Test: Suzuki V-Strom (2012) / Black Rhino (2012)

Inhoudsopgave
Test: Suzuki V-Strom (2012) / Black Rhino (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Suzuki tests
Suzuki

V-Strom 2We schreven dit jaar al vaker over Suzuki dat ze zich (verder) aan het bekwamen zijn in het perfectioneren van eenvoudige techniek. De herziene versie van de DL650A V-Strom (2004) – ooit de best verkochte motor van Nederland – is daar weer een goed voorbeeld van. Was de oude V-Strom een goed ding, de nieuwe is een perfect ding.

Lezen we de test nog eens terug, dan blijkt dat we toch wel wat aan te merken hadden op de capaciteiten van de oude V-Strom. Te licht gemotoriseerd voor het formaat was daarbij de voornaamste kritiek. We zijn helaas niet in de gelegenheid geweest om de oude naast de nieuwe te zetten, maar bij de nieuwe valt wel op dat alle bezwaren die we ooit voelden als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

De nieuwe V-Strom is onmiskenbaar familie van de oude en lijkt in de technische specificaties zelfs dezelfde fiets. Maar dat zijn alleen de cijfers. Ga je rijden, dan lijkt het blok wel totaal nieuw. Op het kentekenbewijs staat dat het nog steeds een tweecilinder is, maar zo voelt het niet aan. Als je echt slaapt, denk je soms zelfs met een viercilinder te maken hebben. Is een kenmerk van een tweecilinder een wat bonkende loop, daar is bij de nieuwe setup (nog steeds het oude blok, maar met nieuwe cilinders en zuigers) helemaal niets van te merken. De V-twin loopt zelfs rustiger dan menig tweecilinder motorscooter, en dat zegt wel wat. In de zesde versnelling bij 2.900 tpm draai je het gas open en hij zoemt zonder protest door naar de illegaliteit. De trekkracht van het blok is niet toegenomen, maar wel over een veel groter toerenbereik verdeeld. Lekker smeuïg.

Werden we van het sturen van de oude V-Strom niet verdrietig, maar ook niet hyper-extatisch, de nieuwe heeft groot voordeel van de herziene ergonomie. Het is met name de gewichtsverdeling die (met enkele berijder) in gunstige zin is veranderd, waardoor de V-Strom in de bochten soms bijna aanvoelt als een supermoto, en een groter compliment kun je eigenlijk niet krijgen. De remmen doen het dit keer wel naar behoren, onmerkbaar bijgestaan door abs. De motor duikt wat in zijn voorvork, maar dat heb je met zulke lange poten. Deinen doet-ie nooit. De vering is duidelijk gericht op straatgebruik: lang, maar strak. Het voelt superzeker en stabiel aan, en is bovendien uiterst comfortabel op het ons bekende horrorhobbeltraject, gesponsord door de Nederlandse vereniging van chiropractors, slangenbezweerders en sterrenwichelaars.

De ergonomie, we hadden het er al even over. Suzuki heeft voor deze V-Strom eens het natuurverschijnsel 'mens' erbij gepakt en iets gemaakt dat daarop aansluit. De zitpositie is heel natuurlijk, de buddy nodigt direct uit tot een verre rit, het stuur is daar waar het hoort te zijn. Probleemloos binnen bereik van de linkerhand: claxon, knipperlicht, dim/grootlicht en seinlicht, gevarenlichten en knop van de digidash. Rechterhand: start- en dodemansknop . Alles wat er hoort te zitten. In het dashboard links de toerenteller en rechts de digidash met de info over versnelling, snelheid, vorstwaarschuwing, olietemperatuur, brandstof, tijd, kilometerteller en tripteller 1 en 2. De verlichting van de instrumenten is in een rustig en goed contrasterend zwart/wit gehouden.
Het lijkt allemaal zo simpel, maar wie veel verschillende motorfietsen rijdt, weet dat dat niet zo is. Alles erop zetten wat erop moet zitten, en dan ook nog op de juiste plaats... Zelfs de (nu met schroeven verstelbare ruit) is aangepakt. Was deze in de oude versie nog een windvanger van jewelste die zeker tussen hoge gebouwen (Coentunnelweg, ring Amsterdam) soms voor onverwachte rijstrookwisselingen zorgde, nu is zijwind geen probleem meer. Prima!

De nieuwe V-Strom klopt aan alle kanten, het is allemaal soepel in balans. Langzaam en beheerst door de file rijden is vanaf nu een eenvoudige oefening. De motor trekt zich niets aan van strepen en richels of aan elkaar geknutseld asfalt. Het zwaartepunt ligt dusdanig laag dat je bijna voor de lol de bijzondere verrichtingen van je rijexamen gaat herhalen (die je daarna nooit meer hebt gedaan). In de stad neem je voor de grap een omweg door het centrum of een Prachtwijk in de wetenschap dat geen verhuiswagen of bende draaideurjeugdcriminelen je het leven zuur zal kunnnen maken.

Kijk je naar het vermogen van 69 pk, dan weet je dat dat niet hemelschokkend is. Op bijna elke middelzware motor zou het naar de huidige maatstaven te weinig zijn, maar op de V-Strom heb je dat gevoel nooit. Pas je qua lengte op de nieuweling – hij is met een zithoogte van 83,5 cm niet laag (2 cm lager zadel optie) – en ga je niet zwaarbeladen op pad, dan kun je er alles mee. Voor stadsverkeer is-ie prima geschikt, simpelweg omdat alles zo makkelijk gaat dat je al je aandacht bij het verkeer kunt houden. Dat verkeer daar ergens beneden, inderdaad. Da's weer een voordeel van die hoge zitpositie...

Voor liefhebbers van de oude V-Strom: die blijft voorlopig leverbaar. Op Suzuki.nl: "De V-Strom 650/A is leverbaar voor de consumentenprijs van € 7.999 zonder abs en € 8.999 met abs."
Voor € 700 extra heb je de nieuwe (met abs). Tien procent zuiniger, met verstelbaar windscherm, startblokkering en gewoon beter. Topkoffertje erop, handvatverwarminkje, handkapje, valbeugeltje, en laat de urban jungle maar komen.

Concurrenten in de prijscategorie? Een Honda Transalp lijkt er uiterlijk het meest op, maar rijdt heel anders. Misschien de Kawasaki Versys? Wie het weet mag het zeggen.

Test: Suzuki V-Strom Black Rhino

Suzuki V-Strom Black RhinoSuzuki V-Strom Black Rhino rv
Net als de vorige Suzuki V-Strom is ook de 2012-versie verkrijgbaar als Black Rhino. Deze is uitgerust met een top- en zijkofferset (46 en 2 x 33 liter, Givi, € 1.139,95), handkappen (€ 69,95), middenbok (€ 279,95), een vario-touringscherm (€ 149,95) en een onderkuip (€ 249).

Tellen we mee? € 1.888,8. En een standaard V-Strom kost € 8.999 en een Black Rhino € 10.999, exact € 2.000 meer. Een prijsverschil van € 111,2 in het nadeel van de Black Rhino!
Is het normaal gesproken niet de bedoeling dat een special edition méér biedt, of in elk geval interessante kortingen op de gemonteerde accessoires?
We leggen het meneer Suzuki voor, en deze antwoordt: "De V-Strom Black Rhino is een officieel model en ook over de accessoires moet dan BPM worden betaald. Maar ook als je dit verschil meetelt (€ 281,-) is het prijsvoordeel niet het grootste voordeel om voor de Black Rhino te gaan. De meeste consumenten kiezen gewoon voor het stukje gemak dat er al een 'kant en klaar' model is dat aan hun wensen voldoet."

Oké. Dan maar kijken of de Black Rhino aan onze wensen voldoet, want wie de test van de vorige BR heeft gelezen, weet dat die niet aan onze wensen voldeed, waarbij de pijnpunten vooral zaten op het gebied van het vermogen en het remvermogen: twee keer te weinig voor een ding met dergelijke koffers, die naar alle waarschijnlijkheid tot de limiet beladen gaat worden.
Welnu: de ruit van de nieuwe V-Strom is beter dan die van de vorige, die nogal last had van zijwind. Het vario-touringscherm van de BR is ronduit goed.
Ruit: oké!
Dan de koffers. Die wegen een aardig beetje en zijn ook zeker niet de kleinste. Het zijn Givi's (= goed) en kunnen geheel geopend worden, of gedeeltelijk, middels een deelbaar deksel. Heel handig. Daarnaast zijn ze onderling uitwisselbaar, wat ook van pas kan komen als je de motor van achteren enigszins symmetrisch wilt maken. Huh? Ja... De ene zijkoffer zit tegen de motor, de andere tegen de uitlaat. Dat maakt de motor aan de ene kant breder dan aan de andere kant. Om dat weer recht te trekken, kun je de dikkere topkoffer aan de smalle kant hangen, en dan is de motor weer ongeveer even breed aan beide zijden. Wel enorm breed meteen, waar je in de file niet vrolijk van wordt, maar wel stabieler. Voordeel van de kofferset is wel de topkoffer: groot! In het dagelijks verkeer laat je de zijkoffers dus gewoon thuis.
Koffers: oké!
Middenbok. Iets wat een ketting heeft en zomer en winter doorrijdt, moet een middenbok hebben (qua ketting smeren).
Middenbok: oké!
Handkappen. Lekker tegen opvliegende stenen, fijn tegen wind en regen, handig bij contact met autospiegels.
Handkappen: oké!
Onderkuip. Hm. Het kost € 249 en je hebt er niets aan. Liever dan € 89,05 in de zak gestoken en een valbeugelset aangeschaft, of € 50,95 bijgelapt voor handvatverwarming.

Twee redenen waarom Stadsmotor.nl geen Black Rhino zou kopen:
- De nieuwe BR stuurt nog steeds goed met de hele santenkraam aan accessoires, maar mist net als zijn voorganger (acceleratie)vermogen en remvermogen voor het extra gewicht van de koffers, zeker als ze vol zijn. De V-Strom is groot genoeg voor op reis, maar niet sterk genoeg. Tenzij je echt geen haast hebt.
- Nimmer (!) zullen we belasting (in dit geval bpm) voor iets betalen tenzij er echt niet onderuit te komen is.

Wat zou Stadsmotor.nl wel kopen?
- Een kale V-Strom (€ 8.999), die ook leverbaar is in oranje en wit en niet alleen in zwart.
- Deze zonder bpm (!) voorzien van topkoffer (€ 199,95 + drager € 109,95) en tanktas (€ 49) voor de bagage (blijft-ie ook lekker smal), vario-toerscherm (€ 149,95), handkappen (€ 69,95), handvatverwarming (€ 299,95) en valbeugels (€ 159,95) voor de bescherming, en middenbok (€ 279,95) voor de ketting.

Alles bij elkaar € 10.317,65: € 681,35 goedkoper dan de Black Rhino. Voor die centen kopen we in plaats van de zijkoffers dan wel een softpack of bagagerol voor op de duozit. Met z'n tweeën op vakantie kan dan niet meer, maar als je dat wilt, kun je toch beter iets zwaarders kopen.

Deze motor is met vermogensreductie geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Suzuki V-Strom (2012) / Black Rhino (2012)

Disclaimer - Privacy Policy