Banner

Test: Yamaha XV1900A Casual Full Dress (2014)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha XV1900A Casual Full Dress (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

yamaha-xv1900a-cfd-03

Never a trust a man with short legs: brain too near his bottom. Het is een tamelijk ondoordachte volkswijsheid over mannen met korte benen, want beenlengte zegt niets over de afstand hersens-kont. Beenlengte zegt wel iets over de geschiktheid om de Yamaha XV1900A Casual Full Dress te besturen.

Want de geschiktheid om het gezag te mogen voeren over de Yamaha XV1900A Casual Full Dress – een (zwaardere) variant van de XV1900A Midnight Star (347 kg) – hangt af van beenlengte. Waarbij geldt: hoe korter, hoe beter!

Het is iets wat je maar zelden zult lezen in motortests, en zeker goede tests zoals deze, want normaal gesproken geven langere benen bij stilstand door een grotere hefboom (grotere hoek ten opzichte van de grond) meer macht over het evenwicht van de machine. En dat is dus niet zo bij de XV1900A CFD, want de zit is zó laag (70 cm), dat je óf lenig genoeg moet zijn om een split te kunnen maken, óf de motor noodgedwongen met geknikte benen/gebogen knieën (hoe zeg je dat?) overeind moet houden, en dan is 360 kilo best zwaar. Een voordeel dus voor mensen die de benen kunnen strekken bij het staande houden van deze mastodont: mensen die een split kunnen maken of mensen met korte benen.

Maar om nou te zeggen dat de CFD de ideale motor is voor mensen van klein postuur of minder fysieke kracht? Nou... nee. De CFD is een enorme berg ijzer op twee wielen, met op het stuur en op de kont nog eens een enorme berg plastic geschroefd.
Yamaha XV1900 CFD reet 2 

Verfraaiing

Een berg ijzer was het al, en de berg plastic dient ter verfraaiing c.q. ter vergroting van het gebruikscomfort. Welnu: de CFD rijdt precies zoals de eerder genoemde Midnight Star, die wij in FL-uitvoering reden, waarbij FL stond voor Fully Loaded: met windscherm, tassen, valbeugels en sissybar.

Valbeugels en een sissybar die we bij de CFD moeten missen. En dat terwijl beide meer dan welkom zijn. De valbeugels vanwege het omvalrisico, de sissybar vanwege het niet te veronachtzamen koppel van 155 Nm, dat goed in staat is onoplettende passagiers uit het smalle bijrijderszadel te werpen. En dat gebeurt zomaar, want Yamaha heeft zich behoorlijk uitgesloofd om van de 1.854 cc metende V-twin iets moois te maken. Al bij een extreem lage 2.500 toeren per minuut bereikt de enorme tweecilinder – qua inhoud de grootste in het land – zijn maximale koppel. Zou je verwachten dat de hele machine dan staat te stampen als een vooroorlogse tractor, niets is minder waar. De dikke twin, geholpen door allerlei balansassen, loopt werkelijk als een naaimachientje. Zelfs zo soepel, dat van het V-twin-karakter amper iets te merken is. Vooropgesteld dat je niet 120 km/u of sneller gaat rijden, want dan trillen je voeten van de treeplanken.

Snelheid

Yamaha heeft heel goed nagedacht bij het ontwerpen van de XV1900. Het moest een imposant ding worden, maar het moest duidelijk geen apparaat worden dat irritatie oproept bij mede-weggebruikers. Zo maakt de motor ook bijna geen geluid. Je hoort 'm natuurlijk lopen, en zelfs diep brommen als je gas geeft, maar er zit niets scherps aan het geluid en je wordt dan ook nooit boos nagekeken. De eindoverbrenging geschiedt per riem, dus ook daar geen geluid. Dan zijn vervolgens de versnellingsbakverhoudingen zeer goed gekozen. Bij alle gangbare snelheden – 30, 50, 80, 100 – zit je in een versnelling die op dat moment fijn aanvoelt, op een toerental waarbij het zware blok zich als vanzelf laat mennen. Dat maakt dat je nooit te hard rijdt, of de behoefte voelt om sneller te rijden dan toegestaan door de overheid. En dan stuurt 'ie ook nog eens helemaal niet slecht voor zo'n bakbeest. Vanzelfsprekend zijn de treeplanken aan de grond te krijgen, maar wie rijdt zoals de CFD zich wil laten rijden, raakt de grond nooit. Al met al, en mede door zijn sierlijke lijnen, is de CFD een motor waar niemand zich aan irriteert en die zelfs vrienden maakt, en dat mag best een verdienste heten.

Helemaal niets te zaniken? Jawel... Remmen is altijd een hachelijke zaak met motoren boven de 300 kilo en de XV1900-reeks heeft ook nog eens geen abs (wel een gecombineerd systeem). Had best gemogen voor dat geld (€ 20.999). Verder heeft de voorvork moeite met scherpe hobbels, maar dat mag gezien het gewicht ook geen wonder heten. De achtervering is wel oké.

O ja, stadsverkeer en de file. Eh... We zeggen maar zo, we zeggen maar niets.

 

nb'tje van Yamaha: Bent u al in het bezit van een XV1900A Midnight Star en wilt u uw Yamaha de indrukwekkende 'Bagger Style' look geven? Dan is het Casual Full Dress pakket ook als accessoire set bij de Yamaha-dealer te verkrijgen. De adviesverkoopprijs van het complete pakket is € 3.075,- (prijs incl. BTW, excl. montage).



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha XV1900A Casual Full Dress (2014)

Disclaimer - Privacy Policy