Test: Kawasaki Versys Tourer (2015)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Versys Tourer (2015)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

15MY Versys1000 AN7I6881En zo staat er nog maar twee jaar en een beetje na de introductie van de allereerste Kawasaki Versys 1000 een heel nieuw model! Met die eerste waren we heel blij, dus dat zal met de verbeterde alleen maar beter zijn. Toch?

Euhhhhhhhhhh. We durven ze eigenlijk niet eens met elkaar te vergelijken. Over die 'oude' schreven we ergens tot slot: "Een echte allroad is de Versys 1000 niet en zal hij nooit worden."
Dat heeft Kawasaki klaarblijkelijk ook geconstateerd, want ze hebben de nieuwe Versys 1000 Tourer nog minder allroad gemaakt dan hij al was. Gebleven zijn de 'normale' 17-inch wielen, gebleven is de moddervet rijdende 1043-cc viercilinder, waarvan vermogen en koppel nagenoeg onveranderd zijn, gebleven is de ketting, gebleven is de instelbare vermogensreductie van 120 pk naar 75% daarvan (dat zal 90 pk zijn), gebleven is het abs en de viervoudig instelbare tractiecontrole... Maar weg zijn de 35-liter Givi's, voor 27-liter Kawa-zijkoffers. En weg is de kenmerkende vierkante, stompe neus met de twee lampen boven elkaar, voor een spits neusje dat op een supersporter niet zou misstaan en er in elk geval geen twijfel over laat bestaan dat hier een KAWASAKI rijdt.

Kawasaki Versys 1000 2015 rechtsvoor accVersys 1000 Tourer Front
De Versys 1000 (2015) en de Versys 1000 (2012) in vol ornaat.

"Mogelijke kopers mogen zich afvragen hoe erg ze dat vinden," schreven we ook nog in de test van de oude. (Dat de Versys geen allroad is en ook nooit zal worden.) En daaraan kunnen we nu toevoegen: wie was gecharmeerd van de vorige Versys 1000, juist vanwege zijn toerkarakter, zal nu helemaal vrolijk worden. De zitpositie is nog steeds lekker rechtop, en op de hele fiets was verder eigenlijk al bijzonder weinig aan te merken. Het is en blijft de 1000-cc Kawasaki voor de man/vrouw die stevig door wil knallen, maar achter het verstelbare ruitje en in het comfortzadel geen zin heeft in pijn in zijn polsen. En die mogelijk een partner heeft die niet als een superbloedzuiger aan de bestuurder geplakt wil zitten. En die een beetje bagage mee wil kunnen nemen als nodig is.

Compleet

Kawasaki Versys 1000 2015 detail middenbokHet instapmodel van de nieuwe Versys 1000, de Tourer, wordt geleverd met genoemde koffers inclusief binnentassen, boksbeugels rond de handvatten én een middenbok (had de oude niet!), en dat voor een prijsje van € 13.399, desgewenst te vermeerderen met € 399 voor een NL Edition-pakket, dat LED-mistlampen en een versnellingsindicator omvat. Uiteraard kunnen daar nog een topkoffer bij, verwarmde handvatten, frame-protectors, een topkoffer van 47 liter, een tanktas, een zadeltas/rugzak, een hoog windscherm, 12V, GPS-houder... Allemaal nuttige zaken.
En over die basisprijs, dat is minder dan de Versys 1000 in 2013: € 13.898 + € 1.069 voor Grand Tourer-kit. Tel uit de winst.

Irritaties

Slaat Kawasaki weer keihard toe in de net-geen-allroad-maar-ook-geen-sporttoer-klasse? Men noemt het ding – net als de kleinere Versys 650 (ook nieuw dit jaar, hier de oude) – dual-purpose, en daarmee slaat men de plank niet mis. Er zijn kleine irritaties, zoals de gevarenlichtschakelaar vlak onder de knipperlichtschakelaar, die je weleens aanzet bij het rechtsaf slaan zonder dat in de gaten te hebben omdat het dashboard vrij diep ligt, en de versnellingsindicator die geen versnelling indiceert als je de koppeling ingetrokken houdt, wat precies is wanneer je wilt weten in welke versnelling je zit, maar daar valt mee te leven. De Versys 1000 is een waardige opvolger van de Versys 1000, misschien juist wel omdat ie niet pretendeert een allroad te zijn. Daar hebben we vrede mee. Je kunt er rustig, zelfs stapvoets mee rijden, je kunt er lekker mee cruisen, je kunt er tamelijk hard mee rijden. In dat laatste geval zal de eco-indicator uit blijven. En dat zul je merken aan de pomp. Qua fileverkeer... Zijkoffers eraf, topkoffer erop. Prima ding.

Kawasaki Versys 1000 2015 (13)

Dat gezegd hebbend: Julian, aan het woord, die niet op de vorige Versys reed...

Men neme een ZX10-blok en een allroadconcept. Klop dit rustig op tot een smakelijk ontwerp en maak het af met zoete accessoires. Dat is een beetje het gevoel dat ik krijg bij de Versys 1000 NL Edition. De 1000 is duidelijk een stap groter dan de 650 in vermogen en prestaties, maar Kawasaki heeft dit toch weten te verpakken in dezelfde handelbaarheid als de 'kleinere' Versys 650 (die ik nog maar pas geleden heb gereden). En waar de 650 het moet doen met maar twee cilinders, heeft de 1000 er vier. En dat is gelijk het grootste pluspunt van deze Versys.

Allroads

Persoonlijk heb ik het niet zo op grote, hoge en dan vooral grote, zware allroads. Wat niet betekent dat deze test gelijk gedoemd is, omdat de Versys niet is wat ik verwacht van een motor. In tegendeel zelfs; de Versys 1000 verraste mij ten zeerste! Juist ómdat het niet is wat ik verwachtte van deze allroads. De Versys 1000 is niet de grootste allroad met de meeste pk's en grootste longen. Dat blijkt ook niet nodig. Onnodig zelfs, want de Versys 1000 laat duidelijk zien dat het allroadconcept ook anders kan. Hierdoor zal Kawasaki naar mijn idee een breder publiek aantrekken met mogelijke nieuwe bestuurders voor deze Versys.
Toegeven, ze rijden heerlijk die allroads. Je zit hoog en rechtop met prima overzicht op het verkeer. Zolang je rijdt is er niets aan de hand. Maar het probleem van de meeste allroads is toch vaak een wat bokkig blok, een absurd hoog zadel en veel te veel kilogrammen op de verkeerde plekken. En laat dit bij de Versys 1000 nou allemaal niet het geval zijn.

Kawasaki Versys 1000 2015 (1)

Veel te hoog en te zwaar

De zithoogte van 84 cm voelt gelijk goed. Bij Stadsmotor.nl sta ik bekend als een 'klein mannetje' die een GS in 'meisjesstand' moet zetten om met de voeten bij de grond te komen, maar met mijn lengte zit ik toch echt niet onder dat van de gemiddelde Nederlandse man! Ik snap dat veel grondspeling prettig is op de ongebaande paden, maar daar wil je toch niet rijden met deze 250 kg wegende toerfiets. Tweehonderd-en-vijftig kilo's rijklaar, die ik wel even op moest zoeken in de specificaties, want als men zou beweren dat het er 230 waren, had ik het ook geloofd. Dat zijn dus al twee allroadminpunten afgestreept voor de Versys! Het stuur is iets minder breed dan dat van de 'oude' BMW R 1200 GS die we mee hadden ter vergelijk. Helaas is het stuur ook duidelijk minder breed dan de standaard gemonteerde zijkoffers. Waardoor je het stuur en de spiegels niet als voelsprieten kunt gebruiken in de file. Opletten dus! De koffers zijn helaas ook raar gevormd, er past geen helm in en iets anders dan regenkleding kan ik even niet verzinnen. En dat zou prima in een rugtas of tanktas passen. Bij de Versys zitten ze er standaard bij. Leuk voor op reis, maar voor de dagelijkse ritjes zou ik ze er af halen.

Saai blok

Kawasaki Versys 1000 2015 detail blokZodra je de motor start, krijg je een geluid te horen die je doet denken aan een Z1000 of zelfs ZX-10R. En dat klopt, deze Versys heeft namelijk vier cilinders in het vooronder. Gelukkig is het blok zo afgesteld dat de nadruk ligt op trekkracht onderin en lage toeren kunnen draaien. Dit wil echter niet zeggen dat er hoog in toeren niets te vinden is. Richting het rode gebied merk je waar dit blok zijn roots heeft liggen. En als viercilinder- of racemotorfanaat kan je dan toch een beetje vasthouden aan waar je van houdt. Rustig cruisend laag in toeren is de Versys prettig te rijden, hoog in toeren ontwaakt de Versys en krijg je de bekende racy 'huil' te horen. Prachtig! Weer een negatief punt van de allroad lijst afgestreept!

Toerders zijn zuinig

Na een rondje om met de Versys 1000 en de R 1200 GS leek de Kawasaki toch wel een stuk dorstiger dan de BMW. Met een gemiddeld verbruik van 6,9 L per 100 km, sta je met 21 Liter snel weer bij de pomp. Theoretisch kom je dan zo'n 300 km ver voordat je moet gaan duwen. Het kan zijn door de relatief korte ritjes of de afwezigheid van grote stukken snelweg op de gereden route, maar toch valt het een beetje tegen. Wat ook tegenviel was de achterrem. Het ABS grijpt pas in na heel hard trappen. Waardoor je vaak net niet genoeg remkracht levert omdat je niet ver genoeg trapt. De achterrem wordt vrij weinig gebruikt in het dagelijks verkeer en de voorremmen remmen prima.

BMW-kloon

Kawasaki Versys 1000 2015 detail voorkantDe Versys is herkenbaar gestyled. De koplampen zie je terug in de andere modellen van Kawasaki en is wel een pluspunt voor herkenbaarheid. De rood/oranje Versys die we meehebben, is namelijk niet aan de kleur herkenbaar als Kawasaki. Juist door de koplampen zie je al snel de familieband met de rest van de familie. De Versys wordt standaard geleverd met handkappen/vliegenmeppers/kou-weghouders, geef 't een naam, en op de NL Edition.zijn ook de bekende allroadverstralers aanwezig. Het dashboard heeft naast de bekende meters en lampjes ook twee ruimtes voor accessoires: één kun je gebruiken voor een 12V-plug de ander voor een gear indicator. Persoonlijk zou ik een gear indicator in het dashboard info scherm weggewerkt hebben. Maar op de Versys is het nog een losse accessoire. Helaas blijk dit een onding. Wanneer je de koppeling op laat komen om weg te rijden bij het stoplicht verspringt het display van '-' naar '3' naar '2' en uiteindelijk naar '1'. Terwijl je in feite al die tijd al in z'n eerste versnelling stond te wachten. Ook als je ontkoppelt om te schakelen, spring je terug naar '-'. Dat is verwarrend, want je zit altijd in een versnelling of neutraal, of je nou ontkoppelt of niet. Bovendien is het rood van dit display zo ontzettend fel dat je constant omlaag kijkt waar dat rode waarschuwingslampje voor is. O nee, het is de gear indicator. Afplakken dat ding!

Techniek!


Kawasaki Versys 1000 2015 (7)Net als op vrijwel alle andere nieuwe motoren kun je ook op de Versys heerlijk knutselen met power-modes en traction control. Abs staat standaard aan en daar heb je verder geen invloed op. Wel kun je het motorvermogen terugbrengen naar 'minder' door te schakelen tussen F en L. In de L-stand trekt de Versys duidelijk minder rap van z'n plek. Wellicht dat dit de zuinige stand van de Versys is? Het verschil is zo groot dat ik het zelfs onprettig vond in de stad. F voldoet altijd en is beter te combineren met bijvoorbeeld standje 3 traction control. Tractiecontrole kan in vier standen worden ingesteld. Off is alleen te kiezen bij stilstand en 1, 2 of 3 rijdend met het gashendel dicht. In stand 1 kun je nog best gekke fratsen uithalen, en in stand 3 kun je zonder zorgen als een wilde baviaan aan het hendel lurken terwijl je over een met grindpad rijdt besmeurd met groene zeep. Ik snap nooit zo goed waar dit echt nuttig voor is. Wanneer je als een bezetene overal aan je gas draait, dan moet je misschien geen Versys 1000 rijden, of welke andere 1000 dan ook. Maar goed, het kán en dat is toch wel een puntje voor de techniek. Met abs, tractiecontrole en vermogensreductie kan de grootste kluns op pad, en dat is ook wat waard.

Allroads niet voor iedereen

De Versys 1000 heeft mij verrast. Eerder dit jaar al met een dubbele rit op een 650 en de 1000. Nu met de 1000 NL Edition blijkt toch maar weer dat een allroad een prima alternatief kan zijn voor de dagelijkse ritjes. Voor alle ritjes zelfs! Zeker zoals Kawasaki de Versys gebouwd heeft, wordt het allroadsegment een stuk toegankelijker voor de gemiddelde mens; laag voelbaar gewicht, normale zithoogte, een bekende vierpitter onderin en ook ruimte om bovenin toeren te jakkeren. Wel vond ik de Versys maar matig zuinig omspringen met de brandstof. Mocht ik een keer m'n knee-sliders aan de wilgen hangen, en de racertjes verkopen voor wat anders, dan ga ik waarschijnlijk eerst kijken of de Versys nog in het aanbod zit. Een ZX10-blok, 120 pk, lekker door de toeren jagen en ook een hoop comfort. Voor net geen veertienduizend euro haal je een dijk van een fiets in huis!

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Versys Tourer (2015)

Disclaimer - Privacy Policy