Test: Piaggio MP3 400 LT (Sport) (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Piaggio MP3 400 LT (Sport) (2010) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Video |
Alle Piaggio tests |
Het verschil tussen de Piaggio MP3 300 LT en 400 LT is 100. Zo veel blijkt uit de naam. De '100' staat voor het verschil in cilinderinhoud, en dus in kracht. Niet geheel onbelangrijk voor deze driewielscooters die geschikt zijn voor het autorijbewijs...
Noem ons gemakzuchtig, maar wie wilt weten hoe een MP3 rijdt en wat het is, leest eerst de test van de Piaggio MP3 Hybrid 300 LT, waarin uitgebreid (genoeg) beschreven staat waarin zo'n autoscooter als de MP3 nu afwijkt van een normale motorscooter, waarom het een auto is en geen motor, en waarom je dus met een autorijbewijs toch kunt genieten van de voordelen van de motor.
We kunnen het wel allemaal nog eens gaan uitleggen, maar de MP3 Hybrid 300 LT verschilt buiten de motorisering letterlijk in niets van de 300 LT en 400 LT, dus...
300 of 400?
Het verschil tussen de Piaggio MP3 300 LT en 400 LT is natuurlijk niet zo maar 100. Het verschil in cilinderinhoud bedraagt zelfs meer, namelijk 121: 278 cc voor de 300 en 399 cc voor de 400. Meer cc's betekent bij een gelijk motorblok (1-cilinder in dit geval) altijd meer kracht, en dat klopt ook wel. De 300 levert 22,8 pk/17 kW, en de 400 34 pk/25 kW. Het koppel van de 400 is ook hoger: 37,6 Nm om 24 Nm voor de 300.
De 25 kW van de 400 lijken (ooit) niet zonder reden gekozen. 25 kW is de bovengrens van wat je met het huidige rijbewijs voor het lichte motorrijbewijs mag besturen en het lijkt dan ook niet onlogisch dat Piaggio op die grens is gaan zitten om de overheid niet meer te ergeren dan ongetwijfeld het geval zal zijn met de MP3.
Want de MP3 rijdt als een motorscooter, maar is volgens het kenteken een auto en mag dus ook met het B-rijbewijs bestuurd worden. Zulks in tegenstelling tot veel lichte motorscooters die op hun beurt weer veel makkelijker te besturen zijn dan een MP3.
Het is niet dat een MP3 moeilijk te besturen is, maar met een gewicht van 227 kg voor de 300 en zelfs 253 kg voor de 400, kunnen we ook niet spreken van vedergewichten. Een Kymco People GT 300i bijvoorbeeld, met 24 kW de sterkste 300-cc scooter van dit moment, weegt maar 177 kg. Dat scheelt wel even 76 kilo met MP3 400, en da's gewoon een extra persoon achter op.
Waarom voor de MP3 300 gaan terwijl er ook een MP3 400 bestaat?
De prijs en het gewicht. De 300 kost € 1000 minder en weegt 26 kilo minder.
Waarom voor de MP3 400 gaan terwijl er ook een MP3 400 bestaat?
Het sterkere blok.
Zoals in de test van de nóg sterkere Piaggio MP3 500 LT al opgemerkt, de 300 haalt maar net de 120 km/u, en met twee personen erop zelfs dat niet. De 400 haalt dat wel, en erboven. Voor de 300 zien we het gebrek aan motorvermogen echter nu eens als een pluspunt. Er vanuit gaande dat je met een B-rijbewijs, en dus zonder motorrijles, zomaar op een motorachtige mag stappen, kan dat vermogen maar beter dusdanig laag zijn dat je rare stunts wel uit je hoofd laat. Nee, je hoeft van de wet geen A-rijbewijs te hebben en ja, je krijgt een korte cursus als je zo'n MP3 (nieuw) koopt, maar wat je op motorrijles leert – reageren en vooral: niet schrikken – leer je met zo'n MP3 pas in de praktijk. En dat kan wel eens te laat zijn. Je kunt proberen ellende te voorkomen door te beginnen op de lichtste versie, die je het minst snel in de problemen zal brengen, puur door het gebrek aan acceleratiekracht. Automobilisten zijn nu eenmaal niet aan motoracceleratie gewend.
De praktijk - met drie MP3's naar Duitsland op en neer, mét automobilisten erop - leert bovendien dat de minst ervaren MP3'ers niet eens in de gaten hebben of ze op de 300 of 400 zitten: ze zien het niet én voelen het niet. Een 300 verrast echter het minst en better safe than sorry.
Het is niet dat we weer over de rijbewijzen willen beginnen, maar kunnen er vanuit gaan dat deze pagina's voornamelijk door automobilisten gelezen zullen worden. Automobilisten die willen weten of zo'n MP3 een goed ding is omdat ze ook willen genieten van de motorvoordelen zonder dat vermaledijde A-rijbewijs te hoeven halen.
Ja, de MP3 is een goed ding, ongeacht de uitvoering, en ja, er is makkelijk op te rijden. Maar het is wel een motorrijder die dat zegt. Een motorrijder voor wie een gewicht van 250 kilo tussen de benen (de motor dus) niets bijzonders is.
Voor een automobilist is dat gewicht echter iets heel nieuws. Wie er niet op is voorbereid, gaat op z'n kant. Pluspuntje daarbij is wel weer dat de uitvoering niet uitmaakt, want ze gaan met alle modellen op hun kant.
Stapt een automobilist zomaar op een MP3? Ja.
Maar zou hij niet beter af zijn – of in elk geval veiliger – met een motorrijbewijs en een lichte(re) motorscooter? Helaas voor de MP3: nogmaals ja.
Met dat in gedachten zullen er altijd automobilisten zijn die zich via de MP3 langzaam laten besmetten door het tweewielervirus, want een MP3 is qua rijden en gevoel veel meer motor dan auto. De MP3 waarop ze dan het best kunnen beginnen, is de MP3 300 LT of de nog lichtere MP3 YOURban LT (211 kg). Die laatste rijdt makkelijker, maar biedt minder bescherming tegen de elementen.
De MP3 400 LT blijft dan over voor de mensen die een 500 LT te duur vinden. Of de mensen die de 400 gewoon snel genoeg vinden. Is-ie ook.
Piaggio verkoopt de MP3 uitsluitend aan automobilisten, verklapten ze eens. En ze verkopen er nog best veel ook. Dat geeft al aan dat er niks mis mee is, zo'n MP3, ongeacht de uitvoering, want er kan natuurlijk ook nog een berg bagage mee. Vergeet daarbij alleen nooit dat zelfs de zwaarste en sterkste MP3 vergeleken met een motor of maxiscooter nog altijd zo traag is als dikke poep door een trechter. Auto-snel, zeg maar. Tenzij je natuurlijk in de file terecht komt, want dan ben je wel motor-snel.