TEST: RAM Mount Tough-claw
Elektronische gadgets. Ze zijn er en ze blijven er. En er komen er steeds meer bij. De een is eraan verslaafd en de ander haat ze. Er zitten erg handige gadgets bij, zoals navigatiesystemen en radardetectors, maar ook 'fun' gadgets, zoals actiecamera's en smartphones. Maar hoe ga je al dat spul op je motor monteren zonder dat het eraf waait?
Uw Stadsmotor.nl-gadgetspecialist was al een tijdje aan het stoeien om zijn action cam dusdanig op zijn Suzuki GSF650S Bandit – die met de tophalf – te zetten zodat er een goed beeld uit zou rollen. Dat bleek best een uitdaging. Het standaard montagespul dat bij de camera werd geleverd, was ontoereikend. Ik kon de camera niet hoog genoeg krijgen, zodat het halve beeld bestond uit het dashboard van de motor, terwijl ik eigenlijk een onbelemmerd beeld naar voren zou willen hebben, dus echt bevredigend was het allemaal niet. Ook het afstellen van de stand van de camera was best nog een lastig klusje. En aangezien je de gadget niet op je motor laat zitten als je hem parkeert, kun je de volgende keer opnieuw beginnen.
Ik was al eens via google op de site van Emounting geweest en had daar mijn oog laten vallen op een zogenaamd RAM Mount-system. Ik was dus erg blij toen we door deze toko benaderd werden met de vraag of wij het wilden testen. Wij kozen voor de RAM Mount Tough-claw montage camera universeel.
Alles op alles
RAM Mounts is een Amerikaans bedrijf dat spullen maakt om letterlijk alles te kunnen monteren op alles. Hoewel je ook samengestelde sets kunt bestellen, levert de firma in principe een modulair systeem. Alles is los te bestellen en nagenoeg alles past op elkaar; bevestigingsmodules voor de ondergrond met u-bouten, schroeven, zuignappen of magneten, verbindingsstukken, draaikogels, opschroefdelen... De meeste onderdelen zijn op elkaar te monteren door middel van een kogelsysteem. Het enige waar je op moet letten, is de grootte van de kogel (bal). Hoe groter de kogel, hoe meer gewicht de mount kan dragen. Voor het doel waar wij hem voor gaan gebruiken, de action cam, is de kleinste kogel – de 'B'-bal van 1 inch – genoeg. De set bestaat uit de zogenaamde Tough claw, een composiet B-arm met normale lengte en een composiet camerakogel met standaard schroefdraad. De B-arm is verkrijgbaar in diverse lengtes, zodat er altijd wel een manier is om je gadget op de gewenste plek boven of naast de motor te laten zweven, ongeacht de plek waar hij vastzit.
De mount zit er in een wip op en afstellen is een peulenschil. Dus rijden maar. Ik heb vele uren gefilmd en de camera blijft er goed op zitten. Wel trilt de camera en dus het beeld een beetje, helemaal op slecht wegdek, maar dat is amper te voorkomen. De meeste trillingen worden er door de software van de camera uit gehaald, maar niet alles, waardoor er toch geen trillingvrij beeld ontstaat. Afhankelijk van de soort motor (vering, motorconfiguratie) en de lengte van de B-arm, zal een camera meer of minder trillen. Op een Honda Gold Wing zul je niets zien aan trillingen, op een Harley-Davidson Sportster niets aan beeld.
De grote verscheidenheid aan modules maakt dat er altijd wel een mount samen te stellen is die geschikt is voor jouw motor. Tel daar de grote mate van verstelbaarheid bij op en je hebt alles wat je wilt. Het is wel even zoeken op de site om de juiste onderdelen bij elkaar te krijgen vanwege de grote keus, maar dat noemen we voorpret.
{jcomments on}