Test: Yamaha X-Max 250 (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha X-Max 250 (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Yamaha tests |
Net als Yamaha's sportmotorscooter TMAX is de kleinere X-Max 250 best een hardlopertje. Met beperkingen uiteraard, maar ook met grote mogelijkheden.
Die X-Max 250... 21 paardenkrachten. Ter vergelijking: Yamaha's paradepaardje TMAX heeft er meer dan twee keer zo veel. Maar dat is dan ook een motorscooter waarmee je gerust naar scooterland Italië kunt vertrekken en makkelijk kruissnelheden van 150 km/u kunt aanhouden. Dat moet je met de X-Max niet proberen. Hij zal het misschien halen, maar vanaf 120 km/u is het leven uit het ééncilindertje en heb je niets meer over om even in te halen (of te vluchten).
De vuistregel is dat je met een 250 cc-er in en om de stad prima uit de voeten kunt, maar voor het verre werk toch echt aan iets zwaarders moet. In de stad uiteraard juist niet, want daar is lichtvoetigheid het toverwoord. De wegligging van de X-Max is met zijn grote wielen – 15 inch voor, 14 inch achter – bovengemiddeld en wendbaar is-ie ook zeer zeker; je draait bij wijze van spreken op een putdeksel. Je accelereert bij het stoplicht iedere auto eruit en staat met de prima remmen binnen een tel stil. En dan die enorme ruimte onder het zadel. Twee volwassen integraalhelmen (maat 63, de grootste) kun je erin kwijt, en dat red je bij bijvoorbeeld een TMAX niet. En de dashboardkast is ook zeker niet de kleinste. Nog niet genoeg ruimte? De accessoirelijst voorziet in een knetter van een topkoffer (46 liter). Op en in de X-Max kun je een berg boodschappen kwijt. En dan te bedenken dat het een relatief klein motorscootertje is. Met 1,90 meter pas je erop, maar de zitruimte van Yamaha's grotere Majesty 400 en TMAX heb je niet. Boeit ook niet, want zoals gezegd, zul je er toch geen weken mee op vakantie gaan. Wat je er wel mee kunt, is eindeloos simpel door de stad en file knallen, desgewenst met iemand achterop en een optionele TomTom voorop het stuur.
Qua rijgemak is de X-Max zoals zo veel 'kleine' motorscooters: net een snor- of bromscooter. Alles is hetzelfde, het gaat alleen sneller. En met een brandstofverbruik waar je letterlijk om lacht. 1 op 25 onder stadse omstandigheden is te doen, 1 op 30 daarbuiten. Probeer dat eens met een auto.
Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.