat zo wendbaar als een scooter maar wendbaar kan zijn, wat 'm absoluut city-proof maakt. Op de snelweg kan ook, hoewel je daar meer plezier van deze scooter zult hebben als er file staat. Zodra die oplost, ben je veroordeeld tussen de vrachtwagens te blijven.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs. Er is ook een 125 cc-uitvoering, geschikt voor het A1-rijbewijs. Deze is vijf tientjes goedkoper, maar zal minder snel accelereren vanwege een lager koppel.
De 125 cc-test! (2013)
Schreven we in 2011 dat de 125 cc-versie minder snel zou zijn dan de de 150 cc-versie? Dat klopt dus niet meer, want de 125 cc wordt nu opgegeven voor precies hetzelfde vermogen als de 150 cc toen (7 kW/9,5 pk), en de 150 cc nu wordt opgegeven voor 7,5 kW/10,2 pk bij 7000 tpm. Het betekent redelijk vanzelf dat alles wat we toen schreven over de 150, nu van toepassing is voor de 125. Toch is dat niet helemaal zo, want wat we toen te klagen hadden over de spiegels, gaat nu niet meer op. De spiegels zijn breder geplaatst en bieden uitstekend zicht naar achter. Best prettig op deze 125 cc'er, geschikt voor het A1-rijbewijs vanaf 18 jaar, waarop mogelijk jonkies zullen plaatsnemen. Want als je dan niet sneller kunt dan vrachtverkeer, wil je het héél graag zien naderen! Om te kunnen vluchten naar de pechstrook of desnoods in de berm, waar je héél blij zult zijn met je grote 16-inch wielen!
We maken nu eens geen grap. Geen enkele 125-bestuurder heeft op de snelweg een kans om zich op vermogen uit de voeten te maken en zo het vege lijf te redden. Dat is een feit. Dat kun je Kymco niet aanrekenen, maar slechts de overheid die de levensgevaarlijke rijbewijsregeltjes van nu (sinds 19 januari 2013) heeft bedacht. De Kymco Agility 125 16'' is net zo goed als zijn oude 150-broer, en da's best goed. Het is jammer dat er niet meer prik in het blok zit. Als Yamaha uit hun Xenter 125 9,2 kW/12,3 pk kan peuteren, moet Kymco - dat toch meestal veel bang voor de buck levert - dat ook kunnen. Met de bucks - de prijs - zit het met € 1.949 wel goed, maar de bang blijft tragisch achter bij Yamaha. Die is met een prijs van € 3.599 dan ook aanmerkelijk duurder. Kymco zet met deze Agility een scherp geprijsde aanbieding neer die minstens zo scherp stuurt. Niet zo scherp als de Yamaha (het sturen), maar wederom... die is veel duurder...
Had de Kymco de Yamaha-pk's gehad, was-ie heer en meester in de 125 cc (vanwege zijn prijs). Het is dubbel zo jammer omdat je merkt dat het frame meer motorgeweld best aankan. Met 10 of zelfs de maximaal toegestane 11 kW was de Kymco een topper geweest. Wat ´m nu niet slecht maakt, alleen minder geschikt voor op de snelweg. Als vrijwel al zijn 125-broeders, ook van andere merken...