Test: Govecs GO! S3.4 (2012)
Elektrische snor- en bromscooters groeien tegenwoordig aan de bomen, maar dat geldt zeer zeker nog niet voor elektrische motorscooters. Een van de spelers in deze nog piepkleine markt is de Govecs GO! S3.4.
Het is met bovengemiddeld optimisme dat Stadsmotor.nl de Govecs GO! S3.4 tegemoet ziet, want de brommerversie Govecs GO! S2.4, eerder in een test, beviel buitengewoon goed. Het is zelfs zo dat als het ding geen € 5.697 (vijfduizendzeshonderdzevenennegentig euro) had gekost, maar de prijs van een normale bromscooter – ± € 1.500 – we er meteen voor zouden gaan sparen.
En dan staat daar de Govecs GO! S3.4.
De eerste indruk: "Die hebben we al gehad."
Maar nee, er staat echt S3.4 op de flanken en het prijskaartje vermeldt nu € 6.797! Konden we het astronomische aanschafbedrag de brommer S2.4 nog vergeven, de motor S3.4 kunnen we dat niet. De reden: de S2.4 presteert als brommer uitstekend en kan qua prestaties absoluut de strijd aan met de benzineconcurrentie. En de motor S3.4 kan qua prestaties absoluut niet de strijd aan met de benzineconcurrentie.
Voordat we dat vertaal vertellen, eerst maar even een beschrijving van wat we voor ons zien.
Stuur: het is een kleine scooter en dat merk je ook aan het smalle stuur.
Spiegels: de spiegels laten behalve de ellebogen aardig wat zien van de situatie achter de rug. Een groot voordeel, want wat op de Govecs achter de rug is, ga je nog meemaken: het achteropkomende verkeer. Vreemd is dat de twee spiegels hetzelfde zijn. Bij vrijwel alle motoren heb je een linker- en een rechterspiegel. Bij dit model is de linkerspiegel gewoon nog een keer rechts gemonteerd. Montagefoutje?
Schakelaren: links de bekende opstelling van claxon (in stemmig geel), erboven de grijze knipperlichtschakelaar met een reset-knopje erop en een blauwe schakelaar voor de keuze van dimlicht of grootlicht. De rechterzijde heeft de rode start/stopknop en een groene schakelaar waarmee de zuinige ECO-modus aan- of uitgezet kan worden.
Instrumentarium: een digidash met de informatie over de gereden snelheid, tijd, km-teller, tripteller en 'brandstof'-indicatie. Rondom het digidash een snelheidsmeter, die met streepjes de snelheid aangeeft en vanaf 60 km/u in een rode gebied komt. Links zijn twee verklikkerlampjes. Een groene voor het laden en een rode voor het moment dat de batterij leeg is. Boven het digidash twee groene verklikkerlampjes voor de knipperlichten en een blauwe voor het grootlicht. Allemaal simpel en doeltreffend, al ontgaat ons het nut van de snelheidsmeter met streepjes. De getallen in het digidash zijn groot genoeg en duidelijk af te lezen.
'Tanken': dat gaat met een stekker aan een lang snoer naar een normaal 220V-stopcontact. Er is helaas geen uitsparing voor het oplaadsnoer, hetgeen betekent dat de buddy tijdens het laden niet afgesloten kan worden. Dit betekent dat je ten minste een tuin of schuur moet hebben voor de stalling, want als je dit 's nachts op straat laat staan met het snoertje eruit, is-ie zeker in de Randstad binnen een week vernield.
Rijden...
Zitpositie: de zitpositie is des brommers, krap, zeker voor twee man, maar langer dan drie kwartier zul je nimmer in het zadel zitten, dus ach.
Remmen: de Govecs heeft een regeneratief remsysteem dat remenergie omzet in extra acculading. Of dat werkt, is niet te checken, maar het zal wel. Verwacht geen remkracht zoals van een moderne motor.
Demping: de achterdemping regeert goed, de voordemping lijkt een bladveer. Pas als we stilstaan, met de voeten aan de grond, veert de demping met een krakend geluid uit.
Wegligging: door de kleine wielen en het korte model – het is een brommer – is de wegligging zoals je van een kleine scooter mag verwachten. De stabiliteit in bochten lijdt er niet echt onder, want moderne brommers van dit model (dus niet retro!) sturen best aardig. Het is vergeleken bij echte motoren wiebelig, maar dat is normaal.
En dan de lange baan...
We vertrekken van huis naar de Amsterdamse krantenuitgeverij waar ondergetekende als ZZP'er af en toe wat schamele centen bijeenschrapen, om aldaar tot de ontdekking te komen dat er weliswaar een oplaadpunt voor een (1) auto is (met rare stekker), maar geen oplaadpunten (220V) in de twee motorstallingen, geplaatst in verre hoeken van het parkeerterrein, omringd door de afwerkplekken voor heroïnehoertjes op haventerrein Westpoort.
Niet echt een plek waar je zonder prik wilt komen staan. (haha)
Aldus zijn we voor de terugweg veroordeeld tot het parkeren van de Govecs bij broeder Jürgen, die nog iets dichter bij Amsterdam woont dan schrijver dezes. Al met al heeft de Govecs dan net 40 kilometer afgelegd op een volle batterij... Volgens Govecs is de actieradius 50-70 km, maar da's bij 60 km/u en we moesten ook nog een stuk over de A7, waar tot de Coentunnel nu net eens géén file stond.
Had die file er maar wel gestaan, dan waren we A) op en neer naar huis gekomen en hadden we B) niet met het klamme zweet in de bilnaad, dicht tegen de vluchtstrook met maximaal 80 km/u over straat hoeven kruipen.
Broeder Jürgen doet deze test zeer zeker niet over – want dat wordt beschouwd als vrijwilligersarbeid en dat mag niet van onze overheid, al doe je het in je vrije tijd – maar stel dat hij het wel gedaan zou hebben, dan zou hij bij een gemengde rijstijl van 23,4 km in de ECO-modus (ja, die zit erop) en 27,6 km zonder de ECO-modus 51 km rijden, waarna hij alleen maar blij kon zijn dat de Govecs maar 120 kilo weegt, en dat is best makkelijk duwen.
De Govecs GO! S3.4 lijkt niet alleen op de brommer GO! S2.4, hij is het ook, alleen iets sneller, hoewel dat in de acceleratie niet eens te merken is. En geloof de schrijvers van Stadsmotor.nl, toch bepaald niet angstig voor spitsverkeer: opgevouwen op een brommer op 13-inch wieltjes wil je niet in de spits door de Coentunnel rijden, want het overige verkeer beschouwt je zeker niet als volwaardige weggebruiker.
Geconfronteerd met onze bevindingen verdedigt leverancier RR Mobility: "De Govecs GO! S3.4 is geen volwaardige vervanger voor een motor of zelfs lichte motorscooter. Zie 'm voornamelijk als een snelle brommer voor in de stad."
Tja, ja, nee, hm. Dat is een volstrekt legitiem verkooppraatje voor het gebruikelijke koperspubliek van Govecs-producten – overheden die over schier onuitputtelijke goudvoorraden beschikken – maar je zult een simpele janboerel*l belastingbetaler zijn die een simpel tweewielertje wil. Dan ben je véél en véél beter af met bijvoorbeeld – we noemden 'm al in de test van de Govecs GO! S2.4 – de Honda Vision. Als je toch al een motorrijbewijs hebt, wat zul je dan in hemelsnaam een Govecs GO! S3.4 ter waarde van € 6.797 kopen terwijl een Vision € 1.899 kost, wél snelwegsnelheid rijdt – met snelwegstabiliteit! – en ook zo goed als niks verbruikt? En als je € 6.797 te besteden hebt, koop je voor € 6.499 een puntgave, hypermoderne 670 cc tweecilinder naked bike, te weten de fonkelnieuwe Honda NC700S, of een uiterst comfortabele en zeer ruime snelwegscooter als de Peugeot Satelis 500: € 6.599.
Het is nogal een uitdaging voor Govecs, en met alle respect voor de mooie techniek van de GO! S3.4, we zouden 'm in geen 6.797 jaar kopen, want hij biedt niets van wat wij verwachten van een motorscooter, zelfs een lichte. Is de aanschafprijs mogelijk nog te verteren als je per se schoon, geruisloos en onderhoudsvrij wilt rijden en nooit meer wilt tanken, de actieradius is alleen voldoende voor gebruik in de stad, en als je toch de stad niet uitkomt, kun je beter een brommer kopen, want fietspaden zijn sneller. Tenzij je – niet ongebruikelijk in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam – een snelwegtunnel in je woon-werktraject hebt en anders een pont moet nemen.
De Govecs GO! S3.4 is absoluut geen slecht ding, maar de gebruiksmogelijkheden zijn zeer beperkt, en dat mag gezien de prijs een stevig nadeel heten. Word je van het bovenstaande triest, bedenk dan dat de eerste automobielen ook niet sneller waren dan een paard. Dat is later aardig rechtgetrokken. Elektrisch vervoer staat nog in de kinderschoenen en de pioniers op dit gebied krijgen alle denkbare stront over zich uitgestort. Terwijl ze eigenlijk geprezen moeten worden, want zonder hun inspanningen wordt het nooit wat met dit transport van de toekomst. Want dat we op een gegeven moment allemaal elektrisch rijden, ligt voor de hand.
Lollog: de Govecs is er ook in transportversie!
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.
{jcomments on}