Test: Ducati Monster 797+ (2018)

Inhoudsopgave
Test: Ducati Monster 797+ (2018)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Ducati tests

20170924 170810Op het moment van schrijven heeft Ducati zeven Monsters te koop, waarvan vier versies (of drie, afhankelijk van welke Ducati-website je bekijkt) van de 1200, één 821 en twee 797's. Van die laatste rijden we de +-versie met extra plastic.

We gaan niet weer hetzelfde verhaal afsteken als eerder bij de Ducati Monster 821 uit 2014 of de niet meer leverbare Ducati Monster 796 uit 2013 of Ducati Monster 696 uit 2010. Dat heeft ermee te maken dat bijna alles wat daarin staat onverminderd van kracht c.q. van toepassing is op de alhier besproken Ducati Monster 797+.

02 MONSTER 797 UC31053 MidM-796 2012 W 1067x600
Ducati Monster 797 en 796 (rechts): totaal ander ding!

Er is al veel geschreven over de Ducati Monster. Zo veel zelfs, dat bijvoorbeeld de bijdragers aan de Nederlandse Wikipedia Monster-pagina niet eens meer de moeite nemen om de modellenreeks bij te houden. En als die het niet meer doen... Volg dus vooral de hyperlinks hierboven, lees ze en besluit met de 821 uit 2014, want die is interessant voor dit verhaal, en dan met name het gedeelte over de betrouwbaarheid, want die is bij de 797(+) hetzelfde. In zoverre: in onze testperiode in een aanmerkelijk minder zonnige of droge periode startte de 797 gewoon, hij remde, stuurde... alles wat je zo'n beetje verwacht van een moderne motor. Dat was in 2014 nog redelijk nieuw bij Ducati, maar nu is het normaal.

Vrijmibo

We gaan niet in op de eigenaardigheden van het dashboard, want er is niets aan te zien en het zal voor de koper van een 797 niet interessant zijn. Je koopt de nieuwste 'kleinste' Ducati Monster omdat je een nieuwe Ducati Monster wil en niet te veel geld wilt uitgeven. Het uiterlijk van de fiets op een afstand is daarbij met name belangrijk. Het zal kopers in eerste en laatste instantie gaan om het merk en het uiterlijk: imago dus.
Prima, want elke reden om een motor te kopen is goed.
Wat kun je dan voor de 10.690 euro (797) c.q. 11.190 euro (797+) verwachten? Dat imago dus. De Ducati Monster 797(+) is een Ducati van het type Monster en het gaat vooruit, het gaat de hoek om en komt tot stilstand, alles op een acceptabele en verantwoorde wijze, waarmee aan alle voorwaarden van de imagogevoelige Ducatist is voldaan. De 797 doet het prima naast elk denkbaar tofu-terras, strak geparkeerd tegen de kinderbakfiets van je genderneutrale huisman/vrouw.

Waarom toch ze laatdunkend over de 797?

Het arme ding heeft de pech dat Stadsmotor.nl in dezelfde week een Ducati Monster 1200S rijdt. Dat ook nog eens in de Moezelregio. En tja, dan heb je tijdens het rijden en bij de diverse nabesprekingen met gevorderde collega-piloten toch het gevoel dat de Ducati-technici de 797 in elkaar hebben geschroefd tijdens de vrijdagmiddagborrel nadat ze de rest van de week geconcentreerd bezig waren geweest met de 1200.
Het is heus niet dat de 797 een fout ding is of zo, maar de verfijning en finesse die de nota bene veel brutere 1200 zo kenmerkt, ontbreekt bij de 797. De 1200 lijkt je gedachten te kunnen lezen, de 797 doet net of ie gek is.

Hier een bocht om? Wil ik helemaal niet! Waarom zo krap?!
Hoezo harder die berg op? Zo komen we er toch ook?
Wat nou harder remmen? Had je maar eerder moeten beginnen!

20170924 170749

Seks

De 797 vertoont een beetje het rijgedrag dat we ons herinneren van de eerder genoemde 696 en 796 (de sterkere voorganger) en het zal ook de reden zijn dat beginnende motorrijders dat niet als een probleem ervaren. Het is net als met seks. De eerste keer dat je van bil gaat (als man dan, bij vrouwen schijnt dat anders te zijn) is dat helemaal te gek, maar dat het nog veel te gekker kan, ontdek je pas later als je een beetje bent ingereden en ook andere modellen hebt geprobeerd.
Vertaald naar Ducati's Monsters mag je de 797 dan zien als een meerderjarige maagd (v) die de weg naar de McDonald's heeft weten te vermijden: ziet eruit seksbom, kan niets meer dan de standaard ingebouwde functionaliteit. Leuk voor beginners en poseurs, zeker niet genoeg voor de fijnproever.
Nu kun je een meerderjarige maagd nog zelf 'opvoeden' tot volwaardige minnares, dat is bij een motorfiets een stuk lastiger. Het zou investeringen behoeven op het gebied van rijwielgedeelte, motorblok en elektronica: alles dus. Investeringen die groter zullen zijn dan een bijbetaling voor een motor in de categorie partytime!

Een 'voordeel' van de 797 in stadsverkeer is natuurlijk weer wel dat je in stadsverkeer al die hi-tech poespas of vlijmscherpe wegligging niet nodig hebt. Zeker stadse Monster-Ducatisti zien we alleen als de zon hoog aan de hemel staat en de temperatuur vriendelijk is voor Italianen. Alle andere stadsrijders kopen gewoon een simpele Jap.

Deze motor is na enige aanpassingen geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Ducati Test: Ducati Monster 797+ (2018)

Disclaimer - Privacy Policy