Test: Suzuki GSX1250FA (TE) (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX1250FA (TE) (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Suzuki tests |
Wie de 'GT' Suzuki GSX1250FA (TE) beschouwt, zal snel merken dat daarop niets nieuws is te vinden. Wie op de GSX1250FA (TE) rijdt, zal merken dat dat niet echt een probleem is...
Vroeger hadden alle Japanse motorfabrikanten de naam alleen maar westerse producten na te maken. En niet onterecht. Maar op een gegeven moment streefden de Japanners de Europeanen voorbij. En niet alleen met de inmiddels bekende techniek, want er werd aan de andere kant van de wereldbol ook veel nieuws bedacht. Aldus ontstond een Japanse motorindustrie die zich ook al snel opsplitste in vernieuwende fabrieken en na-apende fabrieken. Suzuki hoort sindsdien tot de fabrikanten die zich niet bijzonder inspannen om te innoveren, maar zich toeleggen op het perfectioneren van iets wat al bestaat.
Suzuki maakt supersporters die tot de top behoren, maar houdt ook vast aan het oude vertrouwde.
Wat is de Suzuki GSX1250FA (TE)?
Dat is een Suzuki Bandit (= kale motor, naked bike) met een viercilinder motorblok met een inhoud van 1255 cc en een volle stroomlijn. De 'TE' staat dan voor Touring Edition, wat zich vertaalt tot een tweetal zijkoffers en een opzetruitje dat nare turbulentie rond de helm moet voorkomen.
Verder?
Niks verder. That's it.
Dat klinkt goedkoop (figuurlijk), en dat is het ook (letterlijk). De GSX1250FA kost € 12.999 en de Touring Edition € 13.799. Ter vergelijking: in de categorie GT – Gran Turismo – hebben we (ruwweg) de volgende concurrentie:
Triumph Sprint GT: € 15.440
Kawasaki 1400GTR: vanaf € 17.699
Honda ST1300 Pan European: vanaf € 19.990
Yamaha FJR 1300A: vanaf € 19.999
BMW K 1600 GT: vanaf € 23.250
Gran Turismo
Wat Gran Turismo bij een motor is, hoeven we niet uit te leggen, maar voor de nieuwkomers en pas-ontblikten: een sporttoermotor met ruimte voor twee (inclusief bagage). Snel en sterk dus, veel cc's, en plek voor alles en iedereen.
Stadsmotor.nl zal de laatste website in het heelal zijn om te beweren dat de Suzuki GSX1250FA (TE) qua techniek en listigheid net zo geavanceerd is als de concurrentie. Maar de concurrentie heeft de lat ook wel astronomisch hoog gelegd. De concurrentie bestaat namelijk uit de beste motorfietsen ter wereld. Niks meer, niks minder. Op de Suzi zul je geen handgeschakelde halfautomatische versnellingsbak vinden of een zelfdenkend remsysteem of een elektrisch verstelbare ruit. Op de Suzi geen fancy lichtmetaal, geen in grootte verstelbare koffers en geen geïntegreerde navigatiesystemen, power-mapping of tractiecontrole. De Suzi heeft abs en staal. Of eigenlijk: staal en abs, waarbij het abs als meest recente noviteit mag worden beschouwd sinds de uitvinding van het staal of het wiel.
Is dat erg?
'Hm' en 'tja'. En: 'niet per se'.
De GSX1250FA stuurt niet 'modern', maar ouderwets, maar zeker niet slecht. De Suzi remt niet modern, maar ouderwets, maar zeker niet slecht. De Suzi biedt niet de uitgebreid instelbare bescherming tegen weer en wind. De Suzi heeft een cockpit die je eerder op een 250-cc crosser zou verwachten. De Suzi heeft nog wel meer tekortkomingen. Maar als je alles wat de Suzi wél biedt, afzet tegen alles wat je niet nodig hebt...
(Soms zijn we bij Stadsmotor.nl zó blij met onszelf, dat we 'de oude tijd' nog hebben meegemaakt.)
Als je alles wat de Suzi wél biedt, afzet tegen alles wat je niet nodig hebt... dan kom je dus tot de conclusie dat de Suzi alles heeft wat je werkelijk nodig hebt. Met de nadruk op 'werkelijk'.
De Suzi stuurt oké. Ouderwets zwaar, maar goed als je 'm z'n gang laat gaan.
De Suzi zit oké. Je moet twaalf bouten en moeren losmaken en dingen omleggen om het zadel twee centimeter lager/hoger te zetten, maar dat zal geen bezwaar zijn voor een solo-bestuurder. En dan zit-ie gewoon goed.
De Suzi informeert oké. Het dashboard biedt niets bijzonders, maar ook niets wat je niet nodig hebt: toerental, snelheid, tankinhoud, tijd en nog zo wat.
De Suzi bedient oké: een knop voor het gevarenlicht die niet te missen is. En verder al het hoogstnoodzakelijke op de plek waar je het verwacht.
De Suzi kijkt oké. Vooruit is nogal wiedes, maar ook de spiegels zijn hoog op de kuip en naar voren geplaatst en dat is gewoon goed.
De Suzi veert oké. Niet mee gaan offroaden, maar anders gewoon comfi.
De Suzi schakelt oké. Gewoon goed.
De Suzi remt oké. Het zijn (zoals gezegd) geen hightech remmen, maar het doet wat het moet doen en blokkeert niet.
Minpunten...
De Suzi biedt voor het bovenlichaam niet de bescherming die we graag hadden gezien op een GT. Halverwege is-ie dikker dan van boven.
De Suzi heeft geen koffers die uitblinkers zijn qua volume en pakvermogen. Daar staat tegenover dat ze er heel makkelijk vanaf komen en zonder sleutel of gepruts aan de drager geklikt worden. We like.
De Suzi is niet lelijk, maar ook geen schoonheid. Gelukkig geldt dat voor alle fietsen in de GT-categorie.
Het allergrootste pluspunt
Het blok.
Een GT moet een blok hebben dat voldoende kracht heeft en vooral: koppel. Een GT moet bij elk toerental voldoende 'duw' hebben om je verder te helpen. En dat heeft de GSX1250FA (nu geen 'Suzi') in overvloed. Het is een blok dat je bij wijze van spreken 's ochtends in z'n drie zet en 's avonds in z'n vrij. Het ding is loeisterk en gezien z'n lange (!) ontwikkelingsgeschiedenis gewoon betrouwbaar.
Stad en file...
Waar we het allemaal voor doen op Stadsmotor.nl...
De Suzuki GSX1250FA Touring Edition is met 267 kilo niet de lichtste motor ter wereld, maar ook niet de zwaarste. Hij heeft wel bagagecapaciteit, abs en een blok waarmee je 'nooit' hoeft te schakelen. We zullen 'm niet direct aanraden aan de lichtste bestuurders. Maar de meer ervaren of potige (sterke/vette) bestuurder... die kan zich er geen buil aan vallen.
Het is allemaal niet hightech. Dat zal je boeien.