Test: Yamaha FZ1 Fazer ABS (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha FZ1 Fazer ABS (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Yamaha tests |
De Yamaha FZ1 Fazer ABS herbergt zó veel techniek van de Yamaha YZF-R1 – het supersportkanon – dat je je vóór opstappen eigenlijk niet kunt voorstellen dat dit een braaf ding zal zijn. Toch is dat zo.
We rijden de 2010 Yamaha FZ1 Fazer ABS in dezelfde periode als de dan heel erg nieuwe 800 cc viercilinder FZ8 ABS, die Fazer8 had geheten als-ie een stroomlijn had gehad. Daar is de FZ1 Fazer met zijn 1000 cc-blok dus de grote broer van. Wat schreven we ook al weer over de FZ8? Het is elders op Stadsmotor.nl te lezen, maar goed: dat de FZ8 een hele hoop BOEM meer heeft dan een 600 cc-viercilinder, maar niet de ogen-achterin-je-kassen-BOEM van een 1000. Dat klopt dus, want de FZ1 peutert een niet misselijke 150 paardenkrachten uit een van 182 pk teruggetuned supersportblok (uit de Yamaha R1). En ga je 182 pk terugschroeven naar 150, dan houd je een hoop kracht over die je kunt uitsmeren over een groot toerenbereik. En dat is dus precies wat er met het R1-blok in de FZ1 Fazer is gebeurd: hoopjes trekkracht in het middengebied, en een zeer acceptabele BOEM in de hoge toeren.
Maar da’s alleen het blok, en de nieuwe FZ1 Fazer heeft wel veel meer dan dat in zijn mars. Bijvoorbeeld een volledig instelbare vering, waarmee deze sportieve toerder geheel naar wens van de eigenaar is af te stellen, bijvoorbeeld naar lichaamsgewicht of de aanwezigheid van een duopassagier of (volle) koffers. Niet alleen handig voor dikkerds, maar natuurlijk ook voor lichtere personen. Want ja, die passen er best op. De FZ1 Fazer is geen kleine fiets, maar zeker ook niet te groot en dankzij veel lichtmetaal al helemaal niet te zwaar. De ‘dikke 1000’ stuurt vederlicht en ook het toch zeer sterke blok is niet zo vreselijk aanwezig zoals dat – zeker sinds de introductie van de brandstofinjectie – met motoren met grote cilinderinhoud wel vaak is.
Als eerste mag Stadsmotor.nl-freelancer Patrick een blokje om. Hij is als de plaatselijke Yamaha XJR1300-piloot met zijn naked bike oude stijl gewend aan groot, comfortabel en een lekker ‘vet’ motorkarakter. Met de FZ1 Fazer kunnen we toetsen wat hij van het comfort vindt. Want ja, de zitpositie van de Fazer is door het relatief hoge stuur gewoon comfortabel. Je zou zomaar aan een kalm rondje IJsselmeer mee kunnen doen, zonder ’s avonds ergens last van te hebben. Net als met een XJR. Dat is hij met ons eens, met verder nog wel de toevoeging dat de Fazer wel meer pk’s heeft en ook heel wat sneller in zijn toeren klimt en accelereert dan zijn 1300. En da’s ook een feit, want de Fazer is niet alleen comfortabel, maar ook gewoon heel sterk en snel. Een ‘Sport Tour’, noemt Yamaha deze Fazer. Daar is geen woord van gelogen: van héél Sport tot héél Tour. Beide rijstijlen voelen heel logisch aan, dus daar kun je wel wat mee. Alles eigenlijk. En ja, ook in de stad en file, want naast een optionele topkoffer zijn er ook nog speciale zijkoffers voor in de stad: minder breed. Daar is over nagedacht.