Test: Piaggio Beverly Sport Touring 350ie abs (2012)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Piaggio Beverly Sport Touring 350ie abs (2012) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Video |
Alle Piaggio tests |
Zo er al verschillen bestaan tussen de Piaggio New Beverly 300 die we vorig jaar reden en de nieuwe Piaggio Beverly Sport Touring 350ie ABS van dit jaar, bevinden die zich onderhuids, want naast elkaar kunnen we geen verschillen ontdekken. Maar onderhuids is dan ook zo'n beetje álles veranderd. En veel beter geworden!
Links de New Beverly 300, rechts de Beverly Sport Touring 350ie abs.
Inderdaad, de spaken in de velgen zijn anders en de Sport Touring heeft een ruitje gemonteerd en de kleuren wijken af. Maar verder? Zou zo hetzelfde ding kunnen zijn, toch?
Goed dan. Verwijzen we ook meteen door naar de test van de New Beverly uit 2011 voor het weggedrag en de algemene indruk.
Om hier door te gaan op de onderhuidse verschillen.
De Sport Touring heeft abs, asr en een bredere achterband. Vet pluspunt op het gebied van veiligheid!
En wel nodig ook, want de Sport Touring heeft ook een nieuw motorblok dat niet zo'n heel klein beetje sterker is dan dat van de New Beverly, die sinds de introductie van de Sport Touring weer gewoon als Beverly door het leven gaat.
Kwam de oude Beverly met een maximaal vermogen van 16,3 kW/22,2 pk bij 7.250 tpm en een maximaal koppel van 23 Nm bij 5.750 tpm van zijn plek, maar niet overweldigend, en was de topsnelheid van 120 km/u toereikennd, maar niet om van je stoel te vallen?
De Sport Touring presenteert de volgende cijfers:
Max. vermogen: 24,5 kW/33,3 pk bij 8.250 tpm
Max. koppel: 32,2 Nm bij 6.250 tpm
De cijfers zullen de gemiddelde koper van een Beverley misschien niets zeggen, maar dat een vermogenswinst van 22,2 naar 33,3 pk aanzienlijk is, mag duidelijk zijn.
Om het verschil te duiden: op de oude Beverly kwam je ter plekke, op de Sport Touring gaat het van YEEHAAA, GIVE IT TO ME BABY! TALK TO DADDY! GOGOGOOO!
33 pk maakt nog geen supersporter, maar het verschil met 22 pk is wel zo groot dat je daar heel blij van wordt!
Het komt tot uiting in de prijs, die steeg van € 4.739 naar € 5.589. Maar de Beverly wordt gewoon nog geleverd naast de Sport Touring. Zijn de innovaties die € 850 extra waard?
Wat ons betreft: hell yes!
Wat de concurrentie betreft: ook. De Piaggio Beverly Sport Touring gaat in de nieuwe A2-rijbewijscategorie vanaf 19 januari de strijd aan met de Honda SH300i à € 5.599 en de Kymco People GT 300i à € 4.499. Beide zeer acceptabele scooters in het Big Wheel-segment. Maar ook de Piaggio is heel goed. En waar de Honda en de Kymco ontworpen lijken door een computer uit de jaren tachtig, is de Piaggio wel zeker getekend door een hitsige Italiaan. En dat zie je,
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.