Test: Kawasaki Z750R ABS (2011)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z750R ABS (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Kawasaki tests

Kawasaki

Kawasaki Z750R 2011 (3)


Het was de week van de Motorbeurs 2010 dat we de (toen) fonkelnieuwe Kawasaki Z1000 streetfighter reden en het is de week na de Motorbeurs 2011 dat we de fonkelnieuwe Kawasaki Z750R streetfighter rijden. Die twee hebben iets gemeen...


De Kawasaki Z1000 is de grote broer van de Kawasaki Z750R.

Ho!
Stop!

                      Z1000         Z750R
Lengte           209 cm       208,5 cm
Breedte         70,5 cm      79,5 cm
Hoogte          111,5 cm    107 cm
Wielbasis      140 cm       144 cm
Zithoogte       81,5 cm      82,5 cm
Gewicht         218 kg        227 kg

Om dat maar even duidelijk te hebben: de Z1000 is niet de grote broer van de Z750R. Op plekken waar het niet telt is hij groter (lengte en hoogte), maar op plekken waar het wel telt, is hij kleiner – zithoogte, breedte en vooral gewicht en wielbasis. Hoe lager de zit, hoe meer bescherming tegen de elementen. Hoe minder breed, hoe minder wind je vangt. Hoe lichter de fiets, hoe meer pk's per kilo en dus hoe sneller. En hoe korter de wielbasis, hoe flitsender (als het goed is) het stuurgedrag.
Je mag veronderstellen dat de Z1000 een snellere fiets is dan de Z750R, zelfs indien ze hetzelfde blok zouden hebben. Maar dat hebben ze niet.

                            Z1000                      Z750R
Cilinderinhoud     1.043 cc                   748 cc
Max. vermogen   138 pk/9.600 tpm     106 pk/10.500 tpm
Max. koppel        110 Nm/7.800 tpm    78 Nm/9.300 tpm

Ook de 16-kleps 4-cilinder van de Z1000 – die zelfs nog betrekkelijk weinig pk's uit de cilinderinhoud haalt – geeft de 16-kleps 4-cilinder van de Z750R van alle kanten billenkoek. De Z1000 is misschien niet de grote broer van de Z750R, maar zeer zeker wel de sterke broer.

Alle Kawa-streetfighter-liefhebbers naar de winkel voor een Z1000?
Niet zo snel. Want de Z1000 ABS kost wel even € 4000 meer dan de Z750R ABS, die (twee euro) onder de tien mille blijft. Los daarvan mag eenieder zich afvragen of het geweld van de Z1000 – zie de test – allemaal wel nodig is. Denken we even aan het dagelijkse gebruik dat Stadsmotor.nl zelden uit het oog verliest, dan zal het niemand verbazen dat je met de 106 pk van de Z750R ook gerust van de ene kant van de stad naar de andere komt. En nog in een alleszins acceptabel tempo ook. Waarbij je eveneens profijt hebt van de standaard abs en de gevarenlichten (jawel!) als de opstoppingen in zicht komen.
Over de nieuwe Z750R dus, die een aangepaste versie is van de gewone en € 1.000 (met abs) tot € 1.500 goedkopere Z750, die al langer bestaat. Wat er allemaal zo anders is? Niet het blok in elk geval, dat exact even veel kracht levert. Wel de wielophanging voor en achter, die zijn overgenomen van de oude Z1000 (die van 2009 en eerder dus). In hoeverre de Z750R beter stuurt dan de Z750, kunnen we niet beoordelen, want we hebben ze niet naast elkaar gehad. Wel kunnen we melden dat de Z750R enorm fijn stuurt. Je kunt en durft er ongenadig hard mee een bocht in te duiken, waarbij het apparaat op de spreekwoordelijke rails blijft rijden. De zitpositie is daarbij aangenaam rechtop en de controle met het relatief brede stuur optimaal. Hoe hard je de bochten precies uit wilt komen, is een beetje afhankelijk van je humeur. Moet het allemaal normaal, blijf je onder de 6.000 toeren. Ben je in een dolle bui, klik je een paar versnellingen terug en accelereer je uit met een viercilinderhuil die de meeste mensen langs doorgaande wegen op rustige zondagochtenden maar matig kunnen waarderen.
De Z750(R) is echt weer zo'n beestje met twee gezichten: een brave draver in de lage toeren, een enthousiast renpaard in de hoge toeren. Waarbij hij bij vol opendraaien van het gas vanaf de 6.000 tpm niks te beroerd is om puur op vermogen te steigeren. Wil je echt gek doen, tel je natuurlijk de € 4.000 extra neer voor de Z1000 of koop je iets dat nog veel gekker is. Maar wil je een potente op-en-neer-fiets waarmee je ook echt leuk kunt knallen, dan is de Z750R geen gekke keus. Ook met een passagier achterop wil hij nog heel best de hoek om. Dat wil je je passagier niet echt aandoen, maar het geeft wel aan dat er eventueel nog aardig wat bagage gestapeld kan worden voor de motor qua (stuur)vermogen de handdoek in de ring gooit. Moet je de reis natuurlijk wel plannen naar een zonnig land, want hoewel de wind heel aardig van de borst blijft, word je gewoon nat als het gaat regenen.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Kawasaki Z750R ABS (2011)

Disclaimer - Privacy Policy