Primeurtest: Piaggio MP3 500LT/LT 500 Sport (2011)

Inhoudsopgave
Primeurtest: Piaggio MP3 500LT/LT 500 Sport (2011)
Technische gegevens
Fotogalerij
Video
Alle Piaggio tests

Sport 002
De Piaggio MP3 LT is de inmiddels bekende driewieler voor het autorijbewijs. Hij was er al met 300- en 400-cc ééncilinder, en als plug-in hybride. Nu is hij er ook in een versie met 500-cc motor. Stadsmotor.nl reed 'm als eerste, en niet zo'n klein stukje, maar door België tot in Duitsland aan toe. En weer terug.


Waarom zou men kiezen voor een Piaggio MP3 LT300 à € 8.199 of een LT400 à € 9.199 als de LT500 € 9.849 (Sport-versie) of € 9.949 (Business-versie) kost? Omdat daar toch nog een verschil van maximaal € 1.750 tussen zit.
Het prijsverschil tussen de LT400 en de goedkoopste LT500 is aanmerkelijk kleiner: nog 'maar' € 650. Waar zitten de verschillen? Allereerst in het motorvermogen uiteraard. Als volgt:

300LT: 22,5 pk bij 7.500 tpm en 23,2 Nm bij 6.500 tpm.
400LT: 34 pk bij 7.500 tpm en 37,6 Nm bij 5.500 tpm.
500LT: 40 pk bij 7.250 tpm en 44 Nm bij 5.500 tpm.

Meer cc's, meer vermogen en een hoger koppel, zo simpel is dat. Daarnaast heeft de 500LT nog een twinsparksysteem: twee bougies in de enkele cilinder. Het maakt het blok nog soepeler en de acceleratie vloeiender.
Met name het hogere vermogen is het USP (Unique Selling Point: marketing-gebrabbel) van de 500LT (Sport) ten opzichte van de andere LT's. De 500LT is, voelt en stuurt zwaarder dan de lichtere modellen, maar dat maakt het motorvermogen meer dan goed. Zelfs met twee personen komt de 500 makkelijk van zijn plek en draaft hij vrolijk door tot riant boven de maximaal toegestane snelheid. De 300 redt dat niet en de 400 maar met moeite.
Nu kun je je afvragen in hoeverre dat zinvol is op een LT, die geschikt is voor het autorijbewijs en dus bereden mag worden door mensen die geen motor- of zelfs maar scooterervaring hebben. Zoals al eerder geconstateerd, is het niet echt veilig dat een automobilist op een motorachtig voertuig ineens de mogelijkheid krijgt om als op een zware motorscooter te gaan rijden. Lichte motorscooter oké, maar zware?
Wat was het verschil ook alweer? Een lichte motor(scooter) mag bereden worden met het rijbewijs AL (van Licht, vanaf 18 jaar). Het vermogen van de toegestane motor ligt dan op maximaal 25 kW oftewel 34 pk. Het vermogen van de 400LT dus. De 500LT heeft echter ongeveer 30 kW en zou als motor vallen in de rijbewijscategorie AZ (van Zwaar, vanaf 21 jaar). Desondanks mag je hem besturen met het autorijbewijs, vanaf je 18e, en dat is een rare situatie.
Het verschil in de praktijk: iemand op een 300LT zal zich wel even achter de oren krabben voor hij even aan de gaskraan draait om een gaatje in te duiken. Op een 500LT kan dat gewoon. Tel daar het hogere gewicht bij op en je begrijpt – hopelijk – dat het misschien toch geen raar idee is om in elk geval een paar motorrijlessen te nemen.

Bescherming
De 500LT heeft echter meer dan alleen hoger motorvermogen, bijvoorbeeld een betere bescherming tegen weer en wind. Het windscherm is nieuw ontworpen en zit niet langer naadloos op de 'carrosserie' bevestigd, maar met een tussenruimte. De rijwind stroomt aldus boven en onder het windscherm langs en dat elimineert grotendeels luchtwervelingen achter de ruit op hogere snelheid. Echt opvallen doet het tijdens het rijden niet, zelfs niet als je tussentijds overspringt op een 300 of 400 (en dat deden we), maar het zal allicht iets schelen.
Onder de nieuwe voorruit treffen we nu een driedelig opbergvak. Wat je daarin zou willen bewaren is geheel aan jezelf, aangezien het vak niet afsluitbaar is en dus door iedereen leeggehaald kan worden. Bovendien heeft ook de 500 een lel van een bagageruimte onder het zadel, toegankelijk via de achterklep en door het zadel op te lichten. Piaggio meldt een inhoud van 65 liter en een diepte/lengte van een meter. Een niet te groot kind zou je er makkelijk in kwijt kunnen, mocht het onderweg gaan regenen.
Met betrekking tot de zitpositie kunnen we melden dat die – zoals we gewend zijn – behoorlijk riant is. Redelijk te doen voor bestuurders boven de 1.90 meter en zelfs aan de ruime kant voor bestuurders rond de 1.70, die met het achterwerk het ruggesteuntje niet halen. Nog kleinere bestuurders zouden misschien beter opteren voor een kleinere en lichtere MP3 YOURban. Op ergonomisch gebied is alles verder voor elkaar. Misgrijpen op de vitale bedieningselementen doe je nooit. Achter op zit je hoog en droog, en ruim. Dat heeft consequenties voor de vereiste beenkracht van de bestuurder als de passagier opstapt, maar daar komt men vanzelf achter. Soms nogal plotseling.

Rijden
Wat valt er te zeggen over het weggedrag, anders dan dat de 500LT iets zwaarder is en zwaarder stuurt? Het tempo ligt hoger dan we gewend waren, ja, maar dat zegt de motorrijdende testers natuurlijk helemaal niets, want die zijn nog heel wat heftiger gewend. Voor de drie autorijdende testers was het echter een ander verhaal. De één was onder de indruk van de snelheid en het gewicht, de ander schrok zich wezenloos in de bochten, de derde (berijdster) rijdt ook bromscooter en had al twee keer eerder MP3 gereden en schrok nergens van, was slechts verheugd door het vermogen.
We tuften met drie MP3's (en een zooi scooters) vanuit Breda door België naar de Eifel, en de onervaren bestuurders bouwden zeer snel ervaring op en kwamen zelfs zonder kleerscheuren de haarspeldbochten bij Monschau door. Het is wennen aan het sturen als je geen tweewieler gewend bent, maar het gaat allemaal erg intuïtief, dus ach. Wie in Nederland gaat MP3'en raden wij aan te beginnen op een 300, die niet zo snel gaat, waardoor je eerder zult leren sturen dan leren stunten. We memoreren de uitspraak van Stadsmotor.nl-medewerker Jürgen: "Bij het halen van je rijbewijs krijg je een volle beker geluk. Dat geluk raakt langzaam op, en het is zaak de beker tot de rand bij te vullen met ervaring."
De 500LT is een comfortabel, goed geconstrueerd en veilig ding, maar alleen in handen van B-rijbewijsbezitters die zich goed kunnen beheersen of extensieve ervaring hebben met scooters.

n.b. Onze hartelijke dank gaat uit naar Motoport Wormerveer, die zo vriendelijk waren hun brandnieuwe Piaggio MP3 500LT Sport aan Stadsmotor.nl ter beschikking te stellen voor deze test.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Driewielers Piaggio Primeurtest: Piaggio MP3 500LT/LT 500 Sport (2011)

Disclaimer - Privacy Policy