Test: Ducati Monster 1200S (2018)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Ducati Monster 1200S (2018) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Video |
Alle Ducati tests |
Niet geheel toevallig verschijnt de Ducati Monster 1200S op dezelfde dag op Stadsmotor.nl als de Ducati Monster 797, het instappertje van de Monster-reeks. Het zijn twee uitersten...
Zou je de Ducati Monster 797(+) nog makkelijk kunnen wegzetten als een knuffel-Monster – het lijkt er vaag op, maar is lief en bijt niet – dan moet je de Ducati Monster 1200S typeren als monster-Monster. Is het verschil tussen de 797 en de 797+ ruwweg 500 euro, een ander kleurtje, een ruitje en een deksel op de duozit, het verschil tussen de Monster 1200 en Monster 1200S is een ander kleurtje, een beetje elektronica en een hele hoop fijnheid aan het rijwielgedeelte. Is de basis-1200 van nu (16.790 euro) al aardig uitgerust met Bosch bochten-abs, instelbare tractiecontrole, wheelie control en Riding Modes (Sport, Touring and Urban), de 1200S (19.690 euro) gooit er voor 2900 euro nog een schepje bovenop. Wat te denken van een quickshifter? En moet de 1200 het doen met allesbehalve zielige 43 mm Kayaba voorvering en Sachs achtervering – alles uiteraard volledig instelbaar – de 1200S gooit er een 48-mm Öhlins-vork én Öhlins aan de achterzijde tegenaan. En welja, in plaats van die meelijwekkende (not!) 32 cm Brembo Monoblocs M4.32's aan de voorkant meteen maar 33 cm Monoblocs EVO M50 raceremmen!
Vergeleken met de luchtgekoelde 1100S uit 2010 (links) is echt niets meer hetzelfde...
Talk dirty to me
We hebben het in het stukje over de Monster 797 over seks voor beginners en seks voor gevorderden en daar gaan we nog maar even mee verder. Zal het voor 797-liefhebbers voldoende zijn dat er Ducati op de tank staat en dat ie rood is, dat is een heel ander verhaal voor serieuze klanten voor de 1200S. Alles hierboven is voor liefhebbers – opgeteld bij de feitjes 1198 cc, 147 pk, 124 Nm en 185 kilo – keiharde porno. Dat een snelle motor voldoende pk's moet hebben en het koppel van een zeesleepboot, liefst bij zo weinig mogelijk gewicht, mag duidelijk zijn, maar serieuze vooruitgang boekt men met een messcherp onderstel, en daar steekt de 1200S ook nog eens zijn vinger omhoog: ikke, meester!
Het is niet de bedoeling om op te scheppen, maar 'papa Stadsmotor.nl' (Michiel) rijdt al een jaartje of dertig-plus al dan niet voor zijn boterham op verschillende motoren, en er zijn er letterlijk honderden de revue gepasseerd... dit ding is weer een van de zeldzame apparaten die we best zoek willen maken als in: nooit meer inleveren bij de importeur.
De Monster 1200S is geen supersporter en dat is een pluspunt, want je kunt er dus normaal op zitten en naar een stoplicht kijken zonder je nek te breken, maar het is wel een motor met precies het brute vermogen dat je hebben wilt, op het moment dat je het hebben wilt, op de manier afgeleverd die je graag hebt. Het onderstel is feilloos, slikt alles. De remmen zijn feilloos, overal en altijd veel gevoel.
In dit gezelschap zijn concurrenten ver te zoeken...
Als bij de 797 geschreven: "De 1200 lijkt je gedachten te kunnen lezen, de 797 doet net of ie gek is."
Waar de 797 al vrij snel zijn beperkingen begint op te leggen aan de bestuurder, kom je ze bij de 1200S simpelweg niet tegen. En dan ga je echt al serieus sneller dan je ooit zou willen proberen met de 797: go daddy! En dan te bedenken dat de 1200S qua elektronica en vering volledig instelbaar is, wat zo'n beetje inhoudt dat je 'm nog helemaal kunt afstellen naar je eigen wensen als ooit het moment mocht komen dat je de eigen grens hebt gevonden. Om die dus te verleggen. Als menselijke partners toch zo konden zijn...
En dit is dus een digidash zoals het hoort. Niet te vergelijken met de te simpele 797.
Femme fatale
Als stadsmotor of woon-werkmotor is de Ducati Monster 1200S alleen al vanwege zijn vanafprijs (er zijn nog allerlei pakketten verkrijgbaar) bepaald niet de verstandigste keus. Maar wie zijn hart volgt of puur voor het genot gaat, zal dat direct – en terecht – naast zich neerleggen. Je kunt tenslotte beter spijt hebben van iets wat je wel hebt gedaan, dan van iets wat je niet hebt gedaan.
Keren we vanzelfsprekend terug bij seks. Dat kan zo gebeuren bij super-nakeds.
Net als bij het vinden van de juiste menselijke partner, moet je een beetje lef hebben als je een 1200S overweegt. Het zal allemaal niet binnen één dag een volmaakte relatie worden. Maar áls het een relatie wordt... gaat het je een hoop geld en pijn kosten. Wat het allemaal waard zal zijn, want zolang het goed gaat, wil je nooit stoppen.
Mocht blijken dat je boven je niveau hebt geshopt, wat goed mogelijk is, dan sterf je met een glimlach, voortkomend uit de wetenschap dat het leven op dat moment niet beter had kunnen zijn.
Hoe goed is de 1200S?
Zo goed dus.
Mocht iemand zich nu afvragen of de 1200S qua motor beter is dan de gemiddelde mens qua mens? Absoluut, waar tegenover staat dat zelfs een 1200S zichzelf niet kan verbeteren, en een gemiddelde mens wel. Wat voor iedereen leidt tot de opdracht op zoek te gaan naar een 1200S-mens, of de 1200S-mens in zichzelf.