Banner

Test: Kymco Agility + 125 / 200 (2015)

Inhoudsopgave
Test: Kymco Agility + 125 / 200 (2015)
Specificaties Kymco Agility 125/150
Foto's Kymco Agility 125/150
Video
Alle Kymco tests

20150826 100511Niet dat het oude model er bejaard uitzag, maar de Kymco Agility met de 16-inch velgen – er is ook een versie met 12-inch velgen – heeft een make-over gekregen. We noteren: "Een strak design, nieuwe trendy kleuren, lichtjes in led, inklapbare voetsteunen en een benzinetank onder de voetenplank om het zwaartepunt te optimaliseren". Maar er is meer!

Eerst het zuur, dan het zoet?

De prijs. De Kymco Agility 16" 125 kostte – in 2013 – € 1.949 en de Kymco Agility 16" 150 € 1.999.
Nu kost de Agility 16 + 125, zoals ie heet, € 2.299 en de Agility + 200 € 2.599. De 150 cc-versie is inderdaad verdwenen. En dat was maar goed ook, want die leverde (ten tijde van de Stadsmotor.nl-test in 2011) op papier net zo veel vermogen (7 kW) als de 125 cc'er in 2013. En anno nu levert de nieuwe 125 cc'er volgens de fabrieksopgave nog 0,4 kW minder dan toen, namelijk 6,6 kW (9 pk).

De Agility 16 + 125 is geen snelheidsmonster, dat zal duidelijk zijn, en wie het maximale (11 kW) uit zijn A1-rijbewijs wil halen, mag heel snel verder bladeren. En wie een Agility wil met meer trappelende paarden in het 1-cilinderblokje, mag heel snel doorkijken naar de Agility 16 + 200. Die haalt 8,2 kW uit 163 – dus geen 200 – cc, en dat is treurig genoeg nog steeds geen 11 kW en al helemaal geen 35 kW, de limiet voor het A2-rijbewijs, dat je gezeten op de 200 als je wordt aangehouden door de ganderik wel degelijk moet laten zien. De 200 is hetzelfde als de hier besproken 125, op de cilinderinhoud en het vermogen na. En de 200 heeft injectie...

Minder en meer...

Kijkend naar de cijfers krijgen we minder motorscooter voor meer geld. Maar een goed verstaander zal begrijpen dat geïnteresseerden in een Agility niet geïnteresseerd zijn in topsnelheid, noch in moderne techniek. Dat is maar goed ook, want de Agility + 125 – met zijn luchtgekoelde blok zonder zelfs maar injectie – heeft het één noch het ander.
Maar Stadsmotor.nl is niet op de digitale wereld gezet om Kymco af te branden, maar om te kijken in hoeverre dit bewuste product voldoet in het dagelijks verkeer. Welnu, met de nodige mitsen en maren: prima eigenlijk. De Agility 16 + 125 van nu mag meer kosten dan de Kymco Agility 16" 125 van toen, maar die was ook wel héééél goedkoop. Ter vergelijking, een Vespa brommer (!) kost boven de € 3.000! Voor de prijs van € 2.299 krijg je dus wel een motorscooter met grote wielen, waarmee we meteen op het met overmacht belangrijkste punt van deze Agility komen, die meteen de naamsverandering verklaart.
Had de oude 16" namelijk twee 16-inch wielen, de 16 + heeft alleen 16 inch aan de voorzijde en 14 inch aan de achterzijde. Dat is iets wat Kymco niet van de daken schreeuwt. Merkwaardig genoeg, in dit geval, want de Agility is er zeker niet slechter door gaan sturen. Gekker, je rijdt 'm gewoon aan de grond.

Kymco Agility 150 2agi1612
Links de Agility 16", rechts de Agility +. Let op het achterwiel.

Zou je hopen dat het kleinere achterwiel heeft geresulteerd in meer ruimte onder de buddyseat: helaas. De helm van Stadsmotor.nl-opperhoofd Michiel past er nog steeds niet in. Nu heeft die ook een kneiter die qua omtrek groter is dan het middel van een Playmate (63 versus 60 centimeter), maar desondanks.

2013-Kymco Agility 125 City-0820150826 115601
Onder de buddy bij de oude (links) en bij de nieuwe. De tank én de tankvulopening zijn naar de voorzijde verhuisd.

En over grootte gesproken, de andere afmetingen van het opperhoofd zijn niet minder bescheiden, maar toch pas hij zonder naar achteren te schuiven op de buddyseat keurig achter het stuur, zonder bij elke vertraging zijn knieën te breken tegen het schutbord of het stuur. De zit is 76 centimeter hoog, volgens opgave, maar voelt veel hoger. Om maar te zeggen: lange mensen vinden een prima plek. Ze zullen hun benen beschermd zien tegen de elementen, en dan ook letterlijk alleen hun benen, want de rest van het lichaam steekt boven het stuur uit, wat betekent dat een regenbui zeer nadrukkelijk ervaren zal worden als een regenbui, een hagelbui als een hagelbui, vogelenpoep als vogelenpoep, et cetera.

Bagage

De Agility + is – net zomin als zijn voorganger – een verhuisscooter, maar een treetje halve liters kun je dankzij de vlakke vloer nog altijd makkelijk tussen je benen kwijt. De vlakke vloer zal bedoeld zijn voor dames die met moeilijke kleding toch makkelijk willen kunnen opstappen, maar als je toevallig een treetje halve liters moet hebben of een big shopper vol boodschappen wilt halen... dan kan dat dus probleemloos.

20150826 102148
Tankdop, haakje voor de tas, vlakke vloer... alles vanuit het zadel.

Verder vinden we in het schutbord net als eerst een klein afsluitbaar kastje met 12V-aansluiting, die bij het nieuwe model alleen bedoeld lijkt om een telefoon in op te bergen tijdens het laden, want meer past er niet in.

2013-Kymco Agility 125 City-0720150826 115514
Het oude (links) en het nieuwe dashboardkastje, dat 'VIN' vermeldt, maar nergens is wijn te vinden.

2013-Kymco Agility 125 City-0520150826 102120
Het oude (links) en het nieuwe dashboard.

Wat moeten we van de Agility + vinden... Het is niets voor op de snelweg en het is niets qua bescherming tegen weer en wind. Wel is ie nog steeds uiterst wendbaar en doodmakkelijk te besturen. Het dashboard – met daarin niets nieuws, de snelheidsmeter, de brandstofmeter en een klok – zit erg laag, wat betekent dat je er eigenlijk volledig voorbij kijkt. Niets belemmert het zicht, en da's best prettig. De Agility + is echt een ding waar je op gaat zitten en dat je sneller dan een fiets of brommer ergens naartoe brengt. Zoek niet naar spektakel, zoek niet naar moderniteit, zoek niet naar fratsen. Het ding ziet er vlot uit en rijdt vlot, voor nog steeds weinig geld. Voor een Stadsmotor.nl-piloot zal de Agility + nooit het eerste vervoer worden, en voor menig automobilist al helemaal niet. Maar wat nou als je 'm erbij neemt? Tien tegen één dat je in de zomer nooit meer in de auto stapt. En dat gaat HEEL VEEL brandstof schelen! Die aanschafprijs haal je er altijd uit.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco Agility + 125 / 200 (2015)

Disclaimer - Privacy Policy