Test: Honda CB300R (2018)

Inhoudsopgave
Test: Honda CB300R (2018)
Technische gegevens
Fotogalerij
Alle Honda tests

118646 2018 CB300RZoals bij de nieuwe CB125R al aangekondigd, heeft Honda nu acht modellen in de CB-lijn. De CB300R Neo Sports Café lijkt heel veel op de CB125R, maar dat geldt alleen voor bijzienden. Qua rijden verschillen ze echter amper. Op het vermogen na dan, want de 300 is meer dan twee keer zo sterk als de 125. En ja... dat voel je.

We beginnen meteen maar weer met de dilemma's.

Als je oud genoeg bent (20 jaar) voor het A2-rijbewijs en je hebt dat ook, kun je meteen naar de maximaal toegestane 35 KW/47.5 pk. Daarvoor hoef je niet eens van Honda af, want de welbekende fabrikant heeft voor het A2-rijbewijs ook nog een CB500F op precies 35 KW en een (terug te tunen) NC750S (later in dit theater) op 40,3 kW. Waarom zou je dan voor de CB300R Neo Sports Café met 22,7 kW/30,4 pk gaan?

De prijs bijvoorbeeld. Een NC750S kost € 8758, een CB500F € 7358 en een CB300R € 5958. Als je dus van een CB125R à € 5158 afstapt, hoef je niet zo veel bij te leggen. En als het hoe dan ook je eerste motor wordt, scheelt het een emmer geld met de zwaardere CB500F en NC750S. Do the math...

118629 2018 CB125R118653 2018 CB300R
Honda CB125R en CB300R.

Met zwaarder bedoelt de listige bruggetjesschrijver overigens niet alleen de cilinderinhoud of het motorvermogen, maar ook het gewicht.
De CBR125R weegt rijklaar 126 kg, de CB300R 143 kg, de CB500F 190 kg en de NC750S 217 kg. En inderdaad, dan mag de 20-jarige motorrijder – en zeker de kleinere of lichtere – zich afvragen of die extra kW's/pk's het extra gewicht (in ijzer én goud) waard zijn. Again: do the math...

Honda CB500F rechts118752 2018 NC750S
Honda CB500F (2013) en NC750S.

The missing cilinder...

De reden dat de kleine CB's goedkoper en lichter zijn, schuilt in de motorconfiguratie. De mono's (what's in a name?) hebben slechts één cilindertje, tegen twee voor de paralleltwins CB500F en de NC750S. Minder cilinders is minder gewicht, minder motorvermogen, betekent ook minder behoefte aan een zwaar frame, onderstel, remmen et cetera, resulterend in... juist: minder kosten en gewicht.

Maar het 'gemis' van de tweede cilinder is geen gemis, althans niet onder de bestuurders die motorrijden voornamelijk zien als een feestje. We zagen het al eens bij de vergelijking van de Kawasaki Z250SL (mono, 150 kg) en Kawasaki Z300 (twin, 168 kg) in 2015. De fun-brigade ging voor de Z250 (20,6 kW/28 pk), de ik-vind-deze-makkelijker-brigade voor de Z300 (29 kW/39 pk).

En daarmee springt de andermaal listige bruggetjesschrijver over naar het volgende punt. Het blok van de CB300R is overgenomen uit de CBR300R uit 2014, die Honda alweer uit de handel heeft genomen voordat Stadsmotor.nl er zijn grijpgrage vingertjes op kon leggen. Waarom is de CBR300R van de markt en is de CB300R erop?

De CB is 21 kilo lichter.

22709 CBR300R118653 2018 CB300R
CBR300R (2014) en CB300R.

Gewicht, mensen!

Te veel oliebollen maken de denkfout (voor oliebollen vermoedelijk een slimme gedachte) dat vermogen alles is, maar met vermogen raak je in this day and age alleen maar heel snel je rijbewijs kwijt. En dat is niet iets wat je wilt als je net je rijbewijs hebt. Ook niet als je het al langer hebt, maar dat is food for thought voor oliebollen.

Het gewichtsverschil tussen de CBR300R en de CB300R maakt de laatste sneller. Niet zo veel sneller dat je de eerste op de snelweg voorbij zult speren, want ambities als sprintjes winnen en snelheidsrecords breken moet je niet hebben op een 300-cc mono, maar hij maakt hem wel makkelijker te sturen. En inderdaad, sturen is alles waar het om draait op de CB300R, net als op de CB125R.
En zo komen we uiteindelijk toch nog bij de regel uit het intro van deze tekst: "Qua rijden verschillen ze echter amper."

Dat is zo, alleen gaat de 300 sneller dan de 125. Zo veel sneller dat je nu op de snelweg mee kunt komen. Nog steeds niet zo snel dat je op een bergweggetje eventjes een vrachtwagen inhaalt, maar snel genoeg om een bejaarde in een auto te passeren en dat is toch beter dan niets. De grote winst ligt uiteraard in de beperkte (stads)ruimte. De CB300R is lekker licht en dat maakt 'm voor iedereen makkelijk in elk gaatje te prikken. Bromfietsen versla je met gemak en de meeste auto's blijf je vanaf een stoplicht ook voor. Ze denken toch allemaal dat je op een bruut beest zit, al is het maar vanwege het best stoere geluid, dus de meeste koekblikkers zullen de strijd niet eens aangaan. Dik voor elkaar!

118656 2018 CB300RCB125R dash
Dash en stuur van de CB300R (links) en CB125R. Gelijkenissen berusten op zuiver toeval.

Stadsmotor.nl reed het bekende weekje met het fietsje en kwam tot de conclusie dat we 'm er best bij willen hebben. Het ding doet op de korte afstand netjes wat er verwacht wordt en kan mee op het hoofdwegennet. Daarbij moet het weer een beetje meezitten en moet je niet al te veel te vervoeren hebben, want bescherming tegen weer en wind... bagage... passagiers..? Ja, eh... nee dus, hoewel het echt erger kan. De CB300R is een zeker te overwegen motor voor de (lichtere) A2-rijder en absoluut lollig genoeg om een blokkie mee om te gaan. Zelfs lolliger dan z'n zwaardere broeders... Onzekere beginners verwijzen we in deze gek genoeg door naar de zwaardere CB500F: minder karakter, meer vermogen, daarmee voorspelbaarder.

Geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CB300R (2018)

Disclaimer - Privacy Policy