Test: Kawasaki Versys X-300 (2018)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki Versys X-300 (2018) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Kawasaki tests |
In 2015 wist Stadsmotor.nl – scherp als altijd – te observeren dat Kawasaki het 300-cc tweecilinderblokje van de 'supersport' Ninja 300 handig in een Z300 had gelepeld, daarmee de naakte Z-lijn naar onder aanvullend. Nu had Kawasaki ook nog een allroad Versys-lijn. Drie keer raden wat ze met het 300-cc tweecilinderblokje uit de Ninja 300 en Z300 hebben gedaan...
Met het beredeneren van de Kawasaki Z300 – waarom geen Ninja 300 (met stroomlijn) kopen? - kwamen we onder andere op prijstechnische overwegingen: de Z300 was 500 euro goedkoper. Raadplegen we nu even de website van Kawa, dan zien we dat de Ninja 300 is vervangen door een Ninja 400 en de Z300 door een Z400, maar de Versys X-300 is nog steeds een 300 (eigenlijk 296 cc). Hij kost nu € 6599 en dat is 500 euro meer dan de Z400, maar 200 euro minder dan de Ninja 400.
Waarom niet direct het 400-blok ook in de Versys X gemonteerd? Wie het weet, mag het zeggen. Misschien zijn er te weinig 400-blokken of moet het magazijn met 300-blokken eerst leeg?
Hoe het ook zij, het 400-blok zit met 33,4 kW/45 pk dichter tegen de grens van het A2-rijbewijs dan het 300-blok met 29,3 kW/40 pk, en welke A2-rijbewijsbezitter wil 40 pk als ie 45 kan krijgen?
Juist.
Volwassen!
Het grappige: het maakt niet echt uit, want de Versys X-300 is op dit moment redelijk eenzaam in zijn klasse. Er bestaat nog de Suzuki V-Strom 250A, maar die is in de klasse 'kleine' allroads met 18,4 kW/25 pk nóg minder sterk. Hoe belangrijk dat is, mag ieder voor zich bepalen, maar feit is dat de lichte Versys al een trial-achtige versnellingsbak (nodig) heeft om qua acceleratie nog een beetje mee te komen met het overige verkeer. De eerste versnelling is zo ontzettend kort dat je 'm eigenlijk alleen gebruikt om het achterwiel over de stopstreep te krijgen. Dat levert als je de fiets net hebt soms wat ongemakkelijke situaties op, want de Versys is verder best groot. Een zithoogte van 84,5 centimeter is nu niet echt laag en met de zijkoffertjes achterop moet je nog een behoorlijk zwaai met je been maken om in het zadel te komen. De Versys X is zelfs zo groot dat leken hem rustig inschatten op 1000 cc of meer!
Dat is dus wat we bedoelen met volwassen: volgroeid. Maar dat is alleen de buitenkant.
En dan kruip je dus lekker voor bij een stoplicht en ga je er vol gas vandoor... en heb je een brommobiel op je achterwiel omdat werkelijk niemand gelooft dat een motor zo langzaam van z'n plaats kan komen.
Het probleem van de X-300 is dus dat ie er heel stoer uitziet – groot, koffers, mistlampen en valbeugels! – maar dat motorisch absoluut niet waarmaakt. Je kunt er eigenlijk alleen op als je toch al wat langer bent, maar dan ben je meestal ook wat zwaarder en komt het ding amper van zijn plek. Toegegeven, zo dramatisch is het ook niet, want de gewenste snelheid wordt gerust bereikt, maar het duurt allemaal wat langer dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
De stad
Waarop we wederom alleen maar kunnen zeggen dat ieder voor zich mag bepalen hoe belangrijk dat is. De Versys X-300 is een alleraardigst fietsje om te zien en ook best geschikt voor allroad-gebruik: de paden op en de lanen in zonder al te veel haast of verrassingen, lekker rechtopzittend. De tankinhoud schijnt 17 liter te zijn en het verbruik 4 liter per 100 km, dus de actieradius is fors. Dan zijn de koffers uitsluitend geschikt voor een enkel setje kleding en een toilettas, maar meer heb je ook niet nodig voor een weekend.
Gebruik in de spits: goed te doen. Gebruik in de stad... Wij hebben liever iets dat sneller van z'n plek komt. Voor lange beginners is het wel een fijn ding. Alleen geen haast hebben. Er zijn véél snellere A2-motoren. Maar weinig grotere...
Geschikt voor het A2-rijbewijs.