Test: Piaggio New Beverly 300 (2011)

Inhoudsopgave
Test: Piaggio New Beverly 300 (2011)
Technische gegevens
Fotogalerij
Video
Alle Piaggio tests

Piaggio New beverly 1Was een scooter vroeger een scooter? Dat is niet meer zo. Tegenwoordig heb je scooters in allerlei soorten en maten, én de Piaggio Beverly. De Piaggio New Beverly 300 is (voorlopig) de nieuwste van deze merkwaardige mix tussen allerlei scootersoorten.

Voorlopig? Yep, want we mogen binnenkort de Beverly Sport Touring 350 tegemoet zien en dan is de alhier besproken New Beverly 300, die toch echt van 2011 is, niet langer de nieuwste. Gaat de nieuwste een stevig vermogen leveren van 33 pk, deze moet het nog doen met de 22 pk die komen uit de 278 cc metende ééncilinder die wordt gedeeld met de (sportscooter) Aprila SR Max 300 van hetzelfde concern (Piaggio dus).

Wat mogen we van dat blok verwachten... 22 pk is 22 pk. Je haalt er simpel de 120 km/u mee en de acceleratiekracht van zo'n blokje is genoeg om de meeste auto's voor te blijven als het licht op groen gaat. En dat is dus wat je voornamelijk met een scooter in deze cc-klasse zult doen. Er relaxt mee de stad in rijden voor een boodschapje of een terrasje, een dagje naar het strand als de zon schijnt, kind of best gf achter op.

Een als een ufo gevormde snelwegscooter is het niet, zie daartoe de foto's. Een echte high wheel-scooter is het ook niet met een achterwiel van 14 inch (maar wel weer een 'high' voorwiel van 16 inch). Een echt lage instap heeft de New Beverly niet, maar ook weer niet de hoge instap van een sportscooter als de qua vermogen vergelijkbare Yamaha X-Max 250. Een New Beverly is gewoon een Beverly. En een Beverly is (volgens Piaggio) de best verkopende scooter in Italië. En dat is in deze cc-klasse in dat land geen kattenpis, hoewel we mogen veronderstellen dat enig chauvinisme de Italianen niet vreemd is en ze liever een Piaggio zullen kopen dan een Japanner.

Wat vinden wij ervan?
De Piaggio New Beverly 300 is een heel elegant scootertje die zeker bij de dames in ons gezelschap bijzonder in de smaak valt. We rijden ermee door de Ardennen en de Eifel en testdame Marleen is er met geen handtasje vanaf te meppen. Marleen rijdt ook op de Vespa GTS 125 en de eerdergenoemde Aprilia SR Max, maar de Piaggio is het en de Piaggio zal het blijven. (Zo horen we ook redelijk onafgebroken sinds we de New Beverly weer moesten inleveren.)
En dat zegt eigenlijk alles.

Piaggio New beverly 11De heren in het gezelschap voelen minder vlinders in de buik bij de warme kleuren, de organische lijnen, het leder-look dashboard, het geborstelde aluminium, de gestileerde opbergvakjes, de lieve knopjes, schattige spiegeltjes... Kijk zo eens met bijzondere aandacht naar de foto van het stuur. Je ziet helemaal geen stuur! Alle techniek is onzichtbaar, zelfs het stuur!

Vooruit dan maar: de New Beverly is gay. We zijn niet homofoob, maar de New Beverly is gay. De New Beverly is een damestasje op wielen.
Zo, het is eruit.

Als je dat niet erg vindt – en waarom zou je als je vrouw of gay bent? – dan schuilt er onder de New Beverly gewoon een Aprilia SR Max met een groot voorwiel, dus qua sturen en remmen zit het helemaal goed. De New Beverly heeft echter een getrapt zadel en biedt derhalve minder ruimte voor langere mensen, zeker als er iemand achter op zit en al helemaal als die passagier ook nog eens wordt tegengehouden door een topkoffer. Daar staat tegenover dat de ruimte wel wordt benut: voor bagage! In het schot vóór de benen een enorme klep die helemaal opengaat en waarachter je echt wel wat zooi kwijt kunt, onder de buddyseat ruimte voor twee jethelmen (in kleurtje!) en dan nog eens een topkoffer (in kleurtje!)... Da's gewoon serieus shoppen met dit ding.

Als je tenminste nog geld over hebt na de investering van € 4.739.
Schrikken? Hoeft niet, is niet zo duur in deze klasse, Het kan een beetje goedkoper, en heel wat duurder. Maar zo mooi en voor die prijs? Kom je nergens tegen.
Qua schakelaars zit er niets te veel op: licht, clignoteurs, toeter, buddy-slot. That's it. De relatief lage instap is geschikt voor korte rokjes, de bescherming tegen rondvliegende stenen tegen de benen goed. In Italië is de Beverly wezenloos populair. Maar in Italië schijnt de zon altijd en daarvoor lijkt de Beverly ontworpen. Zal hij in handen van een Nederlandse koopster (of koper) het hele jaar door buiten komen? Vermoedelijk niet. De New Beverly ruikt naar la dolce vita en dat kennen we hier alleen 's zomers. Het zal niet voor niets zijn dat ze voorzieningen als abs en asr – wel leverbaar op de nieuwe Beverly Sport Touring 350 – hebben weggelaten.

Winterrijdsters en -rijders wachten beter op de 350 Sport Touring. Sneller, veiliger, en net zo gay.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Piaggio Test: Piaggio New Beverly 300 (2011)

Disclaimer - Privacy Policy