Test: Suzuki Intruder C1500T/BT (2013)

INTRUDER C1500BT rechtsHet is een – op z'n zachtst gezegd – moeilijke markt waarin Suzuki zich beweegt met de C1500T/BT. De gloriedagen van de chopper zijn namelijk echt voorbij, en wie zoekt naar dagelijks vervoer, zal niet direct kiezen voor een bonk ijzer van 363 (!) kilo en een prijs van € 14.999.

En Suzuki snijdt zichzelf met de nieuwe C1500T/BT bovendien in aardig in de vingers, want met een cruiser-line-up die voorts bestaat uit de C800/C (€ 9.999/€ 10.499) en de loeisterke, maar nog zwaardere (380 kilo) en duurdere C1800R/T (€ 17.399) en M1800R/Z (€ 16.399/€ 17.399) is er in eigen huis al aardig wat concurrentie. En dan hebben we het nog niet eens over de concurrentie van de andere merken. En dan hebben we het dus nog niet eens over de moeilijke markt.

Hoe het komt dat die markt zo moeilijk is...
De centen groeien de consument tegenwoordig niet op de rug. De regering mag zeggen dat de consument de hand op de knip houdt, maar een hand op de knip houden heeft alleen maar zin als er iets in die knip zit, wat in het geval van de meeste burgers niet meer zo zal zijn. En wie nog wél geld heeft (voor een motor), zal dit eerder uitgeven aan een praktisch apparaat. En dat is een chopper/cruiser niet echt meer te noemen in deze eeuw, waarin de regering alles in het werk heeft gesteld om de infrastructuur zo ongeschikt mogelijk te maken voor een voorspoedige doorstroming van het verkeer.

Het weekend dat Stadsmotor.nl over de Suzuki C1500BT – de 'B' is van black – mag beschikken, is mooi, en er staat een tweedaagse dijkrit (Amsterdam-Lobith zo'n beetje) op het programma, waarin merkwaardig genoeg ook de Posbank voorkomt. Onze reisleider is van het soort dat een hevige allergie heeft voor snelwegen en autowegen én snelheidsovertredingen, en we bewegen ons dan ook tergend langzaam vrijwel uitsluitend door 30 km/u- en 50 km/u-gebieden, met hier en daar een vrij stukje waar 60 of 80 is toegestaan. Het is Suzuki's middenklasse cruiser in principe op het lijf geschreven, ware het niet dat je over de gehele rit om de twintig meter wordt getrakteerd op snelheidsremmers, en dat is nou net waar je niet op zit te wachten met korte veerwegen en een ultra breed stuur, zélfs niet als je al niet te hard rijdt. Op de bestuurderszitplaats is het nog wel vol te houden, maar passagier du voyage Gerard – niet de kleinste of lichtste – verkiest halverwege dag twee toch een zitplaats achter op een Pan European, waarvan er gelukkig voldoende mee zijn.

Solo
Graag zouden we schrijven dat het vanaf dat moment beter sturen is met de C1500, maar dat is niet zo. Niet dat de C1500 slecht stuurt – integendeel – maar het blijft een cruiser en dat betekent dat er al snel van alles over het asfalt sleept, zelfs zonder passagier en met minimale belading in de geïntegreerde (maar veel te kleine) zijkoffers. En op een cruiser wil je alleen geplof uit de uitlaten horen, en zeker geen krijsend metaal op steen. Rijden we te enthousiast? Dat moet dan wel. De 1.462 cc metende vloeistofgekoelde V-twin levert slechts 79 pk (best weinig voor 363 kilo), maar het koppel van 131 Nm mag er wezen en komt er bijna 'à la Ducati' uit. En dat wil zeggen: SNEL! De C1500 klimt lekker rap in de toeren en sprint vlot opschakelend door de prima vijfversnellingsbak snel naar de snelheidsbegrenzer, die eruit bestaat dat de voeten vanaf 120 km/u onmogelijk nog op de treeplanken te houden zijn.

Mogen we C1500 serieus nemen als vervoermiddel? Nee. Het is qua windbescherming prima toeven achter de grote ruit, maar gaat het regenen, dan zie je niets meer en zit je even goed met een zeiknat kruis. Het stuur is te breed voor in de stad of file, het zadel is met 72 cm te laag om over auto's te kunnen kijken, de fiets als geheel is te groot en zwaar om snel te kunnen manoeuvreren en trilt te veel om snelheid mee te maken. Met een Burgman scooter met minder dan de helft cc's ben je onder alle rijomstandigheden tien keer beter af... voor € 3.000 minder.
Dat wil zeggen, onder alle rijomstandigheden waarin er niet op je gelet wordt, want de Burgman blijft in de ogen van chopper-liefhebbers natuurlijk een rijdend toilet. En de C1500 is – het moet gezegd – indrukwekkend om te zien. Ook als-ie stilstaat. En dat mag best wat kosten voor wie het ervoor over heeft. Zo blijkt.



Technische gegevens

Motor: vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 1.462 cc
Max. vermogen: 58 kW/79 pk bij 4.800 tpm
Max. koppel: 131 Nm bij 2.600 tpm
Max. snelheid: 150+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde vijfversnellingsbak
Eindoverbrenging: cardan
Wielen v/a: 18 inch/17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 241 x 87 x 110 cm
Zithoogte: 71,6 cm
Leeg gewicht: 363 kg
Kleuren: grijs/wit, zwart,
Accessoires (optioneel): diverse windschermen, valbeugels, zijtassen, 12V-aansluiting, acculader
Prijs € 14.999

Technische gegevens
ABS: nee
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: achterlicht en knipperlichten zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: redelijk zicht
Parkeerrem: nvt




Intruder C1500T zij wit-grijsINTRUDER C1500BT rechtsINTRUDER C1500BT 3kwINTRUDER C1500BT voorINTRUDER C1500BT LinksINTRUDER C1500BT 3kw achterINTRUDER C1500BT achterIntruder C1500BT dashbordIntruder C1500BT schakelaars links
Alles op de plek waar het sinds het begin der tijden zit. De knop voor de alarmlichten ook waar deze hoort: links!
Intruder C1500BT schermIntruder C1500BT zadelIntruder C1500BT zadel 2Intruder C1500BT koffer dichtIntruder C1500BT opslagIntruder C1500BT radiateur coverIntruder C1500BT voetsteunIntruder C1500BT Actie (1)Intruder C1500BT Actie (2)Intruder C1500BT Actie (3)Intruder C1500BT Actie (7)Intruder C1500BT Actie (8)Intruder C1500BT Actie (12)Intruder C1500BT Actie (11)Intruder C1500BT Actie (10)2013-Suzuki Intruder C1500T-002013-Suzuki Intruder C1500T-012013-Suzuki Intruder C1500T-022013-Suzuki Intruder C1500T-032013-Suzuki Intruder C1500T-042013-Suzuki Intruder C1500T-052013-Suzuki Intruder C1500T-062013-Suzuki Intruder C1500T-072013-Suzuki Intruder C1500T-082013-Suzuki Intruder C1500T-092013-Suzuki Intruder C1500T-102013-Suzuki Intruder C1500T-11








{jcomments on}

Suzuki

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Suzuki Intruder C1500T/BT (2013)

Disclaimer - Privacy Policy