Test: Honda NSS300 Forza C-ABS (2013)
Amper anderhalf jaar was de vernieuwde Honda SW-T400 ABS (2011) in Nederland op de markt, voor hij werd verdrongen (?) door de nog nieuwere NSS300 Forza C-ABS. Maar deze lijkt in niets op de SW-T400...
Zoals al direct opgemerkt bij het verschijnen van de vernieuwde Honda SW-T400 ABS (maxiscooter) in 2011, vond deze zo'n beetje de helft van de directe concurrenten onder eigen dak. En die verhouding is er met het verschijnen van de Honda NC700D Integra ABS in 2012 niet beter op geworden. Het was dan ook niet heel gek dat de SW-T400 het veld moest ruimen, want wie een echte Honda maxiscooter wil, gaat voor de dikkere Honda SW-T600 ABS Silverwing of genoemde Integra. Bedoelende: dan nóg heeft Honda negen verschillende motorscooters in de aanbieding, en dan is de Integra nog niet eens meegeteld, omdat Honda Nederland die ziet als een toermotor.
Stadsmotor.nl niet, voor alle duidelijkheid, omdat de Integra een automaat is en bovendien ook rijdt als een scooter.
Nu dan de NSS300 Forza C-ABS. Da's zeker geen opvolger van de SW-T400. Met de SW-T ging je rustig midden in de winter een rondje IJsselmeer doen, en dat laat je met de Forza wel uit je hoofd.
Wie de motorscooter line-up van Honda momenteel bekijkt, ziet zelfs zonder al te kundige blik twee reeksen motorscooters. Enerzijds de SH-serie (125/150, 300) , met grote wielen, een lage instap, vlakke vloer en ontspannen zitpositie achter een optionele hoge ruit.
Honda's SH125 en SH300.
Anderzijds de serie bestaande uit de PCX 125/150 en de Forza 300, met een duidelijk sportiever karakter, wat het best tot uiting komt door de platte bouw en de zeer lage stroomlijn. Dat uiterlijk is nogal bedrieglijk, want de PCX en Forza zijn met hun kleinere wielen zeker niet sportiever. Eerder onsportiever zelfs, omdat je vol in de wind zit en dus minder snel rijdt of minder ver komt zonder moe te worden.
Honda's PCX125 en NSS300 Forza.
Het is bij deze toegegeven dat Honda haar best heeft gedaan toch wat van de Forza te maken, want het ding ziet er flitsend uit en biedt aardig wat bergruimte onder het zadel en in het dashboard, uiteraard nog uit te breiden met een topkoffer (26 of 35 liter). Voorts wordt de bestuurder getrakteerd op een dashboard dat in een Boeing 747 niet zou misstaan, wat een tikkeltje overdreven lijkt omdat het gewoon om een scooter gaat, die je niet meer hoeft te vertellen dan je snelheid, je brandstofvoorraad, de tijd en de temperatuur.
Stadsmotor.nl raakt verwend... Steeds minder waarde hechten we aan overbodige toeters en bellen en steeds meer waarde aan de praktische elementen in het ontwerp, zoals wegligging, comfort, bergruimte en veiligheid. Wat al die dingen in het dashboard aangeven, interesseert ons bar weinig. Ruimte willen we hebben, want met ruimte hebben we dagelijks te maken. En dat we dan misschien het zadel of het dashboard of de brandstofklep niet met een knopje kunnen openen, maar daarvoor de sleutel moeten gebruiken... dat is dan maar zo.
Voorlopig kost Honda's SH300i C-ABS anno 2013 € 5.599 en dat is € 300 minder dan de Forza. En dat terwijl de SH gebruik maakt van hetzelfde motorblok en nog sterker is ook, al scheelt dat bijna niets. Het is moeilijk uit te leggen, maar op de SH300 ben je gevoelsmatig met een volwassen scooter onderweg, op de NSS300 Forza niet. Misschien om de overstap voor toekomstig A2-rijbewijsbezitters (tot 35 kW) makkelijker te maken?
Er zal wel een marketinggedachte achter zitten. Die snappen we hoe dan ook nooit. Het apparaat moet spreken, niet het reclamebureau. De Forza spreekt alleen als hij stilstaat. Niet als hij rijdt. En da's bij de SH precies andersom. Voor de lol pakken we dan ook liever de SH dan de Forza, en dat zou je in eerste instantie niet verwachten.
En oh ja: rijders XXL en XXXL passen er niet op. De knieën zitten klem tegen het schutbord en het stuur komt niet over de benen. Dat, opgeteld bij het lage windscherm dat zo goed als niets uit de wind houdt, maakt de Forza ongeschikt voor een deel van de mensheid en een groot deel van het jaar. Want ja, op een motorscooter verwacht je toch meer bescherming tegen de elementen. Een zomerscooter dus, voor mensen van klein postuur. Forza is ook een Italiaans woord, dat zegt eigenlijk al genoeg.
En het is ook niet allemaal kommer en kwel. Wie niet te groot of zwaar is, zal genoeg hebben aan het lekker zuinige motortje en dik tevreden zijn met de geringe zithoogte van 71,6 centimeter en de geboden bescherming tegen weer en wind. Het gecombineerd abs is nog altijd het beste remsysteem op de markt. Het geïntegreerde startblokkeersysteem voorkomt dat de Forza met een theelepeltje gestart wordt. Het netjes afsluitbare dashboardkastje heeft netjes 12V. Allemaal best mooi...
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.