Test: Kymco AK550 (2017)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kymco AK550 (2017) |
Specificaties Kymco AK550 |
Foto's Kymco Kymco AK550 |
Video Kymco Kymco AK550 |
Alle Kymco tests |
Het is negen dagen voordat Stadsmotor.nl de € 14.699 (!) kostende Yamaha TMAX DX ophaalt dat de Kymco AK550 moet worden ingeleverd. Simpele zielen – de meeste motorrijders incluis – zullen bij dit bijzondere gegeven de schouders ophalen, maar ingewijden weten dat de TMAX de maat is waarlangs álle sportscooters worden gelegd. En de AK550 is sterker en € 2901 goedkoper. Of minder duur. Of zoiets...
Waarbij we meteen moeten aantekenen dat de DX de duurste TMAX is die Yamaha momenteel te koop aanbiedt, want er is ook nog een SX à € 13.699 en de 'standaard' TMAX à € 12.999. En dat is al een stuk dichter in de buurt van de Kymco AK550, die dus € 11.798 moet opbrengen.
Deze informatie is van belang voor mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een maxiscooter en dan ook nog een sportmotorscooter, want zelfs bovengenoemde simpele zielen zullen snappen dat je voor € 11.798 ook een 'gewone' motor kunt kopen, bijvoorbeeld een populaire naked als de Kawasaki Z, en dan houd je nog geld over voor een carbon én een titanium Akra (terwijl je maar één uitlaatdemper kwijt kunt)! En met zo'n Z scoor je zeker als jongeling bij #teamslipper waarschijnlijk nog beter dan met een toch echt razendflitsende AK550.
Om maar te zeggen dat een belangstellende wel heel specifiek in de markt moet zijn voor een sportscooter – bijvoorbeeld omdat ie niet wil schakelen, maar wel hard rijden – en dan heeft Kymco ook nog eens af te rekenen met de minder iconische, veel minder hippe, maar toch wel degelijk nog sterkere BMW C 650 Sport (vanaf € 12.495,59).
De AK550 dus...
Het schijnt hier en daar geprobeerd te zijn, een sprint- c.q. stuurvergelijk tussen de Kymco en zijn concurrenten van BMW en Yamaha, maar wie de snelste is weet klaarblijkelijk niemand. Stadsmotor.nl heeft het niet kunnen proberen, en al hadden we het wel gekund, dan hadden we het niet gedaan, want we rijden op de openbare weg en daar dient men niet te racen. Maar met tweewielers is het meestal zo dat de snelste de lichtste is. De lichtste bestuurder dan!
Wat we natuurlijk wel hebben geprobeerd, is de acceleratie zonder en met passagier, en het bochtengedrag, en dan kunnen we getuigen dat de AK550 een motorscooter is in de zogenaamde F*ck off-categorie. En dat betekent dat je als bestuurder wilt dat alles voor je neus zo snel mogelijk maakt dat het wegkomt. Naar links, rechts, boven, onder, als het maar niet voor je zit te trutten. En dat heeft er dan weer mee te maken dat je eigenlijk altijd sneller wilt dan de rest van het verkeer.
Graven we even in het geheugen, dan heeft de BMW dat bijvoorbeeld minder. Die gedraagt zich van nature veel meer als een heer in het verkeer (een vrouw dus).
Super Touring?
Kymco zet de woorden 'Super Touring' op de flanken, maar dat zien we niet zo. Voor touring hebben we namelijk iets meer bescherming in gedachten. Bescherming van de ruit, die slechts met gereedschap verstelbaar is, en bescherming van de spitse neus, die met name rond de enkels meer water naar binnen lijkt te zuigen dan weg te leiden. Nu hadden we tijdens het rijden ook een 'zomerweek' die qua regenval deed denken aan de tijden van Noach, maar toch. Wie wil supertouren met een motorscooter, kan beter doorzoeken naar iets in de orde van grootte van de Suzuki Burgman 650 of de BMW C 650 GT, die ook qua verwarming beter uitgerust zijn.
Het ronde scherm in het midden vertoont naar wens online-info.
Daarover gesproken, handvatverwarming heeft de AK550 wel, net als nog veel meer gadgets, zoals bijvoorbeeld een modus die schakelt tussen full power en Rain Mode. Dat dan als alternatief voor een vermoedelijk duurdere tractiecontrole, die we weer wel vinden bij de Yamaha en de BMW. Maar lollig is de Kymco vooral in de inrichting van het dashboard. Na het 'ontsteken' van de AK550 met de keyless entry vlammen lcd-displays links en rechts op met informatie over toerental, temperaturen, kilometerstanden, bandenspanning, snelheid en brandstofvoorraad en dergelijke. Maar ook vinden we in het midden een rond scherm dat geheel naar eigen wens ingericht kan worden met Kymco Noodoe. Deze app (44,53 MB voor Android) downloaden we naar de smartphone en gebruiken we (via Bluetooth) om het middelste scherm van de AK550 geheel naar eigen wens te configureren met informatie van... alles wat is online is, zeg maar: social media, mail, kompaskoers, navigatie, weerbericht, tijd, foto's van vrouw, kinderen en huisdieren... je kunt het zo gek niet bedenken. Je kunt zelfs contact maken met de Kymco Noodoe-community en informatie delen met je Kymco-vrienden, bijvoorbeeld waar ze uithangen (handig in een groep!). Of waar je Kymco zelf staat natuurlijk, als je hem in een woud van andere maxiscooters verloren bent. Of iemand hem per ongeluk in zijn busje heeft geparkeerd. En afgezien van die laatste functie zijn alle grappen die je in je Noodoe c.q. AK550 programmeert aan te sturen met knoppen aan het rechterhandvat, zodat je je nooit hoeft te vervelen als je tijdens de rit eens niet hoeft op te letten.
Heel veel knoppen rechts...
Is dit dan wat de AK550 onderscheidt van de concurrentie? We zouden het zomaar kunnen veronderstellen, want qua prestaties ontlopen de genoemde sportscooters elkaar amper. De techniek van de verschillende maxi's ligt erg dicht bij elkaar. Allemaal rijden ze rond met vloeistofgekoelde 8-kleps paralleltwins, CVT-versnelling, 15-inch velgen, upside-down voorvorken, enkelzijdige achtervering, vette remmen met logischerwijs abs... De verschillen moeten we vooral zoeken in de toegepaste elektronica, en wat dat betreft heeft Kymco wel iets wat de rest (nog) mist... de link naar de eigen digitale wereld.
En voor wie zich nog afvraagt of de AK geschikt is voor vervoer in en om de stad: ow yeah... Een enduromotor zal misschien nóg sneller zijn, maar zeker niet zo praktisch.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.