Test: Triumph Tiger 800 (ABS) (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Triumph Tiger 800 (ABS) (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Triumph tests |
Adventure, allroad! Binnen- en buitenlandse media lieten er geen twijfel over bestaan dat de nieuwe Triumph Tiger 800 een motorfiets is die de Sahara en Himalaya, Zuidpool en zelfs de Marianentrog niet schuwt! We snappen dan ook niets van de Tiger 800 als we hier in de lage landen opstappen.
Uitgaande van alle teasers en eerste testberichten, dachten we dus te maken te krijgen met een wel heel barre machine, een soort pantserwagen op twee wielen: de Tiger 800 voor de semi-verharde weg, de Tiger 800 XC voor maanlandschap, onder water desnoods. Maar al na de eerste kilometers doet de Tiger 800 qua rijgevoel aan veel denken, maar niet aan een allroad.
Oké, hij is groot en hoog (ons Ester komt zelfs met het verstelbare zadel in de laagste stand niet met de voeten plat op de grond), en de zitpositie komt overeen, maar bij een allroad heb je altijd nog een stevig instrumentarium voor je zitten, veelal verpakt in een dikke stuurkuip of in elk geval achter een hoge, smalle ruit. Heeft de sterkere Triumph Tiger 1050 een dergelijke kuip nog wel, de Tiger 800 moet het doen met enkel een ruitje. Een ruitje dat bovendien rammelt en schudt in de maat van elk klinkertje dat het voorwiel raakt.
Rammelen en schudden? Een kenmerk van een grote allroad was nou toch juist dat die zo goed konden omgaan met slecht wegdek? En deze vering is retestrak. We snappen er niks van. Testpiloot Jürgen, in eerste instantie niet gehinderd door Tiger 800-voorkennis, is echter wildenthousiast na zijn vaste testronde (met alle denkbare ongemakken) en roept dat ik De Hoer – de oude hoofdredactionele Yamaha TDM 850 – maar snel moet inruilen voor een Tiger 800. En dan gaat het lichtje branden. Triumph had namelijk al bij de Tiger 1050 afscheid genomen van het pure allroad-concept. Dit ten faveure van een betere wegligging op acceptabel wegdek. Het zou dus zomaar kunnen dat de Tiger 800 helemaal niet is bedoeld als allroad, maar slechts gebruik maakt van enkele specifieke allroad-eigenschappen om 'm als street/naked bike iets extra's mee te geven. Met dat in gedachten is het ineens een stuk logischer dat het 800-cc motorblok veel vinniger is dan je ooit in een allroad zou verwachten. De driecilinder jankt er bij dooraccelereren vrolijk op los, en dat-ie op slecht wegdek nogal bokkerig is door de snelle reactie op het gas, vergeef je snel. Omdat-ie op snelheid zalig voorspelbaar is en overal in het toerenbereik sterk genoeg. En dat dus zonder de kwaliteit te verliezen ook op slecht wegdek uit de voeten te kunnen: dat is dus een voordeel van die grote wielen en de hoge zitpositie. Een ander voordeel daarvan is natuurlijk het prima zicht over het autoverkeer in de stad en file.
Wat hebben al die motorbouwers al die jaren lopen aanklooien? Da's de overheersende vraag als je zo'n weekje op de Tiger 800 in de rondte rijdt. Het topvermogen is met 95 pk voor alledaags gebruik ruim voldoende. De zit is als op een keukenstoel (met kussentje) en met de ergonomie is helemaal niks mis; alles zit gewoon waar het hoort te zitten en is zonder pijn te bedienen. De Tiger 800 slikt ook ieder wegdek, zonder de bestuurder daarbij te martelen. Triumph biedt middels accessoires allerlei mogelijkheden om de Tiger 800 uit te bouwen tot volwaardige reismotor, hoewel bij stadsgebruik vanwege de breedte de zijkoffers beter thuis gelaten kunnen worden. De verstelbare, grotere ruit zal geen overbodige luxe zijn. Op een lange rit wil je extra bescherming en wij werden in de testweek gestraft met stralend zonnig weer, maar vrezen ellende in de regen.
Met wat gaat de Tiger 800 concurreren? Niet met allroads, zoals al eerder vastgesteld. Dat zal Triumph graag overlaten aan de blubberbroer, de Tiger 800 XC. Wellicht met de Yamaha TDM900A (van abs) die Yamaha nog gewoon verkoopt, voor € 11.488. De Triumph Tiger 800 kost met abs € 10.490. Da's € 998 minder. Voor 1 cilinder en 9 pk extra. Ook de TDM is groot. Ook de TDM hangt tussen allroad en sport. Ook de TDM is voor gevorderden. Hadden we dat nog niet gezegd? De Triumph Tiger 800 is niet voor beginners. Het is wel een makkelijke motor, maar alleen voor gevorderden. Wie dat begrijpt, snapt het. Beginners zullen niet goed weten wat ze ermee aan moeten of geen gebruik kunnen maken van het potentieel dat zich niet vanzelf openbaart. Die verwijzen we voor een Triumph door naar de veel toegankelijkere 675 cc metende Street Triple.