Banner

Test: Yamaha YZF-R6 (2010)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha YZF-R6 (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

Yamaha R6 4Als je dus toch op het punt staat een 600 cc supersporter te kopen en je twijfelt – want je weet niet precies hoe en wat je wilt gaan pimpen – dan kun je natuurlijk ook meteen voor een Special Edition gaan. Bijvoorbeeld de Champions Edition van de Yamaha R6 (2010).

Welke 600 cc supersportmotor je wilt aanschaffen, is geheel afhankelijk van de eigen merkvoorkeur. Natuurlijk zijn er allerlei verschillen tussen de producten van de vier Japanse fabrikanten en die ene Brit, maar je moet toch echt Cal Crutchlow of zoiets heten om die te kunnen voelen en vooral: er gebruik van te kunnen maken.

Wie de h*ll is Cal Crutchlow?

Cal Crutchlow (een Brit) is de 2009 Wereldkampioen motorracen in de Supersport-klasse. Hij werd dat op een – je raadt het – Yamaha R6. En – inderdaad – de Champions Edition (kampioenseditie) is een replica van het orgel waarop hij zijn seizoenswinst behaalde. De door Stadsmotor.nl bestegen R6 is dus niet zomaar een R6, maar een speciale uitvoering, bovendien gebouwd in een gelimiteerde oplage van slechts 35 (Crutchlows startnummer). Wij reden de gesigneerde nummer 1, voor wie dat wilt weten.

Wat is er zo speciaal aan? Onder andere een hoop carbon raceparts en een uiterst gemene einddemper van Yamaha-huistuner Akrapovic, witte gepoedercoate velgen, een speciale tankpad, smoke kuipruit, luxe seatcover en zadel, en een gegraveerde kroonplaat met daarop het serienummer. Alleen van de Akra-spullen gaat deze R6R natuurlijk sneller (want wordt-ie lichter), maar de rest staat wel strak en maakt de CE apart. Zo apart zelfs dat we ons kunnen voorstellen dat er mensen zijn die ’m rustig in hun woonkamer zouden parkeren. Want zó mooi zijn gepoetste racemotoren: ware kunstwerkjes. Net als kunstwerken zijn ze echter ook niet gratis. De R6 CE kost € 14.499 en da’s door de extra’s ter waarde van € 3.500 al € 1.500 bovenop de prijs (€ 12.999) van een standaard R6. We hebben het ook over een ding met bijvoorbeeld ‘drive by wire’ (elektronisch gas geven) en allerlei magische motorconstructies als inlaatkelken (wie dat wat zegt) die afhankelijk van het toerental langer of korter worden voor maximale trekkracht of maximaal topvermogen. We hebben het over een ding met volledig verstelbare vering die gevoelsmatig nog veranderingen in luchtdruk registreert en met remmen die het zeer korte motortje zonder enige twijfel boven op het voorwiel kunnen zetten, zeker als de bestuurder de pech heeft niet gebouwd te zijn voor dit soort machientjes. Bijvoorbeeld van on-Japanse lengte en breedte en zeer zeker geen grootmeester in de yoga. Da’s een drama als je stil moet zitten, maar geen probleem als je actief bezig bent. En daar leent de R6 zich wel heel uitstekend voor. Zolang je accelererend naar achteren kunt schuiven of remmend naar voor, in korte opeenvolgende bochten als een hondsdolle baviaan van links naar rechts kunt springen en vice versa, valt al dat gebrek aan comfort niet op. En al dat springen en schuiven wil je wel. 600 cc-ers zijn nooit sneller, maar wel altijd veel leuker dan 1000 cc-ers. Juist omdat je zo actief moet zijn, begeleidt door de viercilinderhuil uit de Akra-‘demper’ als die tot zestienduizend (!) toeren klimt.

Wat doet deze hoogst onpraktische R6 op Stadsmotor.nl?

Nou, de geachte lezer duidelijk maken dat er nog wel meer moois onder de zon is. Als je bijvoorbeeld geld genoeg hebt voor een Majesty en nog iets leuks ernaast. Met die Majesty ga je naar je werk, voor alle duidelijkheid. Met die R6 ga je helemaal nergens naartoe. Wel rijden, maar nergens naar toe, dus.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha YZF-R6 (2010)

Disclaimer - Privacy Policy