Test: Triumph Tiger 800 XRx LOW (2018)

Inhoudsopgave
Test: Triumph Tiger 800 XRx LOW (2018)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Triumph tests

20180820 152336Na een tijdje te hebben nagedacht over deze tekst, valt bij Stadsmotor.nl toch het besluit om het alleen over het slagen – ja of nee? – van de verlaging van deze Triumph Tiger 800 XRr LOW te hebben. Want ja, hij is verlaagd. Voor kleinere mensen. Maar ook alleen voor kleinere mensen; grotere hebben er niets op te zoeken.

Je zult maar niet 'gezegend' zijn met Hollandse lengte (1.90+ meter) zoals XXXL-Stadsmotor.nl-piloten Jürgen en Michiel (ondergetekende). Dat betekent dat je niet 'past' op sommige motorfietsen. Of althans, je minder prettig zult voelen omdat je bij stilstand niet (goed) met je voeten bij de vloer komt, wat met een overeind te houden gewicht van meestal boven de 200 kilo kan resulteren in omvallen: schade. Dan ga je op zoek naar iets met een lagere zithoogte, zodat je wel met je voetjes... et cetera. Het werkt beter dan hakken dragen.
En motoren met een lage zithoogte zijn er genoeg!

Choppers/customs
Wat ooit de reden is geweest om die qua zadel zo laag te maken... tegenwoordig nog steeds vanaf zo'n 63 centimeter. Beetje toeval eigenlijk. De eerste choppers/customs waren van Amerikaanse makelij. Amerikanen zijn dwergen en Amerika maakte alleen loodzware, grote motorblokken, waarbij het voor de algehele stabiliteit van de motor van belang was dat blok zo laag mogelijk in het frame te plaatsen. Een laag zwaartepunt (liefst onder de assen) betekent immers een grotere stabiliteit. Het betekende helaas nog steeds dat er boven het onlogisch hoge blok (staande V-twin) niet gezeten kon worden – er moest ook nog een brandstoftank op – wat de bestuurder automatisch achter het motorblok en de tank plaatste, nog vóór het achterwiel. En dat betekende dat die dingen vanwege de verdere frameconstructie redelijk onbestuurbaar waren, maar dat was in Amerika nooit zo'n probleem wegens het veelal ontbreken van bochten en rijbanen van tien meter breed.
Aldus ontstond in het hoofd van velen echter een mentaal plaatje van hoe een motor eruit hoort te zien, en dat is de reden dat choppers/customs nog steeds zo worden gebouwd, al zijn ze qua motor-, frame- en veringtechniek lichtjaren verouderd. Nog steeds wel lekker laag.

Sportmotoren/nakeds
Zijn er in alle cc-klassen – van 125 tot 1400+ – waarbij meestal geldt; hoe meer cc's, hoe zwaarder het kreng en hoe hoger het kreng. Een dertien in een dozijn Kawa Z of ZX (ongeacht welke van de zeven miljard 'verschillende' modellen) zit echter al snel boven de 80 cm. Daar staat tegenover dat sportmotoren en nakeds meestal lekker licht zijn, en dat helpt kleinere bestuurders overeind te blijven op die paar zonnige dagen in het jaar dat ze rijden. Waarmee niet gezegd is dat de Z'jes alleen buiten komen als de zon schijnt... (maar ik heb er vanaf oktober nog niet één gezien). Kleinere motorrijders moeten natuurlijk altijd bedenken dat elke motor voor hen geschikt is, zolang ze er niet mee rijden. Geldt ook voor grotere motorrijders...

Toermotoren
Zijn groot en zwaar, maar qua zit niet altijd hoog (Honda GL1800 Gold Wing: slechts 74 cm.) Natuurlijk zijn er mensen van geringe lengte die onguur sterk zijn, maar als je een popje bent met een lengte van 1.55 meter en een gewicht onder de 60 kilo, zou ik niet meteen gaan kopen, maar eerst gaan voelen.

Motorscooters
Zijn geen motoren.

Allroads
Het punt van allroads is dat ze hoog zijn. Het komt door de grote wielen (maar liefst 21/19 inch v/a bijvoorbeeld bij een KTM 1190 Adventure R), de ultralange veerwegen, het rechte zadel omdat het toch allemaal niet uitmaakt en omdat je nu eenmaal bij het hoge, brede stuur moet kunnen komen... Grote allroads zijn gemaakt voor grote mannen (m/v) en niet voor kleine meisjes (m/v). Grote allroads zijn bedoeld om zonder aanzien des ondergronds voort te bulderen, met totale minachting voor het soort wegdek, de staat van het wegdek, de aanwezigheid van wegdek, hobbels, kuilen, verkeersdrempels, overstekend wild, bejaarden, toeristen, landmijnen, bermbommen...

20130628 161532
De KTM 1190 Adventure R met direct erachter een persoon van 1.65 meter.

En daar is dan de Triumph Tiger 800 XRx LOW... We hebben al het een en ander geschreven over de Triumph Tiger 800 en de Triumph Tiger 800 XC sinds hun introducties in 2011 en dat was altijd alleen maar goed: we zijn echt fan! Ook van de latere modellen! En dus waren we vooraf van mening dat Triumph zich met een verlaagde versie alleen maar in de vingers kon snijden. En inderdaad...

Tiger 800 Crystal WhiteTiger 800XC Crystal White
2011: de Tiger 800 en de 800 XC.

20150613 11265620180827 150745
De 2015-XCx en de aanmerkelijk lagere (let ook op de grondspeling) 2018-XRx LOW.

Dit zegt Triumph zelf: "De modern vormgegeven XRx 'LRH' (de LOW dus) wordt geleverd met een toegankelijke zadelhoogte van 78 cm, wat 5 cm lager is dan de standaardhoogte van de Tiger XRx, en heeft een zadelverstelling waarmee de hoogte nog eens 2 cm kan worden teruggebracht tot het minimum van 76 cm voor een nieuwe, toegankelijke rijpositie."
Dat zal zo zijn. Verder staat bij de specificaties van de voorvering van de XRx vermeld: "veerweg 18 cm (versie met lage zithoogte 14 cm)", en bij de achtervering: "veerweg achterwiel 17 cm (versie met lage zithoogte 15 cm)."
Dat is dus vier centimeter minder aan de voorkant en twee centimeter minder aan de achterkant, met nog eens een verlaagd zadel dat nog verder verlaagd kan worden. En de (giet)wielen van de XRx zijn 19 inch voor en 17 inch achter.
Ter vergelijking: die echte allroad, de Triumph Tiger 800 XCx (zithoogte 84,5/86 cm, foto boven, Moezel), heeft (spaak)wielen van 21 inch voor en 17 inch achter en veerwegen van 22 cm en 21,5 cm. YEAH, BABY!

LOW
Het klinkt misschien een beetje lullig, maar de XRx LOW is een beetje het sufferdje van de 'kleine' allroads van Triumph (er zijn ook nog een Tiger 1050 en een Tiger Explorer 1200). Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Nu voorziet de software in allerlei instelmogelijkheden voor rechtuit, bochtig en bergachtig terrein, wat met de vering te maken schijnt te hebben, maar wat je ook instelt, verschil voel je niet en je zit met je stepjes aan de grond zodra de eerste bocht wordt ingezet. Dat kan – en zal – te maken hebben met het gewicht van ondergetekende dat je hopelijk nimmer bij een popje van 1.55 meter zult aanschouwen, maar het raakt wel aan een ander punt dat op internet hier en daar al paniekerig besproken wordt; de beperkte belaadbaarheid van de XRx LOW. Er is nogal wat van de vering gezaagd en dat is zeer zeker ten koste gegaan van het aantal kilo's dat de fiets kan hebben zonder direct – letterlijk – tegen fysieke grenzen aan te rijden: de wegligging dus. Bedoelende, als ondergetekende met honderd kilo schoon aan de haak al de steppen direct aan de grond rijdt, hoe moet dat dan als de XRx nog meer door de pootjes zakt met iemand achterop of volle koffers? Wat blijft er überhaupt nog over van de rijkwaliteiten die de normale XRx zeer zeker wel heeft? In de haarspeldbochten hier en daar in Europa? En wat in de stad, waar Stadsmotor.nl toch echt op let? Je moet er heel vaak met je voeten aan de grond komen en dan ook nog eens vaak op onverwachte momenten en op glad wegdek. Dat zal lukken. Maar je moet er ook weleens een bocht maken...

We raden popjes van 1.55 meter met een gezonde BMI aan het concept allroad te vergeten of in elk geval op zoek te gaan naar iets anders dan de Tiger XRx LOW. En als het dan toch de Triumph moet zijn, neem dan alleen bikini's en kanten ondergoed als bagage mee op vakantie.
Omdat het lekker licht is, natuurlijk.

N.b. Ongekeerd hebben mensen van XXXL-formaat het nog veel moeilijker met het vinden van een passende motor. Geen last van? Wacht maar tot je ouder bent...



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Triumph Test: Triumph Tiger 800 XRx LOW (2018)

Disclaimer - Privacy Policy