Banner

Test: Yamaha Fazer8 ABS (2011) / Fazer8 GT (2012)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha Fazer8 ABS (2011) / Fazer8 GT (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

Yamaha Fazer 8 4Waren we bij de Yamaha FZ8 ABS eigenlijk heel tevreden over het compromis tussen de 600- en 1000-cc klasse, dat van die slappe (achter)vering snapten we niet helemaal. Desondanks heeft Yamaha er bij Fazer8 – de 'FZ8 met tophalf' – niet voor gekozen hier iets aan te doen. Net zo min als bij de Fazer8 GT, de 'FZ8 met tophalf én onderkuip'.

Ook voor de Yamaha Fazer8 ABS dus geen instelbare vering. Lekker goedkoop, dus geen probleem indien de standaard instelling gemiddeld goed is. Dat is-ie ook wel, maar net als bij de kale broer FZ8 ABS toch niet zonder af en toe het gevoel te krijgen dat je op een dronken kameel zit, of in een rubberboot die van achter wordt genomen door een mini-tsunami. Het brengt de Fazer8 niet van de wijs, ook niet in een bocht, maar het is niet iets dat je verwacht of bij andere motoren tegenkomt. Andere motoren dan de FZ8 dan.

Ten opzichte van die laatste is de Fazer8 echter veel minder streetfighter en veel meer een woon-werkmotor. Natuurlijk is daar die stuurkuip, die zeker met de meegeleverde hoge ruit niet alleen de wind lekker van de borst houdt en daarmee de regen, maar kijk eens eventjes naar die spiegels die mijlenver naar voren zijn geplaatst. Niet alleen staan ze zo breeduit dat ook dikke beren rustig om zichzelf heen kunnen kijken, maar je kunt er ook in kijken zonder je blik van de weg voor je te halen en zijn gewoon trillingsvrij: hulde. Altijd een enorm pluspunt met het oog op de veiligheid. Met die veiligheid is het verder met het standaard abs prima gesteld. De remmen op zich zijn niet de duurste en vertragen dus ook niet als een paar Brembo monoblocks (daar is de vering ook te slap voor), maar de Fazer8 is ook geen supersporter. Voor het dagelijks gebruik van deze fiets voldoen ze dus uitstekend. Net zoals alles verder niet opvallend, maar uitstekend functioneert. De zitpositie is ontspannen, redelijk rechtop, de buddy is comfortabel, van hobbeltjes in de weg heb je geen last (die vering weer), de versnellingsbak went direct (zou gevoelsmatig nog een zevende versnelling mogen hebben).

Die laatste gedachte... Zes versnellingen zijn genoeg voor het blok, dat met 106 pk niet overdreven sterk is voor een 800, maar zeker ook niet te slap. Je bent geneigd laag in de toeren te rijden, terwijl hij er vanaf 6.000 tpm pas echt aan gaat sleuren. Wat het blok in huis heeft, wil je er met de standaard setup helemaal niet uit halen. Blok en onderstel dagen elkaar niet uit. Blok wil meer, onderstel niet.

Een merkwaardig geval, deze Fazer8. Men zal toch niet helemaal voor de grap dit blok hebben gemonteerd? Het is lekker soepel, dus schakellui rijden is mogelijk. Prettig. Het is sterk, mocht je eens op de Autobahn mee willen blazen met de Kadetten GSI's van deze wereld. Het is sterk, mocht je een passagier mee willen nemen op een rondje Alpen. Yamaha heeft speciaal voor Stadsmotor.nl een topkoffer à € 173,25 gemonteerd, wetende dat wij gek zijn op dit soort lelijke, maar o zo praktische details die zo veel toevoegen, zonder het gebruiksgemak (breedte) aan te tasten. En Yamaha heeft ook nog wel tanktas in de aanbieding voor de iets veeleisender reiziger, die zich helaas tot de handel zal moeten wenden voor zijkoffers. Maar het kan erop en het blok zal het probleemloos trekken, dus dat zit snor.

In de stad en file ben je tussentijds helemaal thuis op deze lieve motor. Niks bijzonders, maar dat moet je op ons terrein ook helemaal niet willen als het puur om het vervoer gaat. In de winter kan ook, dat mag duidelijk zijn. Gezeur zul je er nooit mee krijgen. Geen hoogvlieger, geen laagvlieger, z'n geld wel waard. Zo is het. En niet anders.

yamaha-fazer8-gt-abs 2012Aanvulling! Yamaha Fazer8 GT ABS

En natuurlijk reed Stadsnotor.nl de GT-versie van de Fazer8 zodra deze beschikbaar kwam, want accessoires maken een motor in de regel geschikter voor woon-werkverkeer, en de Fazer8 (met topkoffer) was al geschikt. Dus!

We zullen er niet veel woorden aan vuil maken, om de simpele reden dat dat niet nodig is.

De Fazer8 GT is voor een meerprijs van € 500 – € 10.999 in plaats van € 10.499 dus – voorzien van SW Motech zijtassen (€ 150?), TCP Aerodynamics S.A. kuipdelen (€ 400?) en nog wat originele Yamaha-accessoires, waaronder een FZ8 tankpad (€ 20,25), middenbok (€ 160,25), regelbare handvatverwarming (€ 240,50) en een hoge kuipruit (€ 121).

Van achter naar voor...
- Een hoge kuipruit is altijd goed, want beschermt je beter tegen de wind en de regen.
- Handvatverwarming... wie denkt dat dat alleen voor watjes is, is zelf een watje, want is nog nooit buiten geweest als het serieus regent of vriest. Handvatverwarming is het ultieme accessoire voor de doorrijder. Die weet namelijk dat een externe warmtebron – juist aan de uiteinden van het lichaam – de afkoeling van het hele lichaam (bloed stroomt) uiterst effectief tegengaat.
- Een middenbok is vooral handig bij het smeren van de ketting. Weer iets wat doorrijders vaker doen dan mooiweerpiloten.
- Een FZ8 tankpad beschermt net als elk ander tankpad de tank tegen krassende ritsen. En zo blijft de tank mooi.
- De TCP Aerodynamics S.A. kuipdelen zijn misschien nog wel het meest welkome extraatje. Zoals de FZ8 kaal is en de Fazer8 voorzien van een tophalf, zo is de Fazer8 GT geheel ingepakt, wat aardig scheelt in de bende in en om het motorblok, en bovendien op de benen.
- Dan de SW Motech zijtassen... Hm en tja. Er is niks mis met de tassen, maar ze zijn veel te klein (formaat rugzakje) en hebben een tamelijk knullige klittenbandverbinding tussen links en rechts dwars over de passagierszitplaats, waar dus niemand meer met goed fatsoen kan zitten, aldus de GT reducerend tot éénpersoonsfiets... Dat zuigt.

Om de Fazer8 in een serieuze GT om te toveren heb je serieuze zijkoffers nodig en die heeft Yamaha niet in de accessoirelijst voor de Fazer8. Dan dus maar de zijtassen van SW Motech? In combinatie met de drie topkoffers (50, 46 en 39 liter) en de tanktas die wel in de accessoirelijst voorkomen kom je er een heel eind mee, maar wil je echt op reis, ga dan shoppen bij bijvoorbeeld Hepco & Becker of Krauser die kofferrekken leveren voor de Fazer8 waar je wel serieuze koffers aan kunt hangen.
Dan wel eerst even shoppen voor een serieuze achterschokbreker, want het standaard exemplaar kan extra gewicht niet aan.

Dus?

Het GT-pakket op de Fazer8 maakt van de Fazer8 geen GT. Voor 500 euro krijg je echter een hoop goodies die afzonderlijk veel meer zouden kosten, en zelfs als je de verder best goede zijtassen meteen wegmietert, ben je nog best goedkoop uit. Je hebt dan een Fazer8 die winterklaar is. Het GT-pakket is eigenlijk een winterpakket, wat ook wel blijkt uit de leverbare winterkleuren zwart en wit (Midnight Black en Competition White).

Willen we 'm echt klaarmaken voor de oorlog? Dan dus nog een instelbare achterschokbreker erop (Öhlins S46HR1C1S, € 1125), een kofferrek (bijvoorbeeld H&B, € 230) met topkoffer (H&B, €125) en serieuze zijkoffers (H&B, € 400), een valbeugel (Yamaha, € 121) en een roller protector set (Yamaha, € 130).

Dan kost je Fazer8 inmiddels boven de € 13.000. Daarbij wel gratis: het Stadsmotor.nl-keurmerk: Goed Ding!
En dat betekent: geschikt voor alles en iedereen. De Fazer8 is een buitengewoon oké apparaat, alleen nog niet af.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha Fazer8 ABS (2011) / Fazer8 GT (2012)

Disclaimer - Privacy Policy