Nieuw: Triumph Tiger 800-reeks
Als iets volkomen *** is, kun je je voorstellen dat de verantwoordelijke fabrikant actie onderneemt om het te verbeteren. Maar als iets goed is... dan doet Triumph het evengoed. En zo staan er voor 2015 maar liefst vier nieuwe Tigers 800 klaar ter vervanging van de heel goede Tiger 800 en zelfs nog betere Tiger 800 XC...
Persbericht!
De compleet nieuwe Tiger 800 range
• Vier verschillende modellen bieden meer keuze voor de klant.
• Verhoogde veiligheid door traction control en schakelbaar ABS als onderdeel van moderne, op de berijder gerichte technologie
• Als eerste in deze klasse cruise control op de XRx en XRc versies standaard
• Drie verschillende ridingmodes op XRx en XRc modellen om gasreactie, ABS en traction control naar keuze in te stellen.
• Tweede generatie driecilinder levert 95 pk met minder emissie en 17% minder brandstofverbruik in vergelijking met vorige model.
• Ride by Wire techniek voor een soepelere vermogensafgifte en lichtere gasreactie.
• Verbeterde offroad capaciteiten door WP-vering als standaard montage op alle XC modellen.
• Nieuwe styling, verbeterde ergonomie en 20 mm verstelbare zadelhoogte.
De compleet nieuwe Tiger is een dynamische Adventure-motorfiets, ontwikkeld om altijd te presteren, ongeacht de omstandigheden of rijstijl. Zowel op het asfalt als ernaast zorgen de nieuwe rijeigenschappen, zitpositie, besturing en het motorblok voor alles wat een motorrijder zich zou kunnen wensen.
De nieuwe Tiger 800 wordt leverbaar in twee uitvoeringen. De Tiger 800XR is daarbij meer gericht op de geasfalteerde wegen, waar de Tiger 800XC meer naar de offroadkant neigt. Beide modellen hebben een hoog niveau van uitrusting, waarbij er ook nog twee extra uitvoeringen komen door de introductie van de zeer complete X modellen.
De XRx en XCx zijn uitgerust met meer technologische extra’s, waarmee ze de motorrijder een nog meer op zijn of haar toegesneden motorfiets aanbieden.
Rider Focussed Technology
Het is vooral de puur op de berijder gefocuste techniek die de nieuwe Tiger onderscheidt van de rest. Deze nieuwe technologische innovaties zijn erop gericht om zowel op straat als offroad het beste uit de rijder naar boven te halen. Ze bestaan onder andere uit:
Ride by Wire
De komst van een compleet Ride by Wire systeem, dat direct communiceert met de ECU, opent onbegrensde technische mogelijkheden. Door de integratie van een vooruitstrevend ABS, traction control, instelbare mappings en cruise control is de nieuwe Tiger 800 gelijk de modernste machine van zijn klasse, met een nieuwe benchmark op het gebied van veiligheid.
Schakelbaar ABS
ABS is standaard uitrusting op alle varianten van de nieuwe Tiger 800. Het systeem gebruikt de laatste technieken om blokkerende wielen te voorkomen en daarmee meer controle en vertrouwen te geven, ongeacht de ondergrond. Op de XR en XC modellen kan het systeem door de berijder ook uitgeschakeld worden. Daarnaast kan op de XRx en XCx met behulp van de drie slimme Riding Modes zelf gekozen worden voor optimale ABS-instellingen. Bij de keuze voor de Off Road-stand schakelt het systeem zichzelf uit op het achterwiel, maar laat voor het voorwiel een beperkte mate van slip toe. Hierdoor krijgt de berijder wel elektronische ondersteuning tijdens het remmen, zonder dat dit ten koste gaat van de offroadcapaciteiten.
Triumph Traction Control
Alle Tigers zijn standaard voorzien van Triumph’s Traction Control (TTC). Het systeem voorkomt doorspinnen van het achterwiel door het beperken van het koppel aan het achterwiel, waarmee verlies van grip wordt voorkomen. Het gevolg hiervan is maximaal vertrouwen, zowel on- als offroad. Op de XR en XC kan het TTC desgewenst ook geheel uitgeschakeld worden.
De rijker uitgeruste XRx en XRc modellen bieden de keuze uit de standen Road, Offroad en Uit. In de Offroad-stand wordt het achterwiel enige mate van slip toegestaan in vergelijking met de Road-stand. Met behulp van de drie Rider Modes kan TTC naar believen ingesteld worden.
Gasreactie mappings
Met de keuze van 4 verschillende “Throttle Maps” kan de berijder zelf de optimale setting voor alle rij- en weerstomstandigheden instellen. De mappings kunnen met behulp van de schakelkubus makkelijk ingeregeld worden, om zo optimaal het hoofd te kunnen bieden aan wisselende omstandigheden.
De verschillen in de mappings betreffen de mate van opening van het gas in verhouding tot de vlinderkleppen in het gasklephuis; in alle mappings levert het nieuwe motorblok vol vermogen, maar om dezelfde reactie van de motor te krijgen zijn verschillende hoeveelheden ‘gas’ nodig.
• De Rain mapping vermindert de gasreactie voor natte en gladde omstandigheden.
• De Road mapping is de standaard instelling, met ongelooflijk lineair en soepel afgegeven vermogen voor dagelijks gebruik.
• In de Sport mapping reageert de motor al na een korte draaibeweging scherper en directer op het gas.
• De Offroad mapping levert de ideale gasreactie voor onverharde ondergrond, perfect passend bij de nieuwe offroadgerichte capaciteiten.
Drie Riding Modes
Met een druk op de knop past de nieuwe Tiger 800 zich aan de omstandigheden aan. Bij overgangen tussen verharde wegen en offroadterrein is één druk op de knop genoeg om tussen Road en Offroad te schakelen, gevolgd door het terugdraaien van het gas en intrekken van de koppeling. Dit zorgt automatisch voor de ideale configuratie van ABS, traction control en Throttle Maps, zonder stil te hoeven staan!
Er zijn drie Riding Modes.
1. Road. Automatisch worden ABS, traction control en de Throttle Maps in de “road” stand gezet.
2. Offroad. Automatisch worden ABS, traction control en de Throttle Maps in de “offroad” stand gezet, waarin ABS en traction control enige mate van slip mogen hebben.
3. Programmeerbare Riding Mode. Deze stand is qua traction control, ASB en vier mappings volledig vrij en onafhankelijk van elkaar in te stellen naar keuze en ervaring van de berijder. Als er gekozen wordt voor volledige uitschakeling van ABS en/of TTC moet de rijder -uit veiligheidsoverwegingen- wel even stil staan om dit met een druk op de knop te bevestigen.
Cruise control
De Tiger 800 is de eerste middengewicht Adventure met cruise control. Het wordt standaard geleverd op de XRx en XCx, waarmee lange ritten nog makkelijker zullen gaan. Zo blijft de berijder frisser en daalt de brandstofconsumptie.
Tripcomputer
Alle 800’s zijn voorzien van een tripcomputer. De X-topmodellen hebben daarbij een aantal extra functies, zoals totale reistijd, gemiddelde snelheid, actueel /gemiddeld verbruik en actieradius.
Verbeterde driecilinder
De eerste Tiger 800 veranderde bij zijn introductie de verwachtingen van berijders van een middengewicht Adventure. De nieuwe Tiger legt die lat nu nog hoger met een nog fijnere, beter gecontroleerde en tegelijk meer opwindende motorrit. De nieuwe Tiger is comfortabeler en slimmer, met betere efficiency, makkelijker sturen, betere wendbaarheid en verbeterde toereigenschappen.
De 95 pk die de ‘triple’ levert, geeft de machine een uniek en uitgebalanceerd karakter. In het motorblok zorgt een groot aantal vernieuwingen daarbij voor minder mechanisch geluid en een beter rijgevoel. De 800 heeft een zalig blok dat sterk van onderuit trekt en zowel in lage toeren als in het middengebied volop power levert, om bovenin ijzersterk door te trekken. Het wordt nu nog makkelijker hiervan te genieten door de verbeterde versnellingsbak, waarbij onderdelen van de Daytona 675 supersport gebruikt zijn. Hierdoor schakelt de Tiger 800 trefzeker en zeer soepel.
Het brandstofverbruik is enorm verbeterd, tot wel 17% tijdens wisselend gebruik ( Europese GTR2 testmethode) naar 1 op 23. Samen met de 19 liter tankcapaciteit zorgt dit voor een actieradius van 437 kilometer, maar liefst 76 kilometer meer dan bij het vorige model!
Rijeigenschappen
De nieuwe Tiger heeft het beste frame in zijn klasse, wat zich vertaalt in fantastische rijeigenschappen op het asfalt en uitstekende offroadcapaciteiten. De Tiger geeft veel feedback aan zijn berijder en blijft mooi neutraal en stabiel, waardoor hij met gemak altijd precies daarheen gaat waar gewenst is, of dit nou op asfalt of op zand is. De XR’s zijn voorzien van Showa-vering, ingesteld voor gebruik op elke ondergrond. De voorvering bestaat uit een 43 mm Showa voorvork, die nu ook zwart geanodiseerd is. De achterzijde is voorzien van een Showa mono-shock met makkelijk verstelbare veervoorspanning. Hiermee is de vering makkelijk en flexibel in te stellen voor elk reisdoel, of dit nou solo of met een passagier met zijkoffers en veel bagage is.
WP-suspension heeft ervoor gezorgd dat de offroad kwaliteiten van de nieuwe XC op een nieuwe niveau komen. De 43 mm voorvork is qua veervoorspanning en uitgaande demping makkelijk in te stellen, met behulp van gescheiden ‘klikkers’ op de bovenkant van de vorkpoten. Aan de achterzijde is de mono-shock instelbaar voor wat betreft veervoorspanning en uitgaande demping. tevens is deze voorzien van een speciale beschermkap tegen rondvliegend zand.
De wielen benadrukken de verschillende inzetgebieden van de XR en de XC. De nieuwe Tiger XR is voorzien van lichtgewicht gegoten aluminium wielen in 17 inch achter- en 19 inch vooraan, met een breedte van respectievelijk 4,25 en 2,5 inch. De XC’s zijn daarentegen uitgerust met spaakwielen, voor meer uithoudingsvermogen in ruig terrein. Achter betreft dit een 17-inch die 4,25 inch breed is, voor gaat het om een 21 inch wiel met een breedte van 2,5 inch.
Style
De nieuwe Tiger 800 is uiterlijk geheel nieuw, met andere radiatorkappen en zijpanelen voor de tank, die scherpe lijnen en robuuste materialen meekregen. Het nieuw kuipwerk geeft de Tiger een stoerder, meer aanvallend uiterlijk. Dat laatste t is niet alleen maar qua uiterlijk een verbetering, maar de styling van de benzinetank herbergt ook afvoerkanalen voor warme lucht, weg van de benen van de berijder. De nieuwe “titanium” poedercoating op het dubbele buizenframe versterkt de ruige uitstraling van het frame, terwijl de semi-matte afwerking van het motorblok samen met de zwarte wielen en het zwarte stuur er luxe en premium uitzien.
Praktische slimmigheden zijn overal terug te vinden. Naast de instelbare zadelhoogte en stuurstand zijn er de 19 liter grote tank, een makkelijk instelbare hoogte van de koplamp voor als u met een passagier rijdt, een extra stekkerplug bij het contactslot en de aluminium cartebeschermer die standaard op elke Tiger gemonteerd is.
Ergonomie
Het comfort is door de aangepaste geometrie ruim verbeterd, waardoor er minder gewicht op de polsen rust en er meer beenruimte ontstaat. Daarbij zijn de vertelbare zadels en sturen van beide modellen de garantie dat werkelijk iedereen de ideale zitpositie kan vinden, met daarbij de meeste beenruime in deze klasse.
De bescherming tegen weersomstandigheden is fors verbeterd door de combinatie van nieuw windscherm en nieuwe kuipdelen, met behoud van de bekende “hoge schouders” in het profiel van de machine. Op de XRx en XCx is de ruit zonder gereedschap te verstellen, waarbij deze modellen ook nog eens standaard handkappen hebben om de berijder nog beter te beschermen.
Accessoires
Voor de Tiger-range is een aantal complete accessoire lijn ontwikkeld waarmee de rijder de Tiger nog meer kan uitrusten naar zijn wensen. Neem bijvoorbeeld de verwarmde handvatten, een verlaagd comfort zadel en aluminium kofferset, maar er is natuurlijk meer. Deze accessoires zijn los verkrijgbaar maar men heeft ook de keuze uit vijf verschillende accessoirepakketten, te weten Sport, Comfort, Touring, Protection en Bagage kan iedereen zijn of haar Tiger geheel naar eigen keuzen uitrusten.
De nieuwe Tigers zullen vanaf februari 2015 bij de officiële dealers arriveren. Prijzen beginnen bij € 11,390 (NL) en € 10,490 (BE) voor de standaard XR versie.
Triumph Tiger 800XR.
Triumph Tiger 800XRx.
Triumph Tiger 800XC.
Triumph Tiger 800XCx.
{jcomments on}