Test: Gilera Nexus 500

Inhoudsopgave
Test: Gilera Nexus 500
Specificaties
Fotogalerij
Alle tests van Gilera

Gilera Nexus 500 1Met het verdwijnen van de GP800 wegens het aantreden van de Aprilia SRV850 werd het ineens wel heel erg stil in het leveringsprogramma van Gilera. Aldus werd de Nexus 500 weer van stal gehaald. Deze 500-cc 1-cilinder werd tijdens het Stadsmotor.nl megamaxiscooterspektakel als kleinst gemotoriseerde (!) meegenomen naar de Ardennen en de Eifel.

Importeur Piaggio/Vespa meldde in de aankondiging van deze ééncilinder maxiscooter:

"Voor mensen die houden van sportief rijden op een motor, met alle comfort van een motorscooter. Deze 500-cc superscooter met enkele cilinder en elektronische injectie biedt grote prestaties in bescheiden afmetingen. De stijl van de Gilera Nexus 500 combineert een 'racy' uitstraling met het comfort dat je zoekt voor alledaags gebruik. Het front onthult het onbevreesde karakter van de Nexus: de centrale luchtinlaat gepositioneerd tussen de koplampen onderstreept de agressiviteit. De Nexus heeft geen onnodige decoraties in de vorm van vinnen of schermen, conform de racetraditie. De spiegels zijn licht en minimalistisch, net als de handprotecties. Het dashboard is makkelijker af te lezen door de rode verlichting. De Nexus bewijst dat comfort en sport heel goed samen gaan, extra aandacht is dan ook uitgegaan naar het ergonomische zadel. Het iets hogere stuur behoudt dit comfort, zelfs op de meest veeleisende wegen."

Welnu, de meest veeleisende wegen vinden we bij onze zuiderburen, waar de borden 'Welkom in België/Bienvenue en Belgique' synoniem zijn aan 'slecht wegdek'. En gezegd moet worden dat de Nexus aldaar inderdaad niks tegenvalt. Het achterwiel is voorzien van een onorthodox uitziende 'Progressieve Power Drive gas-ondersteunde schokdemper met in zeven standen instelbare veervoorspanning'. Deze weet het Belgische wegdek – zelfs na invoegen vanaf de vluchtstrook, wat normaal alleen lukt met een helikopter – prima weg te slikken en begint alleen raar met z'n kont te zwabberen als de snelheid echt wordt opgevoerd. Dan rijden we inmiddels illegaal. Echt storend wordt het nooit. De Nexus volgt z'n spoor gedwee en ook als er serieus gestuurd wordt op de vele kringelweggetjes in België en Duitsland is-ie niet van de wijs te brengen. Als er van het zeskoppige testpanel opmerkingen komen, betreffen die de zitpositie en de spiegels. Piaggio noemt de spiegels licht en minimalistisch. Wij noemen vooral het nut van de spiegels licht en minimalistisch. Piaggio rept over het ergonomisch gevormde zadel en het iets hogere stuur. Over de zitpositie komen van de langste testers, maar ook van de kortste tester (we hebben een nieuwe: Peter van 1.65 meter!) geen serieuze klachten. Waarbij aangetekend dat er niemand achter op heeft gezeten, want die was zeker gaan klagen. Niet alleen vanwege de beperkte ruimte op het zadel, maar zeker ook vanwege de beperkte ruimte eronder: één rugzakje of helm en het is uit met de pret.

Voorop worden het stuur c.q. de ruit te laag c.q. te smal genoemd door de langere testers, maar precies goed door de Peter-achtigen. Opvallend is dat de Gilera Nexus gedurende de hele tocht onopvallend blijft. Niemand spring eraf met een groot verhaal, niemand stapt er met tegenzin op. De Nexus is daarmee neutraal, en da's altijd een goed teken.

De Nexus 500 is een éénpersoons scooter. Natuurlijk kan er een extra persoon mee, maar op de lange afstand is dat geen doen en voor het weggedrag wil je het ook allemaal niet. Zit je echter in je eentje, dan toont de 1-cilinder zich ruig genoeg om er als een hellehond vandoor te gaan en flexibel genoeg om als een rode duivel door de bochten te jagen.
Zeker voor wie de Nexus gaat kopen.
Wie?
Het is dat soort vragen waarvoor het goed is om zo af en toe eens wat meer maxiscooters naast elkaar te zetten. De Gilera is de enige in het gezelschap (verder alleen maar 2-cilinders vanaf 500 cc) die het met één cilinder doet en is daarmee ook een heel stuk lichter dan de concurrentie. Met een gewicht onder de 200 kilo kan iedereen ermee overweg en heb je ook eigenlijk geen twee cilinders nodig. Gezien het flitsende uiterlijk van de Nexus zal-ie bedoeld zijn voor twintigers (achttienjarigen mogen er vanwege het te hoge vermogen niet op). Die zijn nog zo smal dat er wel iemand achter op kan en die mogen zich dan verheugen op een maxiscooter die net zo stuurt als-ie eruit ziet. Concurrentie op dat gebied – sturen en uiterlijk – zou misschien kunnen komen van de Yamaha TMAX en BMW C 600 Sport, maar die kosten dik boven de elfduizend euro (!) en de Nexus kost maar € 6.599. En zoals al eerder geconstateerd bij de test van Gilera's grootste concurrent – de Kymco Xciting R 500i Evolution ABS à € 6.299 – is dat voor een 500-cc 1-cilinder geen rare prijs...
Het is jammer dat-ie geen abs heeft, maar zet 'm in een rijtje andere maxiscooters en zeker de 'jeugd' zal het eerst naast de Gilera staan te hijgen, al is het maar omdat hij van allemaal het meest aan een brommer doet denken, zeker het meest als een brommer rijdt en zelfs als een brommer klinkt. Wel een héél, héél snelle brommer met een zeer zware verkoudheid, maar toch. Het ding loopt met gemak naar en over de 150 km/u en is dartel als een hertje. Helemaal niet vervelend als alledaags vervoer.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Gilera Test: Gilera Nexus 500

Disclaimer - Privacy Policy