Banner

Test: Kymco New Downtown 350i (2015)

Inhoudsopgave
Test: Kymco New Downtown 350i (2015)
Specificaties Kymco Downtown 300i
Foto's Kymco New Downtown 350i
Video Kymco New Downtown 350i
Alle Kymco tests

Kymco New Downtown rechtsvoorGelet op de naam zou je zeggen dat de Kymco New Downtown 350i de opvolger is van de Kymco DownTown 300i. En dat klopt ook, maar het is geen upgrade, maar een volledig nieuw ding. Wel nog steeds een Downtown. Gelukkig.

Want wat schreven we nu vierenhalf jaar geleden over de Kymco Downtown 300i? Dat je eigenlijk niet meer nodig hebt voor woon-werkverkeer op de niet al te lange afstand, wat we bewezen met de inmiddels legendarische (nou ja) motorscooterforensvideo op het oude Coentunneltraject.

Waarom zou je dan de opvolger moeten kopen?

Niet per se omdat er anno 2015 een nieuw Coentunneltraject ligt, maar ja... tijden veranderen. De New Downtown is simpelweg moderner, schoner, heeft een stijver frame, moderner abs (van Bosch), is qua uiterlijk net weer wat strakker dan z'n ook al flitsende voorganger... En is lichter en sterker, dus sneller!

Kymco Downtown 300i 1Kymco New Downtown 350i rechts
Kymco Downtown 300i en New Downtown 350i.

Qua opgegeven pk's ontlopen de oude en de nieuwe elkaar amper – 29,6 om 30 pk – maar de oude had 24 Nm koppel en de nieuwe heeft 28,5 Nm. En de nieuwe weegt (leeg) 173 kilo in plaats van 179. Het scheelt allemaal niet veel, maar met het nieuwe rijwielgedeelte gaat de New Downtown ook nog eens strakker door de bocht, en alles bij elkaar opgeteld is hij dus gewoon sneller. Zo snel zelfs dat je op een gegeven moment even aan een Yamaha TMAX denkt. Wat nergens op slaat, want die is nóg veel sneller, maar op de eerste meters gaat de Kymco er zeer voortvarend vandoor. En dat voor een 350! En – voordat we het vergeten – met heel wat minder misbaar dan de oude Downtown, want dat blok was nogal aanwezig en dat is deze amper.

Kymco versus Kymco

Het is de vraag wat Kymco precies voor plannen heeft met deze '350', die eigenlijk 320,6 cc meet, want nog geen twee jaar geleden werden we geconfronteerd met de Kymco XCiting 400i, die ook heel erg op een moderne Kymco lijkt (en dat ook is).

 XC400 12
Kymco XCiting 400i.

Maar de vraag lijkt eenvoudig te beantwoorden. In de eerste plaats is de New Downtown met een prijs van € 5.999 duizend euro goedkoper dan de XCiting. Daarnaast weegt hij 27 kilo minder en heeft hij kleinere wielen, namelijk 14/13 inch (voor/achter) in plaats van 15/14 inch. Dat is minder goed voor de wegligging, maar wel weer prettig voor de ruimte onder het (enorme!) zadel, waarin Aziaten twee potjes kwijt kunnen.

Zouden wij de XCiting en de New Downtown moeten indelen naar natuurlijke habitat en natuurlijke gebruiker, dan zouden we de XCiting aanraden aan (een groter/zwaarder) iemand die geregeld op de snelweg komt en voornamelijk in z'n eentje rijdt, en de New Downtown aan (een kleiner) iemand die meer binnendoor rijdt en weleens een passagier heeft. Want het zadel – met name de achterzijde – is werkelijk enorm breed (tot grote vreugde van achteropzitmeisje Linda, die er ook niet kleiner op wordt).

Het is lastig te bepalen zonder de twee naast elkaar te zetten, maar gevoelsmatig lijkt de New Downton eerder een ding dat je 'even' pakt voor een boodschapje. Niet nadenken, maar gewoon zitten, starten en knallen. Het plezier van de New Downtown zit 'm vooral in het feit dat je 'm tijdens het rijden eigenlijk niet opmerkt. Alles gaat vanzelf, niets vraagt aandacht. Precies zoals het hoort dus bij een dergelijke middelzware motorscooter.

Dash...

Wat mogen we verder over de New Downtown vertellen? Het dashboardje ziet er prima uit en de belangrijkste zaken – buitentemperatuur, tijd en brandstofvoorraad – ontbreken niet, waarmee niet is gezegd dat onbelangrijke zaken wel ontbreken; het is gewoon compleet. Het begint bij de motorscooters van tegenwoordig allemaal steeds meer op een autodashboard te lijken, en dat zal de doelgroep bevallen, want bekend voorkomen.

Kymco New Downtown dash

In het dashboardkastje links vinden we 12V uit een usb-poort, in het dashboardkastje rechts vooral lucht, tussen de knieën het bekende contactslot met contactslotslot, tussen de voeten de afsluitbare brandstofvuldop.

Kymco New Downtown schutbord

Het enige wat we niet kunnen vinden is een parkeerrem, maar ach... we wonen toch in een plat land, dus wie gebruikt die?

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco New Downtown 350i (2015)

Disclaimer - Privacy Policy