Test: Kawasaki Z300 (2015)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z300 (2015)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

Kawasaki Z300 actie (8)De voor 2015 geheel nieuwe (!!!) Kawasaki Z300 is... gewoon een Ninja 300 (2013) zonder volle stroomlijn. Niets mis mee, maar dat je niet denkt dat men opnieuw een blik ingenieurs heeft opengetrokken of zo. Waarom willen we de Z300 en niet de NInja 300?

- Bijvoorbeeld omdat ie goedkoper is, namelijk € 5.499 tegenover € 5.999 voor de Z300, wat betekent dat je € 500 in je zak houdt, die je meteen investeert in het Performance Pakket, bestaande uit een carbon Akrapovic-uitlaat, een buddyseatcover in kleur, wielstriping in kleur en een tankpad. En dan houd je nog € 1,- in je zak ten opzichte van de prijs van de kale Ninja 300, die met een Performance Pakket nog eens € 999 duurder is. Oef.
- Bijvoorbeeld omdat ie lichter is, namelijk 170 kilo tegen 174 kilo rijklaar.
- Bijvoorbeeld omdat het stuur breder is – 75 om 71,5 cm – wat meer controle oplevert.

Kawasaki Z300 rechts groenKawasaki Ninja 300 2
De Z300 en de Ninja 300.

Je moet de kuip missen, dat is waar, maar laten we wel wezen: je mag in Nederland maar 130 km/u en veel puf daarboven zit er in geen van beide fietsen. En bescherming tegen takkenweer biedt de stroomlijn van de Ninja 300 hoe dan ook niet echt veel meer dan het plastic van de Z300, dus of je die kuip nou echt gaat missen..?

Het is natuurlijk een kwestie van smaak: wil je een supersportmodelletje of wil je een streetfighter? Kawasaki is redelijk succesvol met de supersporters Ninja ZX-10R en Ninja ZX-6R en de streetfighters Z1000 en Z800, en als je dan al een Ninja 300 supersporter hebt, zal je gek zijn als je er geen Z300 streetfighter van maakt. Dan is de line-up maar compleet.
En net zo min als de concurrentie iets in de schappen heeft staan om de strijd aan te gaan met de Ninja 300... of... ow nee, nee, nee, dat was in 2013!
Maar nu leven we in 2015 en de concurrentie heeft niet stil gezeten, wat voor de Ninja 300 betekent dat die mag opboksen tegen een exact even dure, 1 kilo lichtere, 1,9 kW sterkere Yamaha YZF-R3. En da's ook een tweecilinder...
We zetten het er maar even bij, want er is natuurlijk nog veel meer concurrentie, bijvoorbeeld van KTM, maar die maken alleen ééncilinders in die cc-categorie en da's toch een heel ander verhaal, vooral qua karakter en handelbaarheid.

Kinderfiets

De Kawasaki Z300 is momenteel (tot Yamaha de YZF-R3 heeft uitgekleed) de enige tweecilinder streetfighter rond de 300 cc op de markt en het ligt voor de hand dat de fabrikant met de Z300 mee wil surfen op het succes van de Z1000 en de Z800. Het uiterlijk is daar volledig op aangepast, waarmee het voor leken zo goed als onmogelijk is om te zien of hier een 'kinderfiets' of een serieuze streetfighter staat.

Kawasaki Z300 rechts rv groenKawasaki Z800 5Z1000 rechtsvoor groen
Z300, Z800 en Z1000.

Welnu, vergeet dat 'kinderfiets'. Met z'n 39 Ninja-pk's is ook de Z300 geen scheurijzer, maar zeker met de Akra eronder kun je gerust voor de dag komen. Het twinnetje klinkt potent, het uiterlijk is strak en het ding kan prima mee met het verkeer en zal nimmer varrassen in bochten of met remmen (abs uiteraard). Zeker voor iemand die net zijn A1-rijbewijs heeft ingeruild voor een A2-rijbewijs zullen poorten naar nieuw rijgenot wagenwijd worden opengegooid.

Er is helaas een keerzijde. De Z300 is net als de Ninja 300 zó vriendelijk gemaakt voor de beoogde doelgroep – jongeren –, dat de veeleisende rijder is opgeofferd.
Een relevante vraag bij het testen van streetfighters is: wanneer wordt ie leuk? Stadsmotor.nl moet dan vaststellen dat het met name onze (in motorjaren) jonge proefkonijnen/testrijders zijn die (figuurlijk) weglopen met de Z300, waar de 'ouderen' intensief en uiteindelijk tevergeefs zoeken naar de funfactor. Het is niet dar er iets mis is met de Z300, maar hij wil nooit echt leuk worden in die zin dat je – zoals bij de veel lichtere Kawasaki Z250SL – als een volslagen idioot eruit probeert te halen wat erin zit. De Z300 is als een vriend die vraagt of je buiten komt spelen en vervolgens met z'n mobieltje gaat zitten klooien.

Z300 Z250 Wanda 2
Z250SL (links) en Z300. En Wanda.

Stadsverkeer... Ja, hoor. De Z300 verrast nooit. Bescherming tegen de elementen is beperkt, bagagemogelijkheden zijn afwezig, spiegels snel vervangen als je groot bent... Maar het ding stuurt licht en makkelijk en de remmetjes zijn prima. Niet alleen voor A2'ers dus, maar ook voor motorrijders die aan de looks alleen genoeg hebben.

Geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Z300 (2015)

Disclaimer - Privacy Policy