Test: BMW F 800 GS | BMW GS (2011)

Inhoudsopgave
Test: BMW F 800 GS | BMW GS (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle BMW tests

BMW

BMW F 800 GSAl die grote allroads/reis-enduro's van tegenwoordig – BMW zelf voorop met de R 1200 GS – zijn heel leuk en aardig, als je de gezegende (?) lengte hebt van 1.80 meter of langer. Ben je korter van stuk, dan heb je echter geen probleem, want er zijn altijd nog goedkopere en lichtere allroads als de F 800 GS, die zeker niet minder functioneel zijn. Integendeel...

Je zal aan de sjouw moeten met een BMW R 1200 GS Adventure met volle koffers... Kom je al in het zadel zonder je schenen blauw te beuken tegen de zijkoffers, dan moet je het ding nog in evenwicht houden, wat met een droog gewicht (fiets alleen) van 223 kilo al geen pretje is, laat staan rijklaar (256 kilo) met maximale lading (nog eens 219 kilo erbij: 475 kilo). Het lukt, als je met je voeten de grond haalt en de voeten gesteund weet door een set gestaalde beenspieren.

De R 1200 GS mag beschouwd worden als een van de beste motoren ter wereld – zo niet dé beste – maar daarbij wordt wel degelijk serieuze input van de bestuurder verwacht. Dat is bij de F 800 GS (van Gelände/Straße) heel wat minder. Deze enduro met zijn tweecilinder lijnmotor (cilinders naast elkaar in plaats van tegenover elkaar zoals bij de boxer van de R 1200) is heel wat smaller dan zijn grote broer en ook heel wat lichter: 185 kilo droog, 207 kilo rijklaar. Hij heeft logischerwijs niet de pk's van de 'R' – 85 om 110 – maar wel meer (!) laadvermogen: 236 kilo. Denk dus zeker niet dat we met een 'meisjesfiets' te maken hebben, want de F 800 GS is een zeer serieus apparaat.

De eerste indruk is die van minimal design, net als bij de 'R'. Er zit niets op deze fiets wat geen functie heeft. Hoogstens zouden we daarbij nog kunnen klagen over de typische BMW-knipperlichtbediening aan beide handvatten met de 'uit'-knop te bedienen met de rechterduim. Uiterst onhandig, vooral omdat je je rechterhand altijd voor iets anders nodig hebt: gas geven en remmen, wat vlak vóór en na bochten nogal eens wil voorkomen. Voor het activeren van de alarmlichten moeten links en rechts exact gelijktijdig worden ingedrukt: veel oefenen is hierbij gewenst.
Voorts is er niks te mekkeren over de F 800 GS. Het stuur en de overige schakelaren zijn, rechtop gezeten in het wat zachte en smalle zadel, ontspannen bereikbaar. Gas, koppeling en voorrem zijn licht te bedienen. Het instrumentarium is goed afleesbaar en beperkt tot het hoognodige. Met een knop op de linkerstuurhelft is informatie over het verbruik op te vragen.

On the road!
De F 800 GS maakt er geen geheim van dat-ie niet is ontworpen voor lange rechte stukken op hoge snelheid. De bescherming van de 'ruit' is minimaal en boven de 5.000 tpm krijg je kriebel in de voeten van de stepjes, die dan merkwaardig trillen. Ga je eenmaal van de snelweg, dan gaat er echter een nieuwe wereld open, zelfs op wegen die je al lang kent. Deze blijken namelijk allemaal ineens nieuw asfalt te hebben gekregen, zelfs al liggen er nog dezelfde klinkertjes als de dag ervoor. De vering (Telelever aan de voorzijde) is duidelijk van de allerbeste soort, zoals je mag verwachten van een allroad die offroad bepaald niet schuwt. Lange poten hebben echter consequenties voor het remgedrag, en dat is dan ook wat sponzig, zonder ooit wazig te worden overigens. Abs is (uitschakelbaar) aanwezig, en zo hoort het ook.
Nieuwelingen zal het niets zeggen, maar het geluid van de F 800 GS lijkt op dat van de oude BMW-boxermotoren, volgens onze stamoudste Jürgen specifiek de R69S. Toch wel lollig dat je zo zelfs op een moderne BMW toch nog iets van de historie meekrijgt.

Maar daar gaat het allemaal niet om bij Stadsmotor.nl. Wat doet het ding in en om de stad? Nou ja, hij is absoluut wendbaar en smal genoeg voor in de stad en zeker sterk genoeg voor een tussensprintje. De wegligging is super en mocht je eens in een opstopping geraken waarbij het qua tijdwinst een goed plan is om een stuk berm of zandbak te pakken, dan kun je dat vol vertrouwen doen. De wielmaten – 21 inch vóór, 17 inch achter – horen bij een volbloed crosser, dus telt uit uw winst.
Ons bereikt nog een opmerking over de (overigens uitstekende) spiegels die zo uitstekend zijn dat ze zich op dezelfde hoogte bevinden als de spiegels van bestelbusjes, maar met een beetje creatief bewegen in het zadel kun je daar altijd wel langs harken, want waar het stuur doorheen kan, kan de rest ook doorheen. Wederom typisch crosser.
Resumerend is de F 800 GS een heel beste stadsmotor die met een prijs van € 11.250 weliswaar niet tot de goedkoopste behoort, maar je kunt er ook heel wat meer mee dan door de file sluipen. Bijvoorbeeld met z'n tweeën door de file sluipen. De GS blijft net zo wendbaar en met alleen de topkoffer gemonteerd heb je zo doende geen probleem. Doe de twee zijkoffers erbij en je kunt op wereldreis...



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Triumph Test: BMW F 800 GS | BMW GS (2011)

Disclaimer - Privacy Policy