Test: Ducati Monster 821 (2014)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Ducati Monster 821 (2014) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Ducati tests |
Wie van plan is een Ducati Monster te kopen, doet er goed aan ALTIJD (!) een proefrit te maken. Er zijn al zeer veel modellen op de markt gebracht, en de ene is zeker de andere niet. De 821-editie bijvoorbeeld – in de uitvoeringen Dark, normaal en Stripe leverbaar – heeft het 'kleine' Testastretta-blok. En dat is (nu) goed.
Dus er is ook een 'groot' Testastretta-blok? Yep, en die wordt gevoerd in de Monster 1200, die in de uitvoeringen normaal, S en S Stripe verkrijgbaar is. En zo heeft Ducati anno 2014/5 alleen al zes modellen in de Monster-range, en daar zijn dus heel veel bouwjaren aan vooraf gegaan.
Het is om die reden dat we alhier niet uitgebreid gaan uitleggen wat de Ducati Monster is, want wie dat wil weten, leest gerust een van de vermoedelijk honderd miljoen overige testrapporten die overal op internet te vinden zijn: alleen op Stadsmotor.nl al drie, en dan kunnen we ons niet eens herinneren hoeveel Monsters we reden vóór het bestaan van Stadsmotor.nl.
De Monster is een nog altijd hippe naked bike, van Ducati, dus met de bekende 'liggende L-twin' (= V-twin met één cilinder op z'n kant naar voren, en één cilinder staand). Deze is in de loop der decennia voor de Monster in veel varianten gemaakt, van klein naar groot van een eenvoudige luchtgekoelde 583 cc met twee kleppen, één carburateur, één bougie en één enkele bovenliggende nokkenas per cilinder, tot een hoogst geavanceerde vloeistofgekoelde 1198,4 cc met acht kleppen, elektronische brandstofinjectie, twee bougies en twee bovenliggende nokkenassen per cilinder. Die laatste is overigens de grote Testastretta (wat 'smalle kop' betekent).
De gemiddelde Monsterrijder heeft tegenwoordig de palle (ballen) verstand van techniek en zal het allemaal salame (worst) zijn, want de gemiddelde Monsterrijder koopt een stukje design, en niet een stukje techniek.
En dat is de reden dat we de gemiddelde Monster 821-geïnteresseerde bij deze aanraden om toch eens even te gaan proefrijden voor aanschaf, want de Monster 821 (= de cilinderinhoud in cc's), met de kleine Testastretta dus, is gewoon een fijne jakkerbak. Naast het stukje design. En naast een berg techniek.
Audi of Ducati?
Ducati is een tijdje terug overgenomen door Audi, de autofabrikant die niet bekend staat om zijn frivoliteiten, en heeft een compleet nieuwe Monster neergezet. Het Testastretta-blok kwam nooit vermogen te kort, maar handelbaarheid des te meer, herinneren we ons nog zonder een spoor van vreugde van de Hyperstrada. En daarmee is bij de Monster 821 krachtig afgerekend. Al het goede van de het 821-blok is behouden, al het slechte simpelweg verdwenen. En dan kom je met 112 pk en een lekker breed koppel met een top van bijna 90 Nm bij een rijklaar gewicht van 205,5 kilo een heel eind, temeer daar ook het rijwielgedeelte (blok als dragend gedeelte met klein subframe) volledig nieuw is en prima voldoet. En wie bang is voor 112 pk van de Sport- of tammer afgestelde Tour-modus, kan altijd nog naar de Urban-modus met 75 pk of zelfs naar een 35 kW-versie (47,5 pk) voor het A2-rijbewijs. Niet de bedoeling natuurlijk, tenzij je echt alleen maar mooi wilt zijn, want dan maakt het vermogen weinig uit.
Bij Ducatisti zou de vrees kunnen bestaan dat er weinig van het zogeheten karakter is overgebleven, en dat is ook zo. Onze Monster 821 fungeerde namelijk naar behoren, zonder niet thuis te brengen trillingen en rammeltjes, er vielen geen onderdelen vanaf en we hoefden niet te duwen bij starten, dus dat was wel even wennen. Ook lijkt de krachtontwikkeling niet meer op die van de oude luchtgekoelde blokken, want alle pit zit nu in de hoge toeren. Gelukkig bleef het oorverdovende kabaal, met dank aan de optionele Termignoni-einddempers (€ 1.391,50).
Niet-Ducatisti – dat wil zeggen alle Stadsmotor.nl-testrijders – vonden deze Monster 'best grappig' tot 'heel leuk', en dat zal veel Ducatisti niet bevallen, want de merktrouw bij Ducati is groot, vooropgesteld dat het dan wel echte Ducati's moeten zijn. En zo voelt de Monster 821 dus niet. Maar Ducati is erin geslaagd om iets neer te zetten wat eigenlijk net zo rijdt als een 'normale' motor, en dat zal betekenen dat 'normale' consumenten nu misschien ook een Monster zullen overwegen. Dan krijgen ze dus een modern frame en een modern motorblok met de tegenwoordige onvermijdelijkheden als abs, tractiecontrole, verschillende rijmodi, slipper clutch en zo. De Monster 821 is ook naar hedendaagse maatstaven gewoon heel compleet, dus de prijs – van € 11.990 (821 Dark), € 12.790 (821) en 13.190 (821 Stripe) – is te verantwoorden.
De stad in!
Niet geheel onbelangrijk op deze website: stads- en fileverkeer.
De Monster 821 is langer dan zijn voorganger, de Monster 796, als we de specs moeten geloven. In de aantekeningen daarvan staat eigenlijk geen kritiek op de zitpositie, en ook nu noteren we die niet. De zit op de Monster is semisportief, sporttoer zeg maar, met ook naar tevredenheid stemmende ruimte voor achteropzitjongedame Linda (wier zus Karin toevallig vandaag is geslaagd voor haar A2), die verder alleen te melden heeft dat communicatie met de bestuurder onmogelijk is (door het uitlaatkabaal). Ook voorop is het eigenlijk prima toeven. Geen compleet verdraaide polsen en afgeknelde ledematen zoals bij de Ducati's van weleer. En, kenmerkend voor alle Monsters, met lage stepjes. Even de bal van de voet op de stepjes plaatsen als je sportief gaat rijden, want je tenen zitten geheid aan de grond, maar in de stad is het best prettig.
Zit oké, vermogensafgifte oké, 3-standen abs en 8-standen tractiecontrole present... Na de Multistrada heeft Ducati een tweede motor gebouwd (sinds het begin van de motorproductie in 1946) die we best zouden willen hebben én houden. Hij is praktisch te berijden en hij is voor de fun te berijden. Daarmee is het nog geen reismachine, maar de accessoirelijst biedt soelaas. Met zijkoffers (€ 966,80), tanktas (€ 130), passenger seat bag (€ 158,99) en handlebar bag (€ 37,09) kun je heel aardig met de Monster op vakantie. Een van die tassen voor regenpak, dat wel, want het optionele smoke ruitje (€ 265) zal niet veel doen. Maar het is en blijft natuurlijk een naked bike, dus niet piepen over wind en regen...
Deze motor is na enige aanpassingen geschikt voor het A2-rijbewijs.