Nieuwe Kawasaki ZX-6R voor 2013
Met de Intermot in Keulen in het verschiet bestookt Kawasaki ons met nieuws over de nieuwe Ninja 300 en de nieuwe streetfighter Z800, en plotseling duiken er video's op van een geheel vernieuwde ZX-6R. We hebben ze vast ontleed...
De nieuwe Kawasaki ZX-6R is onthuld! En het blijkt dat voor 2013 de 37 extra cc's uit de periode 2003-2006 weer terug zijn. De nieuwe ZX-6R is compleet vernieuwd. Net als de nieuwe Ninja 300, die de rest van de 250's doet verbleken, zal de nieuwe ZX-6R de overige supersports het nakijken geven.
Sportmotoren worden al niet zo best meer verkocht en in deze magere tijden moet je dus met iets komen wat de anderen niet hebben. Alleen een emmer groen over je motor kieperen boost de verkoopcijfers niet echt. Wat niemand heeft, is een 636-cc blok in het programma. Ja, Suzuki heeft een tussenmaat, maar 750 cc past eigenlijk niet in de 600-groep thuis. Triumph heeft ook een dikke 600, de 675 en de 675R. Maar die moeten het met een cilinder minder doen. Ook dat voelt toch net even anders. Wat is er dan mooier dan een 600cc met nét even meer? Inderdaad, een 636! Nu is het natuurlijk ook niet zo dat je met een groen kleurtje en 37 cc meer jezelf gelijk de winnaar van de 600-klasse kunt noemen. Daarom is het 2013-model compleet vernieuwd en up-to-date gemaakt. De styling is naar voorbeeld van de ZX-10. Dit is goed te zien aan de koplampen. De uitlaatdemper is heel erg kort gehouden, wat een modern uiterlijk benadrukt. De standaardpijp is uiteraard weer geen feestnummer. Maar je zit niet opgescheept met een gedateerd megakanon. Wat de nieuwe ZX-6 vooral interessant maakt, zijn de features die alleen nog voor de ZX-10 beschikbaar waren, zoals de big piston voorvork (SFF-BP), de tractiecontrole (KTRC), twee powermodussen en het Kawasaki remsysteem (KIBS). Qua styling, techniek en specificaties heeft Kawasaki weer iets gemaakt waar de supersportfans van Stadsmotor.nl ontzettend blij van worden. Zeker met het allroad-, naked- en scootergeweld van de laatste tijd. Hoe goed de nieuwe ZX-6 zal zijn in het dagelijkse gebruik en de ritjes in het weekend? We gaan het volgend jaar meemaken.
Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 636 cc
Max. vermogen: 96,4 kW/131 pk bij 13.500 tpm / 101 kW/137 pk met RAM Air
Max. koppel: 71 Nm bij 11.500 tpm
Max. snelheid: 250 km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: V-snaar
Wielen: 17 inch/17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 208,5 x 70,5 x 111,5 cm
Zithoogte: 83 cm
Leeg gewicht: 192 kg/194 kg abs
Kleuren: pearl flat white/flat ebony, lime green/metallic spark black
Accessoires (optioneel): nnb
Prijs: nnb
Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: ja
Gevarenlichten: nee
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: geen testgegevens
Parkeerrem: nvt
{jcomments on}