Test: BMW F 800 GT (2013)
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F 800 GT (2013) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle BMW tests |
Hadden we over de voorganger van de BMW F 800 GT – de weinig succesvolle F 800 ST – nogal wat te zaniken over de zitpositie, maar dan ook alléén over de zitpositie, de nieuweling is volgens BMW een wonder van ergonomie. Really?
De 1,90+ meter-brigade van Stadsmotor.nl liet de doos met complimentjes gesloten toen de zitpositie van de F 800 ST ter sprake kwam. Maar ook Dwergslangenmens Julian kon geen zit vinden waar hij 100% tevreden mee was.
En dat vonden we collectief bijzonder jammer, want de ST was verder een meer dan uitstekend product. Fijn blok, mooie techniek, uitstekende vering, remmen... alles voor elkaar. Behalve die zit dus. Oké, en die vervloekte drieknopsknipperlichtinstallatie.
Goed nieuws 1: die is weg! Nu een enkel knopje voor de linkerduim zoals we dat kennen van alle andere motorfietsen op de aardbol, Harley-Davidson uitgezonderd.
Goed nieuws 2: er is aan de ergonomie gewerkt. Bijna vijf centimeter is de wielbasis van de F 800 GT gegroeid ten opzichte van de ST, en dat geeft meer ruimte voor de bestuurder. Maar het is niet veel. Het is ook te weinig voor de 1,90+ meter-brigade, die nog steeds al na vijftien kilometer met slapende vingers zit. Het is wel genoeg om een hernia te voorkomen, dus ook voor lange mensen is de GT daadwerkelijk beter dan de ST. Aan de andere kant mag je van een GT – Grand Tour/Gran Turismo – verwachten dat je serieuze bescherming hebt tegen weer en wind, en die is voor lange bestuurders ver te zoeken.
Om een lang verhaal kort te maken: zoek verder, lange mens!
Introduceren we testrijder Jarvis.
Deze 40+ mautorrijder heeft vorig jaar zijn A-rijbewijs gehaald en is wat tweewielerervaring betreft zo groen als gras. Iets zinnigs over rijkarakteristiek valt van hem niet te verwachten aangezien men toch wel enige ervaring – op liefst zeer diverse motoren – moet hebben om iets te kunnen bijdragen. Neemt niet weg dat we wel gaarne zijn algemene indruk vernemen. Als in: kwam hij überhaupt van z'n plek en viel hij niet te vaak?
Jarvis: "Eindelijk eens een BMW. Was al tijdens mijn rijlessen heel benieuwd. Eenmaal aangekomen meteen vrolijk. Mooie kleur, heerlijk nieuw, BMW en gelukkig geen kolossaal apparaat of kinderachtig crossmotortje. Direct viel mij de aandrijving op; riemaandrijving i.p.v. de bij BMW gebruikelijke cardanas. Het is duidelijk geen racemodel, maar gelukkig wel sportief en vlot. Absoluut niet lomp en ouwelijk. Juist mooi rank en goed genoeg om tussen de file door te rijden. Het geluid is mooi en toch niet gênant als je de straat in rijdt. Want als jarenlang autorijder zou ik me storen aan telkens de herrie van een motor als je thuiskomt of weggaat.
Met mijn lengte van 1.78 meter gaat het opstappen en comfortabel zitten in één keer goed. Goede zit en juiste match met mijn lichaamsbouw. Door de zithouding is het niet als een racer voorovergebogen en ook niet houterig rechtop zoals die oudere toermotoren.... Deze motor is prima voor mijn polsen (alleen al als ik het vergelijk met mijn lesmotor, Yamaha XJ6) en het uitzicht.
Ontspannen en met het gevoel van controle was het wegrijden. Geen gestuntel met afslaan en schakelen. Op mijn lesmotor was ik altijd aan het zoeken naar de juiste versnelling en hierbij was het zonder kijken en naturel. Dus het rijplezier is echt groter. Het sturen over smalle wegen en bruggetjes, zelfs vanuit de heup, gaat zo makkelijk. Bij deze motor geen moment van onzekerheid of twijfel gehad voor wat betreft de wegligging. Dus doorrijden de stad in. Via de IJtunnel naar de Nieuwmarkt. Uiteraard daar naartoe via de grachten. Rustig rijden en wat haakse bochten maken en tussen mensen en alles door. Het verloopt soepel en de motor slaat niet af. Als dat was gebeurd, krijg ik dat natuurlijk om mijn oren als groentje. Zeker bij het wegrijden op de Nieuwmarkt, waar iedereen kijkt. Wat ik wel kan opmerken, is dat de motor een beetje bokkig is als echt stapvoets gereden wordt."
Een mautorrijder van 1.78 meter die nergens over klaagt. Hoopvol.
Dan de vrouwtest!
Ester: "'Opstappen en wegwezen, de reis begint. De nieuwe, dynamisch vormgegeven F 800 GT biedt overal een tot de verbeelding sprekende bewegingsvrijheid - van idyllische weggetjes en bochtige paswegen tot eindeloze snelwegen,' zegt BMW over haar toerder F 800 GT. Een echt lange (motor)reis zal het vandaag niet worden, net zomin als ik paswegen zal tegenkomen, maar opstappen en wegwezen doe ik graag.
Wat oogt deze motor mooi, strak, gelikt en stoer. Deze testmotor is in de kleur 'valencia orange' en voorzien van diverse extra's, onder andere handvatverwarming (in de winter super praktisch) en een knop om te schakelen naar de veringstanden Sport, Tour en Comfort.
Ik ben echt benieuwd hoe deze motor rijdt. Onder het genot van een bakkie koffie krijg ik eerst nog wat extra informatie over de beemer (2-cilinder, 90 pk's, riemaandrijving, abs, etc.) maar dat gaat eigenlijk mijn ene oor in en het andere uit, want ik wil gewoon gaan rijden. En hij rijdt net zo lekker als dat hij eruit ziet! Soepel maar robuust, comfortabel maar stoer. Zithouding is perfect voor iemand van mijn formaat (1.75 m), ik kan goed met mijn voeten bij de grond en de houding ten opzichte van het stuur is ook perfect. Maar goed, ik begrijp dat de motor in drie zithoogten leverbaar is, dus de BMW heeft rekening gehouden met (bijna) alle formaten motormannen en -vrouwen.
En zowel op de (strakke) snelweg, als in de (van veel stoplichten voorziene en drukke) binnenstad met (hobbelige) grachten of op (grinderige) dijkweggetjes: de beemer rijdt als een zonnetje. Wel merk in een licht "ik wil eigenlijk iets sneller rijden"-bokje van de motor wanneer ik stapvoets rijd, maar echt storend is dat niet. En welke bocht en in welke snelheid ik de bocht neem, de motor blijft comfortabel en beheersbaar rijden. Subliem hoor. Ik ben echt onder de indruk. (En dat voor iemand die liever op een zenuwachtig racertje rijdt). Ik heb vooral de veerstanden Comfort en Sport gebruikt. Op de snelweg merk ik dat de motor behoorlijk accelereert, die wil wel. Ik lees achteraf dat zijn topsnelheid boven de 200 km/u ligt, dus ik heb het goed gemerkt (uiteraard bij lange na geen 200 gereden).
Deze motor lijkt me uitermate geschikt voor woon- werkverkeer (alhoewel een grote reis er ook prima mee gereden kan worden). Zij- en topkoffers zijn tevens beschikbaar, al zou ik daar bij w/w-verkeer niet echt voor gaan, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik zou wel gaan voor een getint ruitje, puur om cosmetische redenen. Prima motor voor zowel de beginnende als de (meer) ervaren motorman en motorvrouw dankzij comfortabele zit en rijstijl. Dames (maar natuurlijk ook de modebewuste heren onder ons): deze motor is in zeer mooie extra kleuren verkrijgbaar: van (zoals gezegd) valencia-oranje en dark-graphic metallic tot het opvallende light-white."
Ook geen kwaad woord van vrouwpersoon Ester, of het zou de gedeelde mening moeten zijn dat de GT wat bokkig is bij lage toeren. Tja, het is en blijft een tweecilinder. Hand aan de koppeling houden en je hebt er geen last van.
Wat vinden we er verder van, de zitpositie buiten beschouwing gelaten?
De GT heeft vijf pk extra ten opzichte van de ST en de veerwegen zijn gekrompen van 14 cm tot 12,5 cm. Je zult dat in de praktijk niet snel merken, tenzij je toevallig tijdens een uitputtende testrit over kinderkopjes van de een overspringt op de ander en weer terug. De tankinhoud is met een liter gekrompen naar 15 liter en het rijklaar gewicht is toegenomen van 209 tot 213 kilo. Amper het vermelden waard.
Het is met name de kuip die is veranderd. De ruit van de GT oogt aanmerkelijk breder, maar is bij lange na niet hoog genoeg om de wind tot op het vizier te leiden, waar je de wind eigenlijk hebben wilt (zeker in de regen). Als gezegd, te lange mensen passen er niet achter. Een opzetruitje is het overwegen waard. De spiegels zitten echter op de kuip aan steeltjes en laten zich goed instellen, ook door lange mensen.
Het aangeboden instrumentarium toont een ovale snelheidsmeter, daarin/onder een ovale toerenteller en ernaast een digidash met de tijd, kilometerteller, trip 1/2, buitentemperatuur, benzinemeter, versnellingenteller en koelvloeistoftemperatuurmeter. De verklikkerlichtjes voor: tca, abs, tanken en groot licht zitten links naast de snelheidsmeter, de knipperlichtverklikkerlampjes in de snelheidsmeter.
Het linkerstuureinde herbergt de schakelaren voor claxon, knipperlicht, ASC/ESA, INFO, seinlicht, alarmlichten en uiteraard koppeling. Aan het rechterstuureinde vinden we start/noodstop, gashendel, remhendel en handvatverwarming. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat er rechts niet veel moet zitten om mee te spelen, maar handvatverwarming is DE uitzondering op deze regel. Zeker bij een dag als vandaag.
Het is allemaal prima voor elkaar. Net zoals alles prima voor elkaar is.
Voor zover we dat kunnen nagaan dan.
Er zijn zijkofferhouders gemonteerd, maar voor Stadsmotor.nl zat er geen koffer bij. Misschien vanwege ons commentaar op de zijkoffers van de ST. Zijkoffers zullen ook GT breder maken dan dat je dat in de file zou willen, en dus is een topkoffer logische keus. Nee, dat ziet er niet fraai uit, maar of BMW ooit de stap kan doen, om een vak onder de tank te monteren à la Aprilia Mana of Honda NC700? Ook die hebben de brandstofvoorraad onder de buddyseat en dus in principe genoeg ruimte onder de 'tank'. Er moet wat te wensen overblijven.
De GT kost € 11.751. Dat is 760 euro meer dan de nu niet meer leverbare ST vorig jaar. Ga je voor full-ops, met koffers, alarm en bandenspanning, boordcomputer, ESA2, ASC (tractiecontrole) et cetera, ben je € 13.343 kwijt. Voor dat geld heb je ook een dikke GT als de Suzuki GSX 1250 FA TE. Lang niet zo geavanceerd, nee, maar wel 1250 cc.
Daar zal je net niet op zitten te wachten vanwege te groot en te zwaar. Omdat je zelf bijvoorbeeld niet zo groot en zwaar bent. Dan koop je met de BMW de beste lichte GT van dit moment. En we hoeven het niet meer te zeggen: GT's zijn heel fijn in woon-werkverkeer, ook in de winter.
Na vermogensreductie ook geschikt voor het A2-rijbewijs.