Banner

Test: Yamaha XT660X (2009)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha XT660X (2009)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Yamaha tests

Yamaha XT660X (7)Als je als motorliefhebber nog nooit van supermotards hebt gehoord, heb je de afgelopen tien jaar onder een steen geleefd, zij het niet een steen langs de kant van de openbare weg. Want daar winnen deze ‘omgebouwde crossers’ nog altijd aan populariteit.

Een supermotard/-moto is feitelijk weinig meer dan een crossmotor waarvan de grote crosswielen vervangen zijn door kleinere exemplaren van straatmotoren, met vooral ook straatbanden erop, zonder noppen. De gedachte hierachter; motorcrossen op straat gaat sneller dan wegracen op straat, zeker als je de juiste velgen en banden hebt gemonteerd. Dat wortelt allemaal in de herziene bouw van crossmotoren van de laatste jaren. Wie goed kijkt naar een moderne crossmotor zal zien dat de zit veel meer naar voren is dan vroeger het geval was. Het zwaartepunt van deze motorfietsen is wezenlijk anders. Welke persoon ooit heeft ontdekt dat dat niet alleen bij de cross maar ook op straat enorme voordelen oplevert, zal wel nooit de geschiedenisboeken halen. Feit is wel dat zo’n beetje alle toonaangevende motormerken tegenwoordig super- en zelfs hyper- (Ducati) en maximotards (Aprilia) in hun collectie hebben. Die inmiddels inderdaad stuk voor stuk uitblinken in handelbaarheid. Het verschil tussen ‘super’ en ‘hyper/maxi’ in dit verband… een supermotard is een omgebouwde crosser – 1-cilindertje – en een hyper-/maximotard een omnipotente superbike met crossframe en -onderstel.

De op deze pagina’s getoonde Yamaha XT660X is een telg uit de reeds lang legendarische XT-familie. Op basis van de welbekende Italiaanse (!) 660-cc Yamaha-ééncilinder – die inmiddels wordt gebruikt in vier verschillende Yamaha’s, twee Aprilia’s en een Derbi – is ook deze X gebouwd. En het blok leent zich er ook uitstekend voor; vinnig in de ultrakorte MT03 stadsmotor, bonkig in de ruige XT660R enduro, solide in de woestijnreiziger XT660Z Ténéré (LE). In de XT660X levert het ongeveer hetzelfde op als in de MT03, met dit verschil dat de MT03 bereden moet worden als een wegmotor en de X als een supermotard. En een supermotard berijd je als een crosser. Moet je wel kunnen crossen natuurlijk. En hoe dat moet, da’s op papier nog niet zo makkelijk uit te leggen. Wie het daarentegen al weet, zal met een supermotard als de X in de stad of op weggetjes met heel korte bochten niet te pakken zijn. Wie het niet weet, zal zich afvragen hoe het toch komt dat hij op zijn superbike voortdurend wordt afgetroefd door een ding met nog niet een derde van zijn vermogen. Want zo’n XT-blok heeft maar 48 pk en da’s natuurlijk niks. En hij is nog relatief zwaar ook voor zo’n kaal ding met zo’n peuterblokkie: 189 kg. Hoe kan dat nou zo hard de hoek om? Tja… Da’s voor de crossers om te weten en voor de wegmotorrijders om te raden.

Wel altijd een aantekening bij supermoto’s: het moet niet gaan regenen, want bescherming tegen de elementen heb je niet. In het geheel niet.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha XT660X (2009)

Disclaimer - Privacy Policy