Test: Aprilia SR Max 300 (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia SR Max 300 (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Aprilia tests |
Zijn motorscooters in de regel nogal sober gestyled – één gedekte kleur – daar is bij de Aprilia SR Max 300 weinig van terug te vinden. De kleurstelling komt regelrecht uit de superbike-racerij, de scooter zelf van de racedivisie van Piaggio. Maar met racers kun je in de regel weinig in stadsverkeer...
In scooterland is Aprilia bepaald geen kleintje. Het is zelfs zo dat het lang duurde voor de motorfietsen van het merk serieus werden genomen omdat aan 'Aprilia' altijd het imago kleefde van de snerpende tweetaktmotoren van de wel zeer bekende brommers. Voor Nederland mogen we stellen dat Aprilia nog altijd niet als eerste merk in je opkomt als je gaat shoppen voor een serieuze motor. En dat zal er dan weer mee te maken hebben dat Aprilia maar weinig serieuze motoren maakt. We kennen de Pegaso 650 allroad, de Shiver 750 en de Mana 850; de rest is allemaal speelgoed in de categorie 'voortijdig einde aan rijbewijs of leven'.
De alhier besproken Aprilia SR Max 300 is iets nieuws. Het is geen geheim dat er sportmotorscooters bestaan – categorie Yamaha TMAX/Gilera GP800 – maar zelfs die zien er nog lang niet sportief uit. Het waarom blijft daarbij een raadsel. Misschien hebben verstarde marketeers bedacht dat een scooterrijder hoe dan ook een grijze muis is en zijn scooter dat dus ook maar moet zijn. Nou, daar rekent de SR Max dus keihard mee af. Stadsmotor.nl rijdt met een drietal MP3's, een Vespa GTS 125, een Piaggio New Beverly 300 en de SR Max 300 dwars door België naar Duitsland en weer terug, en dan merk je bij de stops dat er wel degelijk belangstelling bestaat voor de flitsende Aprilia. Met name bij de jeugd uiteraard, maar we mogen ook aannemen dat de marketinggeniën van Piaggio (waartoe Aprilia behoort) hebben bedacht dat je deze motorscooter niet gaat slijten aan grijze muizen. En waarschijnlijk wel aan 18-plus jongeren die nu geen motorscooter willen omdat dat van die saaie dingen zijn. Gaan die teleurgesteld worden?
Geenszins. De SR Max 300 heeft een 278-cc ééncilinder motorblok dat 22 gezonde pk's produceert. Dat is omgerekend zo'n 16,5 kW en dat is bij een gewicht van 168 kg riant onder de grens van wat je mag hebben met het AL-rijbewijs voor beginnende motorrijders (tot 25 kW en tot 0,16 kW/kg). Nu is 22 pk niet veel, maar vrij normaal in deze cc-klasse, waarbij vermeld moet worden dat er de laatste tijd wel een trend gaande is waarbij de 300-cc'ers ineens sterker worden: de Kymco Downtown 300i en Kymco People GT300i leveren 32 pk/24 kW, vlak tegen de rijbewijsgrens van 25 kW!
Je hebt die extra pk's in en om de stad niet nodig, en ook als je een stevig eind gaan rijden – bijvoorbeeld op en neer naar Duitsland – mis je ze niet echt, tenzij je wilt inhalen op de snelweg. We zijn dit keer in de gelegenheid om wat heuvels te nemen en dan laat de SR Max zich van zijn goede kant zien. Zelfs met passagier en bagageruimte vol (onder de buddy passen twee helmen/een weekendtas) trekt de scooter zonder morren tegen de hellingen op. Een versnelling is daarbij helaas niet meer mogelijk, dus inhalen is ook hier iets wat je even moet vergeten. Maar je komt er, en dat is waar het uiteindelijk toch om gaat.
Het betere bochtenwerk
Extra vermogen was prettig geweest, temeer daar het onderstel van de SR Max gewoon goed is. Zo maakt het in de bochten ook niet echt uit dat er iemand achter op zit: de vering kan het prima aan. De ruimte achter de bestuurder is daarbij verrassend groot, je hebt zelfs amper in de gaten dat je met passagier rijdt. En da's voor een 300 zeker niet slecht. Zit je eenmaal alleen op de grote, zachte buddyseat, dan is het ronduit feesten op deze sportieve Aprilia. Het stuur is wat aan de lage kant als je langer bent dan 1.90 meter, maar wie is dat nog tegenwoordig? Het meisje op de bijgeleverde foto's zeer zeker niet! De zitpositie en bescherming tegen de wind (verstelbare ruit: schroeven) zijn echter voor elkaar en de Aprilia stuurt uitstekend en laat zich als vanzelf door de gekste bochten wringen.
Verder irriteert eigenlijk niets. De spiegels bieden voldoende zicht, de schakelaren zijn goed bereikbaar, de toerenteller en snelheidsmeter zijn niet te missen, in het lcd-display temperatuur, tijd, tripmeter, tankinhoud en nog eens snelheid. Gevarenlichten ontbreken, da's dan wel weer jammer. Wel krijg je een 12V-aansluiting onder de buddy. Hm.
Wat te vinden van de SR Max 300? Qua rijden is het allemaal zoals je van een 300-cc scooter mag verwachten. Het voorwiel is met 15 inch niet te klein en dat betekent dat je niet op ieder hobbeltje hoeft te letten. De remmen zijn goed, het blok loopt mooi.
Waarom je een SR Max zou moeten kopen en niet iets anders (desnoods van Aprilia)? In de eerste plaats de styling. Er is geen enkele andere scooter voor het AL-rijbewijs die er zo flitsend uitziet. Het koperspubliek zal daarmee jong (van hart) zijn. Daar is de prijs ook op aangepast. € 4.690 is helemaal geen gekke prijs voor een 300. Je zult zelfs snel uitgeshopt zijn als je iets wilt wat nog goedkoper is. Kom je weer uit bij die twee snelle Kymco's...
Met enorme dank aan Roké Motoren te Mijdrecht voor het uitlenen van de SR Max 300.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.