Test: BMW R nineT (2014)

BMW R nineT actie statisch (6)Onder de BMW Motorräder is de R nineT een vreemde eend in de bijt, want deze roadster is het enige model van BMW Motorrad dat eruitziet als een motor. Een motor in de traditionele zin dan, zoals een kind uit de jaren zeventig – dat nooit is gaan motorrijden – een motor zou tekenen. Het is dan ook de enige BMW waarin de welbekende tweecilinder boxermotor past.

BMW heeft momenteel (begin 2015) zes modellen in de R-serie met de boxermotor, al zijn daar twee versies van in omloop: de nieuwe (sinds 2013), en de oude. De nieuwe is beter, want vloeistofgekoeld, en levert 125 pk en 125 Nm tegen 110 pk en 119 Nm voor de oude, luchtgekoelde versie.
Vijf van de zes R-modellen hebben de nieuwe boxer: de allroads R 1200 GS en R 1200 GS Adventure, de toermotor R 1200 RT en de voor 2015 nieuwe sporttoermotor R 1200 RS en roadster R 1200 R. De reden hiervoor is duidelijk: de R verkoopt goed, met name in de GS en de GS Adventure (de twee best verkochte motoren ter wereld).

Maar zijn ze ook goed?
Ja, dat zijn ze, maar vermoedelijk waren ze beter – prettiger – geweest als de boxer geen boxer was geweest, maar een paralleltwin, een V-twin of driecilinder met dezelfde prestaties. Want je kunt de boxermotor fantastisch vinden, dat klopt niet. De prestaties zijn fijn, maar de Laufkultur van de boxer is en blijft een drama. Na het starten schudt de hele motor van links naar rechts en er is maar één manier om dat te laten stoppen: de motor uitschakelen.
Alle boxerrijders inmiddels in de gordijnen? Vast wel. Want het is nu net die boxermotor en de bijbehorende eigenaardigheden die ooit hun hart heeft gestolen en dat nog steeds doet. Ze vergeten erbij te vertellen dat ze zichzelf daarmee gelijkschakelen aan Harley-Davidson-rijders, die 'karakter' ook belangrijker vinden dan prestaties. Niets mis mee voor alle duidelijkheid – ieder z'n meug – maar bij Stadsmotor.nl gaat het in eerste instantie om praktisch nut en veiligheid, en pas in twee instantie om 'karakter'.

Karakter

Wat karakter betreft... de R nineT is opgebouwd uit stukjes karakter. Uiteraard de boxermotor, die uitgerekend wel past in dit model omdat de R nineT een ode is aan negentig jaar BMW Motorrad c.q. negentig jaar BMW boxermotor. Het zou niets minder dan een schande zijn als BMW een ander blok dan een boxer in de R nineT had gelepeld. Andere stukjes karakter zijn de traditionele voorvork (hoewel upside down) in plaats van de modernere telelever of nog modernere duolever, en de geheel naar eigen wens op te bouwen achterzijde. Die wel weer zweeft boven een voor BMW traditioneel enkelzijdig opgehangen achterwiel met geïntegreerde cardan (paralever).

BMW R nineT kont kaal 1BMW R nineT kont ped 2
De kont van de R nineT is geheel naar wens in te richten.

Ook karakter, maar dan rotkarakter, is de naam nineT. nineT is (net als iPhone) een woordconstructie die luistert naar de naam lowerCamelCase. Het is het beginnen van een woord met een kleine letter (lowercase) om vervolgens midden in het woord een hoofdletter te zetten, met in dit geval het oogmerk 'als vanzelf' de naam Ninety (namen hebben een hoofdletter) over te brengen.
Het wordt uitsluitend gebruikt door vormgevers en artdirectors die niet snappen dat ze met hun vette poten van spelling af moeten blijven en het is taalpuristen als de samenstellers van Stadsmotor.nl dan ook een doorn in het oog. En niet alleen omdat vormgevers en artdirectors met hun vette poten van spelling moeten afblijven, maar ook omdat een bedrijf dat het gebruik van lowerCamelCases goedkeurt – BMW in dit geval – kennelijk een publiek op het oog heeft dat het gebruik van lowerCamelCase waardeert. Wat dus alleen maar foute vormgevers en artdirectors kunnen zijn. En wie wil daar in hemelsnaam mee geassocieerd worden?

Rijden!

Wat BMW dan wel weer siert, is dat ze de styling van de R Ninety weliswaar retro maken, maar de techniek helemaal bij de tijd hebben gehouden. En zo rijdt Stadsmotor.nl tijdens het Mega-Maxi-Naked-spektakel (let op de koppelstreepjes) 2014 als een vorst over 's lands wegen met deze heerlijke roadster. De zit is ontspannen, de ergonomie aan het stuur klopt, het dashboardje en de stuurhelften zijn weer eens lekker ongecompliceerd, maar het onderstel geeft het vertrouwen van een supersporter. De R Ninety is een stevig stuk ijzer op stevige stukken rubber, en zo voelt ie ook. Remmen (abs) gaat best, sturen gaat eigenlijk best licht en de acceleratie is zoals we die van de oude boxer gewend zijn... En dat geheen-en-weer van dat blok... bij de Ninety mag het. Althans van deze bestuurder, want die houdt wel van een beetje gekkigheid in de machinekamer.

Maar wat de Ninety eigenlijk nog het aantrekkelijkst maakt, zijn grappig genoeg de praktische details. Enerzijds ziet ie er aardig retro uit, anderzijds is er de mogelijkheid om 'm een stuk lichter te maken door onderdelen weg te nemen of te vervangen (door carbon), waarmee hij sportiever wordt. Ook kun je opteren voor het monteren van een achterzijde met bagagedrager voor de optionele reistas en de aanschaf van een tanktas, waarmee de Ninety ineens geschikter wordt voor de lange baan, want een stroomlijn ontbreekt en blijft ontbreken.

BMW R nineT 08

Met een basisprijs van € 17.051 – € 2.401 meer dan de nieuwe, modernere, sterkere boxer R 1200 R en zelfs € 2.001 meer dan de veel sterkere viercilinder S 1000 R en maar € 298 minder dan de soeverein sterke K 1300 R – kost de R Ninety voor een roadster heel veel geld, maar het is een bijzonder ding dat niet vaak uit de garage zal komen en amper waarde zal verliezen. En als ie dan uit de garage komt, is rijplezier eigenlijk gegarandeerd. Voor de liefhebber. Want het blijft een boxer. En 'nineT' is gespeld door een idioot.


Technische gegevens

Motor: luchtgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 1170 cc
Max. vermogen: 81 kW/110 pk bij 7.500 tpm
Max. koppel: 119 Nm bij 6.000 tpm
Max. snelheid: 200+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: cardan
Wielen v/a: 17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 222 x 89 x 126,5 cm
Zithoogte: 78,5 cm
Gewicht: 222 kg
Kleuren: Black Storm Metallic
Accessoires (optioneel): tanktas, buddytas, alarm
Prijs: € 17.051

Veiligheid

ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: geen testgegevens
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: geen testgegevens
Parkeerrem: nvt



BMW R nineT 01BMW R nineT 03BMW R nineT 05BMW R nineT 06BMW R nineT 08BMW R nineT 10BMW R nineT 12BMW R nineT 14BMW R nineT actie dynamisch (1)BMW R nineT actie dynamisch (5)BMW R nineT actie dynamisch (3)BMW R nineT actie dynamisch (4)BMW R nineT actie dynamisch (5)BMW R nineT actie dynamisch (6)BMW R nineT actie dynamisch (8)BMW R nineT actie dynamisch (12)BMW R nineT actie statisch (1)BMW R nineT actie statisch (4)BMW R nineT actie statisch (5)BMW R nineT actie statisch (6)BMW R nineT detail dash verBMW R nineT detail dash closeBMW R nineT detail dash closerBMW R nineT detail koplampBMW R nineT detail blok voorBMW R nineT detail blokBMW R nineT detail cardanBMW R nineT detail uitlaat standaardBMW R nineT kont ped 1BMW R nineT kont kaal 2BMW R nineT detail bag kontBMW R nineT detail bag tank


JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.



{jcomments on}

BMW

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS BMW Test: BMW R nineT (2014)

Disclaimer - Privacy Policy